Jump to content

Zonneminium: een gokje wanneer?


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Nou het zou hem zeker kunnen zijn als ik het zo bekijk! Dan is het minimum over 10 maanden rond maart-mei volgend jaar als ik dan vooruit reken...Ietsje later dan we hoopten maar we mogen blij zijn dat we nu bijna kunnen weten dat we er volgend jaar begin-midden inzitten en in de zomermaanden van volgend jaar het minimum (hopelijk) voorbij is!

Link to comment
Share on other sites

De voorgaande melding was net geen vlek geworden om het echt waar te maken maar enkele dagen geleden dook er eenerg kleine groep op, ze hield niet lang vol maar het was duidelijk een dipool! Een zonnevlek met omgekeerde magnetische configuratie. Het zit er steeds meer op te komen dat de eerste vlek van de 24ste cyclus een feit is, we naderen het minimum nu wel echt en kunnen toch rekenen op nog een periode van 8 maand rustig alvorens we echt de nieuwe cyclus induikelen met meer activiteit

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Het belangrijkste is dat er in ieder geval een geweest is. Het is in ieder geval heel mooi. Welk nummer had die andere groep van je dan?

En hoe zit het nou met de plek van de groep? Groep 0901 zat op 7 graden NB. En het moest toch tussen de 25 en 45 graden zitten werd er gezegd?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Verlopig mag het wel, de zon is wel om de ongeveer 4 weken iets actiever dus het zou kunnen zijn dat het niet zo lang duurt, maar dit is lekker minimumachtig, dus ga zo door!  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest zwijn

De zon laat inderdaad een patroon zien van dan even  "actief" dan weer rustig met blanke momenten. De blanke momenten zullen nu wel steeds langer duren naarmate we het minimum naderen.  :)

Ik kan niet wachten op betere condities, ivm mn zendamateurisme  ben ik afhankelijk van de onrustigheid van onze zon. Hoe onrustiger hoe beter er gezend kan worden. Hoop dat we na het minimum snel omhoog krabbelen want daar gaat ook weer een tijd over helaas.  >:(

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zojuist is de blanco periode weer begonnen. Een prachtige rechte lijn van de laatste 2 uur zonneactiviteit nu te zien op poollicht.be op de A1.41. Dit mag wel even doorgaan zo, maar netzo als jij witte, kan ik ook niet wachten op betere condities. In 2011-2012 zal je goed kunnen zenden in ieder geval, want we weten niet wat ons te wachten staat(sterkte van de cyclus en maximale uitbarsting enzo), maar in midden/eind 2007 weer een X-flare zoals in 1996 zou ook van harte welkom zijn, maar goed effe doorbijten nog! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest bigboy

Even melden dat de VVS WG Zon toekomende zaterdag 7 oktober haar jaarlijkse bijeenkomst houdt in het Europlanetarium in Genk. Zelf zal ik er die dag een presentatie geven over het komende cyclusminimum.

De start is voorzien om 11:00h met het welkomstwoord waarna er een rondleiding volgt en een korte voorstelling in het planetarium .

Vanaf 13:00h stipt starten de voordrachten :

" Hoe taai is zonnecyclus 23 ? " Jan Janssens

" Positiebepalingen van protuberansen " Rik Blondeel

"De werkgroep in 2006 en haar toekomst " Franky Dubois

" De geschiedenis van het zonnevlekkengetal " David Berghmans SIDC

Indien het weer het toelaat zijn zonnewaarnemingen mogelijk.

De toegang is vrij: Je hoeft echt geen lid van de Werkgroep Zon te zijn om te mogen deelnemen. Vergeet niet je lunch mee te brengen; Koffie en frisdrank zijn wel beschikbaar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.