Jump to content

poollicht op uitwisseling


Guest tom bonte

Recommended Posts

Guest tom bonte

ik ga in maart waarschijnlijk op uitwisseling naar finland, zo'n 400km ten noorden van helsinki. zou het mogelijk zijn om daar poollicht te zien in die periode?

volgens mij wel, met natuurlijk een beetje meewerking van de zonneactiviteit...

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Waar is het dat je naar toe gaat? Ik ben in 2003 voor 4 maanden naar Tampere, Finland geweest op uitwisseling. Tampere ligt zo'n 200km boven Helsinki. Ik heb door poollicht kunnen zien. Maar dat was wel tussen de wolken. :( Ik was die periode nog niet zo gefacineerd door het fenomeen als nu.

Ik denk wel dat je, mits de activiteit een beetje meezit, poollicht zal zien. De kans is natuurlijk groter als je daar lang zit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

Dat is wel redelijk kort. Een paar schietgebedjes als je daar bent kunnen natuurlijk nooit kwaad. :P

Als het spaceweather niet meezit kun je nog altijd van de prachtige finse natuur en sauna genieten.

Die temperatuur is niet zo erg. De koude is heel anders dan in belgie. Heb zelf temperaturen van - 30 gehad.

Link to comment
Share on other sites

vorig jaar hebben ze geen poollicht gezien in vasa.

maar dat was toen gwn malchance zeiden ze, want de kans is zeer groot dat je poollicht kunt zien in maart.

kvind het nog steeds scheisse dat ik vorig jaar nie kon meegaan naar vasa door mn scheidsrechtercursus. als ge een beetje chance hebt mee ui uitwisselingspartner kan da een onvergetelijke periode worden. dus kzou zeggen: zeker doen :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Als er een zonnevlekkengroep of een coronaal gat meewerkt zou het best wel kunnen hoor dat je er poollicht kan gaan zien hoor, maar ik begrijp waarom je het vraagt Tom, het kan ook zijn vanwege het minimum dat er alleen maar A0 is en het magnetisch veld alleen maar hoger dan 75 graden NB poollicht gaat veroorzaken kan helaas ook, dus je zult een schietgebedje moeten doen en hopen dat er in die week in maart geen A0 is maar betere activiteit en een coronaal gat zou ook wel van pas komen...

En weet je toevallig ook de breedtegraad van Vasa?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.