Jump to content

Tromsø 29 jan t/m 4 feb 2013


Guest tkslange

Recommended Posts

Guest tkslange

Mijn naam is Tjitse Slange en ik ben al een tijd fanatiek volger van Poollicht.be. Sinds ik in 2011-2012 een jaar in Noorwegen gewoond heb en voor het eerst het noorderlicht heb gezien ben ik helemaal 'in de ban van' dit prachtige natuurfenomeen. Vandaar dat ik ook dit jaar weer teruggereisd ben naar Noorwegen om nog eens van het noorderlicht te genieten. Op het forum ben ik nooit actief geweest, maar het leek me wel de moeite waard om mijn ervaringen en foto's (hoewel niet zo spectaculair als die van forumlid Kins) met jullie te delen in de vorm van een soort reisverslag. Dit verslag zal ik in de komende dagen in dit topic gaan aanvullen.

Gr. Tjitse

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Hier alvast wat inleidende details:

Locatie
Tromsø¸ (http://goo.gl/maps/2xbOJ) was voor mij een bekende stad. Van augustus 2011 tot juli 2012 heb ik in Trondheim gewoond en begin maart 2012 ben ik met een aantal vrienden voor 5 dagen naar Tromsø¸ gereisd. Ons doel was voornamelijk het noorderlicht zien, maar helaas zonder veel succes. Het was heel de tijd bewolkt en het sneeuwde veel. Desalniettemin hebben wij toen kennis gemaakt met het leuke stadje en de prachtige omgeving. Als 'arme studenten' hadden wij geen geld om zelf een auto te huren of met noorderlichttours mee te gaan. Tijdens onze enige excursie, een tochtje met de Hurtigruten van Skjervøy naar Tromsø¸ hadden we eventjes geluk, maar het noorderlicht was nog lang niet zo sterk als ik eerder in Trondheim al had gezien.

Na het zien van mijn noorderlichtfoto's wilden mijn moeder en zus dit ook ontzettend graag eens met eigen ogen zien, dus besloten we om deze winter met z'n drieën naar het noorden af te reizen. Tromsø¸ was een gemakkelijke keus, omdat ik er al bekend was. Bovendien is het gemakkelijk te bereiken, want het vliegveld ligt op slechts een kwartiertje van het centrum. Tromsø¸ is een leuk klein stadje op een groot eiland in de fjorden van noord Noorwegen en wordt ook wel 'Paris of the north' genoemd, vanwege de vele culturele activiteiten. Er zijn heel wat musea en dergelijke waar je gerust 1 á 2 dagen aan kunt besteden in geval van slecht weer. Verder, en natuurlijk het belangrijkst, ligt Tromsø¸ op een ideale locatie om het noorderlicht te zien. Tromsø¸ ligt op 69 graden noord en bevindt zich vrijwel altijd binnen de poollicht ovaal. Vanuit Tromsø¸ kun je 'gemakkelijk' alle kanten op om de beste weersomstandigheden op te zoeken: richting open zee (westen), landinwaarts (oosten), naar het noorden of naar het zuiden. In Tromsø¸ is het noorderlicht big business en er komen dan ook talloze toeristen op af. Het toerisme is daar dan ook goed op ingesteld en er worden talloze activiteiten aangeboden, zowel overdag als 's avonds/'s nachts.

Vlucht
Tromsø¸ is relatief goed te bereiken via Oslo. De goedkopere luchtvaartmaatschappijen (o.a. Norwegian) hebben echter geen goede aansluiting op Oslo, waardoor je vaak al vast zit aan een overnachting op het vliegveld. Dit, plus dat ik na afloop nog een extra week in Trondheim zou blijven om vrienden op te zoeken, was voor ons de reden om een vlucht via Trondheim te boeken. KLM vliegt rechtstreeks op Trondheim. Na een paar uur wachten kun je met Norwegian doorvliegen naar Tromsø¸ (met een tussenlanding op Bodø¸). Een vlucht met KLM en Norwegian kost zo'n €300,-.

Weer & daglicht
In Tromsø¸ is het over het algemeen niet zo koud, wat het ook een stuk aantrekkelijker maakt dan bijvoorbeeld Fins Lapland. Temperaturen schommelen gedurende de winter zo rond de -5 graden (http://www.yr.no/sted/Norge/Troms/Troms%C3%B8/Troms%C3%B8/statistikk.html). 's Nachts is dit zo'n -10 graden. Dit 'milde' klimaat wordt veroorzaakt doordat Tromsø¸ aan de kust ligt en het weer wordt beïnvloedt door de Golfstroom. Nadeel hiervan is dat het weer snel om kan slaan en de kans op bewolking groter is. In de week dat ik er was was het overdag over het algemeen prachtig weer met hier en daar een wolkje. Tegen de avond trok het vaak wat dicht, waarna het richting middernacht weer opklaarde. In de stad ligt over het algemeen zo'n 30-50cm sneeuw. In de bergen is dit al gauw 50-100cm.

In Tromsø¸ is het van half december tot half januari donker. Dat wil zeggen, de zon komt niet op. Helemaal donker is het echter niet, maar er is geen direct zonlicht. Vanaf 16 januari komt de zon weer op en dan gaat het ook meteen snel. Eind januari is de zo'n alweer 4-5 uur boven de horizon. Vanwege de bergen in de omgeving is ze zo'n echter nog steeds niet veel te zien. Om een uur of 9 begint het licht te worden en een uurtje later is het al behoorlijk licht. Om 12 uur begint de zon boven de bergen uit te komen en komt de stad in de zon. Lang duurt dit niet, want om 1 uur verdwijnt de zon alweer. Om een uur of 3-4 is het weer donker. Dit klinkt misschien wat deprimerend, maar als gevolg van de laagstaande zon heb je wel vrijwel de hele dag prachtig licht. Ideaal om mooie plaatjes te schieten. Bovendien zorgt de witte sneeuw voor veel reflectie, waardoor het al een stuk lichter lijkt. Zie voor meer informatie over het daglicht in Tromsø¸: http://www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=290&month=1&year=2013&obj=sun&afl=-11&day=1.

Activiteiten
In Tromsø¸ is behoorlijk veel te doen op gebied van cultuur en natuur. Naast alle musea in de stad heeft de toeristeninfo een uitgebreid aanbod aan excursies. Neem eens een kijkje op www.visittromso.no om een overzicht te krijgen wat er zoal aangeboden wordt. Houdt er wel rekening mee dat deze excursies over het algemeen DUUR zijn. Typische activiteiten zijn sledehondentochten, sneeuwscooter rijden, sami kamp bezoeken en natuurlijk noorderlichttours. Bij boeking van deze tours krijg je over het algemeen ook de benodigde uitrusting (warme kleding!). Verder is het mogelijk om bij Arctic Polare (www.tromsonaturogfritid.no/) uitrusting te huren als je bijvoorbeeld zelf een dagje wilt gaan skiën of een sneeuwschoenwandeling wilt maken. Tromsø¸ heeft een klein skigebied voor alpiene skiën, maar het mooiste is om met tourski's topjes in de omgeving te beklimmen en in de poedersneeuw naar beneden te rijden in de ondergaande zon. Hier is natuurlijk wel een zekere ervaring voor vereist, maar er zijn ook tours te boeken met gids. Op het eiland zelf zijn ook de nodige løypes om te langlaufen. Ook de moeite waard is een tripje met de kabelbaan (of wandel omhoog). Hier heb je een prachtig uitzicht over het eiland en de omgeving. Voor wie heel graag een keertje met de Hurtigruten mee wil is er een bus/boottrip, waarmee je aan het eind van de middag van Tromsø¸ naar Skjervøy wordt gereden, waarna je aan boord gaat van de Hurtigruten en 's avonds terug vaart naar Tromsø¸. Ook kun je natuurlijk een auto huren om de omgeving te verkennen. Ook erg handig als je 's nachts op noorderlichtjacht wilt en niet afhankelijk wilt zijn van andere mensen. Enige ervaring in rijden in winters terrein kan handig zijn. Wegen zijn namelijk over het algemeen niet sneeuw/ijsvrij en auto's hebben geen sneeuwkettingen (vaak wel spikes). Zeker de moeite waard om een een dagje heen te rijden is Senja.

Accommodatie
Er zijn in Tromsø talloze hotels. Hotels zijn echter erg duur, al gauw €70 euro per nacht. Andere opties zijn appartementen of B&B's. Deze liggen, in tegenstelling tot de hotels, vaak iets verder buiten het centrum. Ook is er nog een camping (http://www.tromsocamping.no/) die ook hutjes verhuurd. Hier heb ik tijdens mijn eerste keer in Tromsø¸ overnacht. Dit keer hebben wij in Hotel Sydspissen overnacht, een hotel op de zuidpunt van het eiland. Het hotel ligt zo'n 2km ten zuiden van het centrum, maar heeft een goede busverbinding. Voordeel hiervan is dat er minder lichtvervuiling is. Vanuit het hotel kijk je uit over het fjord. Aan de overkant is maar weinig bebouwing, waardoor er ook weinig licht is. De interessante kustlijn van het eiland maakt dit meteen een mooie locatie om naar het noorderlicht te kijken (en foto's te maken) indien je een avondje geen zin hebt om op pad te gaan en het weer goed is.

Kosten
Noorwegen is een duur land. In de supermarkt is alles al gauw 1,5-2x zo duur als in Nederland. Uit eten gaan kost je al gauw €40-50,-. Alcohol is extreem duur, als snel 4x zo duur. Een overnachting in een hotel kost al snel €70,-. Noorderlichttours met een minibusje kosten ongeveer €100,- voor 5-7 uur (zie voor de andere activiteiten www.visittromso.no). Een dagkaart voor de bus kost €10,-. Totale kosten voor mijn week in Tromsø: €1000-1500,-. Even sparen dus voordat je op reis gaat, maar zeker de moeite waard! Een goede planning hebben is ook de moeite waard, zodat je het maximale uit je trip kunt halen.

In mijn volgende post meer over het noorderlicht zelf en natuurlijk foto's!

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Hulpmiddelen 'noorderlichtjacht'
Uiteraard was Poollicht.be een belangrijke bron van informatie. Helaas waren de voorspellingen voor deze week bijzonder slecht. Over het algemeen Kp 1 met misschien een uitschieter naar 3. Gelukkig is er in Tromsø¸ maar weinig nodig om het noorderlicht te zien, maar een echte explosie in de lucht hoefden we niet te verwachten. Desalniettemin had ik er vertrouwen in dat we heel wat moois zouden gaan zien.

Naast Poollicht.be is er ook nog deze website waar alle voorspellingen mooi verzameld zijn: http://virtualtromso.no/en/northern-lights/138-live-northern-lights-activity-and-forecast.html.

Het weerbericht is natuurlijk ook belangrijk. Hier gebruik ik over het algemeen yr.no voor: http://www.yr.no/place/Norway/Troms/Troms%C3%B8/Troms%C3%B8/

Het is verstandig om van tevoren alvast wat mooie fotolocaties uit te zoeken. Denk hierbij aan plekken met een goed open zicht naar de horizon, een interessante voorgrond (bomen, rotsen, hutje), mooie bergen in de achtergrond en, misschien wel het belangrijkst, weinig lichtvervuiling door bebouwing. Een mooi fjord of meertje op de foto doet het altijd goed, vanwege de prachtige groene reflecties. Een fotolocatie vinden kun je doen door overdag in de omgeving rond te rijden of gewoon op google maps/streetview te kijken. Een andere goede site met gedetailleerde kaarten en sattelietfoto's is http://www.norgeskart.no.

Fotoapparatuur
Ik gebruik een Nikon D5100 met Sigma 18-200mm f/3.5-6.3. Voor mijn vertrek heb ik op marktplaats goedkoop een Sigma 17-35mm f/2.8-4 aangeschaft om een iets lichtsterkere lens te hebben, al is het verschil tussen 3.5 en 2.8 maar klein. Al mijn noorderlicht foto's zijn gemaakt met de 17-35mm. Overdag gebruikte ik mijn 18-200mm. Verder heb ik een Velbon Ultra Luxi L II statief. Lekker licht, dus die kan gemakkelijk mee in de rugzak. Ik schuif hem vaak niet verder uit dan 1m i.v.m. stabiliteit. Als gewicht geen issue is raad ik een groter statief aan vanwege comfort. Dan hoef je niet in de sneeuw te gaan liggen om je camera te bedienen. Statieven zijn overigens ook te huur bij http://www.tromsonaturogfritid.no/ en worden bij sommige tours ook aangeboden. Tot slot had ik nog een Hähnel draadontspanner met extra lang snoer om trillingen aan de camera te minimaliseren, gewoon met handschoenen aan foto's te kunnen maken en zelf ook nog van het noorderlicht te kunnen genieten zonder dat ik continue met mijn camera bezig was.

Camerainstellingen
Mijn ISO stond over het algemeen op 400, 640 of 800. Boven de 800 vind ik de invloed van ruis iets te groot worden. Het voordeel van mijn f/2.8 was nu dat ik foto's die ik eerder op ISO1600 zou maken, nu ook met ISO800 kon maken. Het diafragma stond altijd op f/2.8, tenzij ik iets inzoomde. Over het algemeen gebruikte ik mijn lens op 17mm, maar soms was het qua compositie mooier om in te zoomen naar 20-24mm, waardoor het diafragma terug stopte naar f/3.0-3.3. Sluitertijden waren tussen de 8 en 15 seconden. Ruisonderdrukking bij lange sluitertijden had ik uitgeschakeld. De ruis is in nabewerking ook nog wel weg te filteren. Voordeel hiervan is dat je direct weer een foto kunt maken, omdat de camera niet nog een tweede foto hoeft te maken voor de ruisonderdrukking, waardoor je maar zo dat perfecte moment kunt missen. Mijn tip dus: veel foto's maken en achteraf ruis weg filteren.

29-01-2013: Dag 1
Dit was een reisdag, dus niet zoveel over te vertellen. 's Ochtends om half 7 op de trein gestapt. Vlucht van 10:15 met KLM naar Trondheim. In Trondheim even een wandelingetje gemaakt buiten het vliegveld en om half 6 door vliegen naar Tromsø. Ingecheck in hotel Sydspissen en vroeg naar bed.

30-01-2013: Dag 2
Een dagje de stad verkennen. Aantal musea afgegaan en bij de toeristinfo gekeken. Weerbericht voor de komende dagen was minder, dus hebben we meteen maar een noorderlichttour geboekt voor 's avonds. Om 7 uur zijn we in het minibusje van Scan Adventure gestapt met onze gids Karina. De voorspelde activiteit was erg laag, minder dan Kp1, en in Tromsø was het bewolkt. Boven open zee zou de bewolking minder zijn, dus zijn we naar het westen gereden op Kvaløya.

Magnetometer plot van de University of Tromsø¸ van deze avond:
30u7m0w.jpg
25hzmuh.gif

Kp-index:
20130130_kp.gif

Onze eerste locatie was in deze vallei: http://goo.gl/maps/MsQvc.

De bewolking werd nog niet veel beter, maar langzaam begonnen we wat groen door de bewolking heen te zien.

bgy35i.jpg
ISO800, f/2.8, 30s, 17mm

jtx63d.jpg
ISO800, f/2.8, 30s, 17mm

Na een tijdje zijn we doorgereden naar Sommarøy, een erg mooie locatie: http://goo.gl/maps/MKkMP. We zijn een heuvel op geklommen met prachtig uitzicht over zee. Helaas nog steeds veel bewolking en slechts een zwakke band poollicht, maar toch een mooi gezicht.

30m1zkm.jpg
ISO800, f/2.8, 30s, 17mm

2m49itj.jpg
ISO800, f/2.8, 30s, 17mm

Vervolgens zijn we nog naar Ersfjordbotn gereden, maar daar was het helemaal bewolkt. Als het niet bewolkt is en er is een mooie show, dan is dit ook wel een prachtige locatie, omdat je door het fjord kijkt met prachtige bergen aan de zijkant.

In mijn volgende post gaan we weer verder  :)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Tjitse, leuk dat je je hebt aangesloten bij het forum.

Tromsø staat op mijn verlanglijstje van nog te bezoeken steden - dus altijd leuk om wat praktische info te krijgen.

Mooie foto's trouwens! Je wordt echt meegezogen het landschap in.Die groene weerspiegeling in het water is magnifiek.

Ik ben benieuwd naar de rest...

Link to comment
Share on other sites

Welkom Tjitse!

Mooie foto's. En vooral ook een erg leuke inleiding. Ik besef dat het klimaat en daardoor de leefstijl van de mensen daar heel anders is. Maar om de details van iemand met ervaring te horen is erg interessant. Onder anderen omdat ik ook graag binnen enkele jaren een keer op vakantie wil gaan.

Link to comment
Share on other sites

Prachtig reisverslag dat voor vele poollichtfanaten en goede inspiratiebron kan zijn! En wat een foto's, ook al heb je een wat hogere ISO waarde genomen, het zorgt er in ieder geval voor dat ook het landschap erg mooi in beeld wordt gebracht en dat met erg mooi poollicht. Plaatjes die mogen gezien worden dus hebben we dit even wereldkundig gemaakt via onze Facebook pagina.

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

Bedankt allemaal. Ik doe het met alle plezier :)

@ Sander: Met lagere ISO waarden moet je dusdanig lange sluitertijden nemen dat al het detail uit het noorderlicht vervaagd. Bij heel zwak noorderlicht ga ik voor ISO800, maar zodra het wat feller wordt neem ik liever ISO640 of ISO400 om de ruis te verminderen, maar ik hou graag mijn sluitertijden onder de 15 seconden. Met een beetje maanlicht erbij krijg je een mooie verlichte voorgrond. Hoewel het wel volle maan was toen ik in Tromsø¸ was, is de maan niet te zien geweest. Bedankt voor het delen op de Facebook-pagina!

Link to comment
Share on other sites

Mooi rapport. Ik gebruik zelf ook een D5100 dus leuk om jou ervaringen te lezen. Zelf wil ik nog wel is ISO 1600 gebruiken voor gewone foto's. Ik vind de ruis nog acceptabel mits je het niet op posterformaat gaat afdrukken of elke pixel gaat inspecteren. Het zo kort mogelijk houden van de sluitertijd is een belangrijke prioriteit in mijn ogen aangezien het poollicht toch enigzins vervaagt bij de langere sluitertijden (zoals je inderdaad geschreven had) door de bewegingen die het maakt. Ik probeer max 10 seconden aan te houden altijd.

Tromsø is mijn allereerste plek geweest waar ik het poollicht echt goed gezien heb dus heel herkenbaar allemaal wat je zegt. Ook een hele bijzondere stad zo op dat eiland omringt door schitterende natuur. Een prachtig, uitgebreid verslag met heel veel informatie waar ongetwijfeld veel mensen wat aan zullen hebben! Chapeau!

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

@kins: Dankje. En jij ook bedankt voor de inspiratie om hier foto's te plaatsen ;) Wie weet vertaal ik mijn verslag ook nog wel naar het Engels voor onze buitenlandse volgers.

@Marcel: ISO1600 wil inderdaad ook nog wel overdag, maar voor 's nachts vind ik de ruis snel opvallend worden, vooral bij egale vlakken als de lucht. Ik heb een aantal van mijn foto's afgedrukt op 20x30cm en die zien er nu perfect uit.

Ik heb even de EXIF van de foto's in mijn vorige post toegevoegd. En nu weer verder met het verslag:

31-01-2013: Dag 3
's Ochtends naar het Tromsø museum geweest, een museum over o.a. noorderlicht, geologie van Noorwegen en de Sami kultuur. Als je nog niet zo goed weet hoe het noorderlicht nou precies werkt vind je hier wat leuke informatie. Vervolgens naar Polaria gegaan en daarna sneeuwschoenen gehuurd voor 2 dagen bij Arctic Polare. Geen noorderlichttour deze avond. 's Avonds nog even een kijkje genomen buiten, maar te bewolkt.

01-02-2013: Dag 4
We worden wakker op een prachtige ochtend. Maar goed dat we sneeuwschoenen gehuurd hadden, want dit was een perfecte dag voor een mooie wandeltocht. We hebben de bus naar Kvaløysletta gepakt (bushalte Storelva om precies te zijn) vanaf daar konden we Rødtinden beklimmen. Een makkelijke beklimming, maar met prachtig uitzicht over de fjorden en bergen rond Tromsø. Zeker de moeite waard. Vanwege de laagstaande zon hadden we de hele tocht prachtig licht. 's Avonds wederom thuis gebleven, aangezien de activiteit weer erg laag zou zijn. Om een uur of 11 nog wat foto's gemaakt, maar te bewolkt om wat te zien.

Geen noorderlichtfoto's dus voor deze dag, maar wat mooie plaatjes van het uitzicht vanaf Rødtinden.

xn55b5.jpg
Panorama vanaf Rødtinden richting Tromsø. Tromsø ligt links aan de overkant van het fjord.

2zzoy2e.jpg
Panorama vanaf Rødtinden richting Ersfjorden. Links onder de zon, aan het eind van het fjord, ligt Ersfjordbotn, een mooie locatie voor noorderlichtfoto's.

02-02-2013: Dag 4
Eigenlijk wilden we met de kabelbaan omhoog, maar die was wegens onderhoud buiten bedrijf tot mei. Via de Ishavskatedralen zijn we naar het basisstation van de kabelbaan gelopen en daar hebben we onze sneeuwschoenen aangetrokken. Onder de kabelbaan door zijn we recht omhoog geklommen, een pittige klim. Boven bij de kabelbaan hadden we prachtig uitzicht over Tromsø. Helaas waren het restaurant en panorama platform ook dicht. Via een minder steile route door het bos zijn we weer naar beneden gegaan.

2yv4cn6.jpg
Panorama vanaf het bergstation van de kabelbaan (links). Tromsø ligt op het eiland aan de overkant van de brug.

En dan nu weer noorderlicht. Deze avond zou de zonnewind uit een coronaal gat aankomen, dus dat beloofde een hoop activiteit. Het oorspronkelijke plan was om met de bus naar Ersfjordbotn te gaan en de laatste bus terug te pakken, maar de busverbinding bleekt toch minder gunstig dan gedacht, aangezien de laatste bus al om half 10 terug ging. Toch maar bij het hotel gebleven dus. In het begin van de avond was het nog te bewolkt, maar vanaf een uur of 10 kwamen er steeds meer gaten in de bewolking en begon het groen er doorheen te komen. Richting middernacht werd het alleen maar beter.

De magnetometer plot van de University of Tromsø van deze nacht:
2n66smt.gif
16k2xe1.gif

De Kp-index voor deze avond:
20130203_kp.gif

Aan de magnetometer te zien is het beste aan ons voorbij gegaan om een uur of 8. Desalniettemin hebben we prachtig noorderlicht te zien gekregen, al dan niet met wat bewolking. Deze avond zijn we bij Telegrafbukta gebleven, een strandje vlak bij ons hotel aan de zuidkant van het eiland, hier: http://goo.gl/maps/nA1Kx. Een perfecte locatie als je geen zin hebt om de stad uit te gaan.

auusgh.jpg
ISO400, f/2.8, 15s, 17mm

ohmi35.jpg
ISO640, f/2.8, 10s, 17mm

o0yq35.jpg
ISO640, f/2.8, 10s, 17mm

dcagsj.jpg
ISO640, f/2.8, 10s, 17mm. De felle ster is Jupiter, met links daarvan de Taurus en rechts daarvan Pleiades.

In mijn volgende post de laatste dag van mijn verblijf in Tromsø  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest tkslange

@kins: Noorwegen is naar mijn mening ook veel interessanter, met alle fjorden en bergen. Lapland is toch wat eentoniger.

Tijd voor het laatste deel van mijn verslag!

03-02-2013: Dag 5
Moe van de vorige nacht zijn we lekker lang in bed blijven liggen. Of in ieder geval zo lang dat we nog net konden ontbijten, want dat kon maar tot half 10 in het hotel... Vanaf het hotel hebben we een wandelingetje gemaakt langs de kustlijn en de rest van de middag hebben we gerelaxed. Omdat ik een paar dagen eerder op Spaceweather.com had gezien dat er deze dag een CME impact zou zijn hadden we al een noorderlichttour geboekt, wederom met Scan Adventure. We zijn in de stad uit eten gegaan (in onze warme skipakken...), zodat we daarna meteen door konden op de noorderlichttour om 19:00. Helaas zou er volgens de meest recente voorspellingen weinig te merken te zijn van de CME impact. Bovendien begon het, nadat het de hele dag perfect weer was geweest, helemaal dicht te trekken.

De magnetometer plot voor deze avond:
5bzfdk.gif
2d9p4sn.gif

Aan de magnetometer te zien kwam de CME pas op de 4e aan en stelde het niet bijzonder veel voor.

De Kp index voor deze avond:
20130204_kp.gif

Onze gids besloot eerst naar het noorden te rijden op Kvaløya. Naar mijn idee een slechte beslissing, want daar was het hartstikke bewolkt. Bovendien was de locatie waar ze stopte niet echt boeiend. Hier hoef je wat mij betreft dus niet heen te rijden: http://goo.gl/maps/rajm8. Misschien dat het met beter weer wel een interessante locatie is, maar ik vond dat er ook veel licht van huizen en lantarenpalen was.

Omdat de bewolking hier niet beter werd besloot onze gids heel ergens anders heen te rijden. Eerst weer helemaal terug naar Tromsø en dan aan de andere kant van het fjord het dal bij Breivikeidet inrijden, hier: http://goo.gl/maps/31x2J. Dit was wel een goede beslissing, al had ik liever gehad dat we daar direct heen gereden waren :) Het dal wordt omringd door mooie bergen. Overal langs de weg heb je mooie plekjes. Hoe verder je richting Breivikeidet komt, hoe meer zicht je krijgt op de Lyngs Alpen. Houdt er wel rekening mee dat het in dit dal behoorlijk koud kan worden. In Tromsø was het slechts een graad of -6, maar hoe verder we het dal in reden, hoe lager de temperatuur kwam. Uiteindelijk stonden we in -25 te fotograferen. De lucht trok steeds verder open en we kregen een prachtige (nog steeds wat zwakke...) band te zien die van de Lyngs Alpen over onze hoofden richting Tromsø weer achter de bergen verdween. Om kwart over 1 zijn we weer naar Tromsø gereden. Perfecte timing, want mijn accu was leeg en ik had (HEEL STOM) mijn extra accu in de hotelkamer laten liggen.

15ppkz6.jpg
ISO640, f/2.8, 20s, 17mm. 'Road to the Northern Lights'

ayt16x.jpg
ISO640, f/2.8, 15s, 17mm (gecropt). Grote Beer in het Noorderlicht.

2qd0c52.jpg
ISO640, f/2.8, 15s, 17mm. 'Road to the Northern Lights II'

2zhi1l3.jpg
ISO640, f/2.8, 10s, 17mm. Noorderlicht achter de Lyngs Alpen.

23jsjti.jpg
ISO640, f/2.8, 10s, 17mm. Noorderlicht en stadslicht van Tromsø.

04-02-2013: Dag 6
Hierbij kwam er een einde aan mijn verblijf in Tromsø. Hoewel de activiteit van het noorderlicht extreem laag was hebben we toch 3 mooie avonden gehad. Dit toont ook maar weer aan dat de activiteit helemaal niet hoog hoeft te zijn om wat moois te zien, hoogstens wat geluk met het weer. Bovendien hebben we ook overdag genoten van de stad en haar prachtige omgeving.

's Middags zijn we naar Trondheim gevlogen. Mijn moeder en zus zijn hier nog een dag gebleven om vrienden op te zoeken. Ik heb er nog een hele week bij aangeplakt en een driedaagse skitocht door Nationaal Park Femundsmarka gedaan met een groep vrienden. Een zeer geslaagde vakantie voor mij dus en weer helemaal opgeladen om weer verder te gaan met mijn studie.

En daarmee komt er ook een einde aan dit reisverslag. Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn praktische tips en hebben genoten van de foto's. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag. En wie weet, volgend jaar weer een noorderlichtreis...

Ha det bra,
Tjitse Slange

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.