Jump to content

coronaal gat 23-24 september


Guest Revontulet

Recommended Posts

Guest Rens v.d. Pols

Ik sluit me daar volledig bij aan. De density komt goed omhoog, 16,6 protonen in een cm/3 nu dus dat gaat de goeie kant op. Die severekansen zijn ook weer iets hoger maar active 50% voor hoge breedtegraden en 40% voor de gemiddelde schijnt me goed te kunnen kloppen...

Link to comment
Share on other sites

Het front is duidelijk aangekomen met een aanzienlijke stijging in de zonnewindsnelheid, de density is inmiddels terug wat afgezwakt maar is normaal bij coronale gaten. Het IMF is nog redelijk rustig, de Bt waarde bereikt gemiddelde waardes maar niet echt krachtig om hoge KP waardes te kunnen geven. De Bz zal daarvoor ook zuidelijk moeten gaan. De KP gaat nu inderdaad de lucht in maar zal snel zijn top bereiken als het IMF niet zuidelijk keert of relatief zwak blijft. De storm verder opvolgen zal ons de antwoorden brengen ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest didiervh

Spacew.com, toch nog altijd de referentie op het gebied van poollicht, heeft een Middle Latitude Auroral Activity WATCH (geen warning) uitgeschreven - tekst zie hieronder. Voor ons in de "lower middle geomagnetic latitudes" zal het er erg om spannen, maar bij helder weer loont het de moeite de noordelijke horizon in de gaten te houden.

Gisterenavond was er zwak fotografisch poollicht vanuit Noord-Duitsland te zien: http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=4568&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=. Dat kan dus ook voor Noord-Nederland iets zijn geweest.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Didier, nog even wij halen de gemiddelde breedtegraden wel! De middle latitudes liggen wij echt wel in.

En wat een prachtig verjaarsdagcadeau voor mij zeg: 84 protonen in een cm/3! Geweldig! :D Nu een KP 5 als start, de snelheid is flink bezig, de magnometers schommelen ook goed en nu de bt en de bz nog en het feest kan beginnen, de severekansen zijn ook goed bezig op het moment. Maar zo te zien kan dit dus zeker hoger dan KP 5 gaan?

Dit coronaal gat heeft trouwens ook een hulpje dat het gat zo sterk maakt, een CME van 0910 helpt erbij mee, waarschijnlijk de C1.3 van 0910...

Ik ben zeer benieuwd geworden naar het verdere verloop van het coronale gat op de dag dat ik mijn verjaardag vier...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Das jammer, als het ons helemaal zou raken zou dan de density nog hoger geweest kunnen zijn? Deze keer was het al prachtig hoog! Mooi verjaarsdagscadeau voor me! Nu nette KP 5's bezig...volgende keer beter (hopelijk) ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.