Jump to content
  • 0

Zonnevlekken versus coronale gaten


Joeri

Question

Ik merk op dat op de zonneschijf bijna nooit coronale gaten en zonnevlekken(groepen) op dezelfde plaats voorkomen. Concreet bedoel ik dat je op foto's van coronale gaten op de zonneschijf en zonnevlekkengroepen vrijwel nooit een zonnevlekkengroep zal zien op de positie van een coronaal gat (bijv. coronaal gat en zonnevlekkengroep op dezelfde breedte- en lengeligging). Mijn kennis over de zon leert me dat coronale gaten openingen zijn in de corona, waar de zonnewind onbelemmerd kan uit stromen. Zonnevlekkengroepen daarentegen zijn op het zonneoppervlak gelegen. Hoe komt het dan dat deze twee verschillende lagen in de zon bijna nooit op dezelfde coördinaat zullen liggen, hoewel ze op verschillende 'hoogte' op de zon liggen. Moest deze stelling juist zijn, dan moet er toch ergens een interactie gebeuren zodat ze nooit op dezelfde coördinaat voorkomen?

Iemand enig idee?

Link to comment
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

coronale gaten, we hebben er quasi altijd twee: noord en zuidpool; omdat daar de magneetlijnen open zijn en de zonnewind kan ontsnappen. De andere coronale gaten ontstaan over de rest van het oppervlak waar vaak geen zonnevlekken zijn en de magneetlijnen ook in de ruimte uitstrekken en dus de zonnewind kan ontsnappen. De locatie hangt af van de magnetische velden.

Zonnevlekken aan de andere kant ontstaan op diverse breedtegraden verschillend van de fase van de cyclus. Hoge vlekken in begin van de cyclus die dan stilaan naar de evenaar toe bewegen, uiteraard kan de breedtegraad dan nog wat verschillen maar als je het in de lange termijn op elkaar legt zie je mooi dat ze naar elkaar toe bewegen richting evenaar. Voordat de vlek zichtbaar wordt is er intern in de Zon al héél wat aan de gang en wat daarbinnen gebeurt is ook niet zo gekend dus een echte reden kan ik ook niet geven.

Link to comment
Share on other sites

Valt het jullie op dat zonnevlekken bijna nooit op dezelfde plaatsen liggen als coronale gaten, en deze echter op verschillende 'hoogten' liggen. Hoe zou dit komen?

In dit plaatje past misschien ook het verhaal dat er zich rond de polen van de zon meestal coronale gaten bevinden.

ik snap niet zo goed wat je precies bedoeld eigenlijk.

Link to comment
Share on other sites

Coronal holes 'leven' ook veel langer.

Vorig jaar hadden we er een die voor het eerst verscheen op 15 februari. En 22 augustus voor het laatst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.