Jump to content

Zonneminium: een gokje wanneer?


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Het is moeilijk gokken omdat je nogal moeilijk kunt zeggen van: nu is het minimum. Je kunt het beter situeren als je weer een stuk in de nieuwe cyclus zit, en zodanig de twee voorlopige cycli vergelijken. Het zonnevlekkengetal kan ineenstorten voor een maand, maar daarom zitten we nog niet in het minimum :-\

Ik zou zeggen: Oktober 2006.

Link to comment
Share on other sites

ge zit er ni ver van olli ;) het is voorzien voro die periode ongeveer ;)

nu kunnen we wel zien als het echte minimum er is als de ompoling gebeurd is ;) kdenk da we da wel kunnen zien ma kben ni zeker. Ma et is wel zo dat vanaf er vlekken van nieuwe cyclus verschijnen het dan ongever 6 maanden is, zijn er geen meer van de eerste cyclus te bespeuren zijn we voorbij het minimum geraakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

Ik zou ook zeggen oktober-november 2006, laten we hopen dat er vlug vlekken van de volgende cyclus verschijnen. Ik heb wel wat in zin in wat actie op de Zon (is nogal braafjes momenteel) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest christophe

Daarnet een mail gekregen op de mailinglist van de Werkgroep Zon van de VVS met mooi overzichtje van laatste keren dat er nog mooie flares waren.

Laatste C-flare: 24 januari 2006 (52 dagen geleden)

Laatste M-flare: 02 december 2005 (105 dagen)

Laatste X-flare: 15 september 2005 (183 dagen)

Laten we alvast hopen dat we binnenkort terug wat M's en X's krijgen aangezien het al veel te lang geleden is :)

Link to comment
Share on other sites

tis hopeloos maar gelukkig zijn er coronale gaten ;)

net eentje actief en de bz duikelde goed zuidwaarts en activeerde een waarschuwing op de poollicht pagina, ook enorm lang geleden dat de KP boven de 5 is gegaan ;)

het komende jaar moeten we het stellen met coronale gaten vrees ik ;) al is de zonnevlek 860 goed aan het groeien, mss toch eens een C flare?

Link to comment
Share on other sites

Guest christophe

Hopelijk doet de 860  nog iets, anders zullen we het idd moeten stellen met coronale gaten. Maar gelukkig komt aan elk minimum een eind, op naar het volgende maximum zou ik zeggen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest SPACEMAN

Met hopelijk veel activiteit, uitbarstingen, en massas noorderlicht! Dan zal het misschien ook eens tijd worden om mooi zonnevlekken te webcammen en registreren nu ik een gepaste telescoop al heb :)

Link to comment
Share on other sites

heb je al een filter, zo ja welke?

of komende cyclus heviger wordt valt nog af te wachten, zon is onvoorspelbaar ;)

Als je al filterhebt is het mss wel eens de moeite de twee groepen waar te nemen ;)

in de galerij en bij waarnemingen zitten al wat foto's van mij, ik gebruik mn oude 7cm nu enkel voor dit soort waarnemingen met een zelfgemaakte zonnefilter, foto's daarvan zie je op de site waar de handleiding ook staat en de vergelijking tussen twee methodes.

Link to comment
Share on other sites

Guest SPACEMAN

en of ik een filter heb :) Ik heb een 25 cm filter baader folie. Geen glas er voor dus al het licht valt direct binnen. Glas filter of weerkaatst ook al lciht terug dus. Ik zal proberen eens een foto te maken als de webcam terug gemaakt is. (dopje afgebroken)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Rens v.d. Pols

Eens effe door gaan op deze discussie: Grote kans op dit jaar het wordt nu aardig minimumachtig al. Het gaat langzaam de goeie kant op...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja dat is zo maar het beste zou dit jaar zijn en de kans is groot genoeg dat het ook echt dit jaar gaat gebeuren, het is hopen dat het minimum zo snel mogelijk er is...

Link to comment
Share on other sites

een zogenaamde "actieve" peridoe in aantal zonnevlekjes, teken dta het minimum nabij is? zullen er nog overal ontspruiten van deze kleine vlekjes? zal er eentje ver genoeg van de evenaar ontspruiten met een omgekeerde polariteit? Ik  hoop van wel, het is een mooi kansje dat bij de vele kleine vlekjes die zich ontwikkelen er eentje mss net goed is.

wat het wordt, dat kunnen we enkel afwachten maar ik denk dat in de momenten dat er zich overal wat ontspruiten er wel een kans is dat er eentje kan bijzitten. en om dit te staven haal ik er iets bij, er zijn kleine vlekjes die zich wat verder van de evenaar nestelen en dit is al paar maal zo geweest waaronder een vorige kanshebber op nieuwe cyclus terwijl een lange tijd ze allemaal aan de evenaar zaten. Zullen de eerste voortekens van nieuwe cyclus nabij zijn?

Het mysterie gaat verder...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja nu ontstond groep 0890 met 10 vlekken opeens. Ik hou de grijze zonnefoto ook voordurend in de gaten, ik hoop precies hetzelfde laat er nou een geschikte vlek bijzitten...het ziet er wel naar uit dat het kan gaan gebeuren, in verband met de activiteiten van de groepen. Ben benieuwd of het nou toch gaat lukken...het mysterie over de periode wanneer het zonneminimum gaat vallen gaat heel mysterieus verder...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

we zitten dichter en dichter tegen het minimum, maar nog steeds 8 maand verwijderd van de nieuwe cyclus. de nu erg inactieve periode waar zonnevlekken niks meer doen toont alvast goede tekenen dat het er echt aankomt, nu nog vlekken van nieuwe cyclus en we kunnen echt gaan aftellen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Is te hopen dat we ze snel zien, ik ben benieuwd dan vanaf wanneer we mogen gaan aftellen voor het minimum... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Even korte update geven over het verloop naar het echte minimum.

Steeds meer zijn er tekenen dat het minimum er echt op zit aan te komen, alle statistieken tonen een gestage daling aan naar het dieptepunt van de zonnecyclus, als de trent zich nu zou verderzetten is het minimum voorzien voor eind dit jaar/begin volgend jaar.

Het zonnevlekkengetal bereikt stillaan waardes van rond eind 1995, het vorige minimum was halverwege 1996. De radioflux is een zwakkere daler maar geeft ook een continue daling naar het minimum.

De opmerkelijkste daler is de Planetaire index die een bijna vrije val kende tussen januari 2005 en januari 2006; 2006 kende alvast al een iets actievere periode waardoor er een stijging terug was op te merken maar volgens laatste metingen zet deze terug en daling in en bereikt inmiddels al waardes die rond het vorige minimum al werden waargenomen al mag het voor komende maanden terug verder dalen.

Het minimum zit er dus aan te komen maar neemt rustig zijn tijd, zoals eerdere voorspellingen al werden gedaan kunnen we het minimum echt verwachten rond eind dit jaar of in het slechtste geval begin 2007 (iets wat ik meer geloof). Niet dat men dan al goede actriviteit zal kunnen verwachten maar ik vermoed dat tegen halverwege 2007 al terug iets beter zitten qua zonnevlekken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das mooi en halverwege 2007 kunnen we dan misschien een juli 1996 maand krijgen als begin, dit is mooi nieuws ben benieuwd wanneer het precies in welke maand is dan het minimum...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dit is hopelijk het eerste bewijs dat het minimum er zal aankomen binnen 10 maanden ongeveer!

Linksboven hebben we zonnevlek 901, deze zit op het noordelijke gedeelte van de zonneschijf en heeft links zwart en rechts wit. Als we naar meer naar beneden centraal in beeld gaan kijken zien we een kleine vlek, zuidelijk halfrond dus EN zelfde polariteit als 901. Centraal meer naar het midden is er een klein vlekje te zien, zuidelijk halfrond ook en wit zwart.

Wel opletten want deze zijn enkel op het magnetogram te zien en dus niet visueel, we kunnen nog niet spreken dus van een vlek van de nieuwe cyclus.

Is dit dan de bijna vlek die de nieuwe cyclus zal aantonen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.