Jump to content

zonnevlekkengetal


Guest tom bonte

Recommended Posts

Guest tom bonte

hoe komt poollicht.be eigenlijk aan zijn zonnevlekkengetal?

normaal bekom is dit getal toch de som van het aantal zonnevlekkengroepen maal tien, plus het aantal zonnevlekken. vandaag zijn er 3 groepen met samen 8 zonnevlekken. dus zou het getal 38 moeten zijn, zoals er ook op andere sites te zien is. op poollicht.be staat er echter 51.

ik zeg niet dat poollicht.be verkeerd is, maar ik zou wel graag eens weten hoe jullie aan 51 komen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Inderdaad had je al snel door dat het zonnevlekkengetal niet met het aantal zonnevlekken op de zon had te maken...

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

Inderdaad had je al snel door dat het zonnevlekkengetal niet met het aantal zonnevlekken op de zon had te maken...

toch wel :)

het zonnevlekkengetal dat op spacepage blijkbaar gegeven wordt is het Wolfgetal van de vorige dag denk ik. morgen zal het dus waarschijnlijk 23 zijn...

we zullen zien ter controle morgen. 

dan heeft het zonnevlekkengetal wel degelijk met het aantal zonnevlekken te maken rens.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

het zonnevlekkengetal is nie echt tijdsgerelateerd...als het nu het getal van vandaag of gisteren is, maakt eigenlijk niet veel uit. 1 dag is immers maar een heel klein deeltje uit een zonnecyclus.

en als je echt het zonnevlekkengetal van vandaag wilt kan je dit zo berekenen: (10 maal aantal groepen) + (aantal vlekken).

(vandaag dus (10x2)+(2+1)= 23)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

@ Tom: ik doe al zonnewaarnemingen sinds 1994 en stuur mijn waarnemingen ook door naar het SIDC en de werkgroep zon, dus ik weet wel hoe je het wolfgetal berekent.

Zoals jij het zegt zou het niet uitmaken of ze nu het wolfgetal van vandaag of van vorige week gebruiken. Of voor hetzelfde geld het gemiddelde van de maand.  :o

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

Zoals jij het zegt zou het niet uitmaken of ze nu het wolfgetal van vandaag of van vorige week gebruiken. Of voor hetzelfde geld het gemiddelde van de maand.  :o

dat bedoel ik niet. ik wil zeggen: als je nu vandaag of morgen het wolfgetal van vandaag krijgt, op lange termijn maakt dat niet veel uit. want het wolfgetal wordt gewoon in een grafiek geplaatst, over een tijdspanne van jaren.

of heeft het wolfgetal nog andere toepassingen dan de activiteit van de zon weer te geven?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey C.

@ Tom: Ah, ik had het blijkbaar verkeerd opgevat  :2funny:.

Het gaat er me gewoon om dat het juist moet zijn. Als spaceweather het kan waarom zij dan niet? Het is ook interessant voor beginnende waarnemers, zo kunnen ze vergelijken of hun waarneming al dan niet goed is.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Wij discussieren hier flink door over verschillende onderwerpen, dus ik hoop dat het deze keer klopt. In april dit jaar(geloof dat het 6 april was of zoiets) was het zonnevlekkengetal even 105 geloof ik terwijl er maar zo'n 60 zonnevlekken waren(0865+0866+0867+0869), daar zit dus ook een rekensommetje in hoe ze op dat zonnevlekkengetal toen kwamen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

Het is ook interessant voor beginnende waarnemers, zo kunnen ze vergelijken of hun waarneming al dan niet goed is.

ja als je het wolfgetal daarvoor (om met je eigen waarnemingen te vergelijken) gebruikt kan een juist getal wel handig zijn... :)

In april dit jaar(geloof dat het 6 april was of zoiets) was het zonnevlekkengetal even 105 geloof ik terwijl er maar zo'n 60 zonnevlekken waren(0865+0866+0867+0869), daar zit dus ook een rekensommetje in hoe ze op dat zonnevlekkengetal toen kwamen.

het zijn niet enkel de zonnevlekken die er toe doen rens...ook het aantal groepen doet ertoe. zoals ik dus al zei: het wolfgetal is: (10x het aantal groepen + het aantal vlekken)

Link to comment
Share on other sites

Guest tom bonte

eigenlijk was het op 7 april dat het zonnevlekkengetal 105 was. er waren 5 groepen en 55 zonnevlekken.

wolfgetal: (10x5groepen) +(55vlekken) = 105... klopt dus

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oke dat klopt ik wist niet meer wat de datum was. Maar onze theorie moet dus volgens dit voorbeeld kloppen...

Update: Uiteraadt klopt het, het zonnevlekkengetal is nu 23! ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.