Jump to content

Welkom op de vernieuwde Poollicht.be website!


Recommended Posts

Welkom op de vernieuwde Poollicht.be/SpaceWeatherLive website

Na enkele maanden van intensieve ontwikkeling presenteren we Vandaag een nagelnieuwe layout voor onze websites, dat was je wellicht niet ontgaan want alles ziet er wat anders uit. We hebben er dan ook een pak werk in gestoken om ditmaal een volledige redesign te doen van de website om zo tot de beste gebruikerservaring te komen, elke pagina werd aangepast en uitgebreid.

De afgelopen jaren is de website sterk gegroeid met vele nieuwe onderdelen en werd dankzij de waardevolle feedback van onze bezoekers veel optimalisaties gedaan en onderdelen uitgebreid om zo een goede vaste bron te worden voor alles wat met het ruimteweer te maken heeft. Door de harde inzet van de medewerkers achter de schermen zijn we geworden wat we vandaag zijn, een ultramoderne site die jullie elke dag voorziet van de laatste weetjes en feiten rond de zonneactiviteit en het poollichtspektakel.

We willen dan ook onze donateurs bedanken voor hun steun het afgelopen jaar, we hebben inmiddels 70% van de serverkosten dit jaar hiermee kunnen betalen. We zijn je erg dankbaar! De serverproblemen begin dit jaar zorgden voor wat euvels maar door de inzet van de beheerder zijn we met de laatste poollichtkansen mooi online gebleven; we hopen dan ook dat dit zo blijft.

Wie graag ons project wil steunen kan altijd een bedrag storten op onze rekening of via de Paypal knop op de website. Alle inkomsten gaan integraal naar de huur van de server zodat we die online kunnen houden. We zijn je alvast enorm dankbaar.

Wat is er nieuw?

  • Onze mobiele surfers genieten nu ook van de volledige website zonder beperkingen, de weergave wordt dusdanig aangepast zodat het geschikt is voor elke smartphone
  • Herwerkte navigatie met navigatiebalk die altijd zichtbaar blijft bij het scrollen
  • Elke pagina werd herwerkt voor een optimale gebruikerservaring
  • Snellere laadtijd
  • Vernieuwd logo
  • Extra STEREO data zoals aan bod gekomen in onze voordracht
  • LASCO pagina uitgebreid
  • Nieuwe pagina: Magnetometers
  • Extra farside plot
  • Kp 3-daagse voorspelling uitgebreid met twee grafieken met dank aan Andreas Müller
  • Diverse help pagina's uitgebreid (magnetogram, wanneer komt een CME aan?, ...)
  • ...

Kom je fouten tegen? Wordt het niet getoond bij u zoals het zou moeten? Laat het hier weten, we debuggen het zo snel mogelijk.

* Opgelet! Mobiele surfers dienen wel hun favoriet aan te passen zodat de url correct is. De vorige mobiele url's zijn niet meer bereikbaar

Link to comment
Share on other sites

Hallo Sander,

Allereerst van harte gefeliciteerd met het nieuwe ontwerp. Hier is vast ongeloofelijk veel werk in gaan zitten. Ik zie al een hoop goede ontwikkelingen staan in jouw ''Wat is er nieuw?'' lijstje, waarvan voor mij persoonlijk de nieuwe meeschuivende navigatiebalk en de mobiele website mij erg kunnen bekoren. Met al deze nieuwe info erbij moet dit nu wel een van de meeste complete poollicht sites ter wereld (!) zijn.

Over de mobiele site allereerst: deze werkt goed voor mij (Android 2.3) zo op het eerste gezicht. Ook het uitklapmenu daar werkt goed. Een ding wat de voorpagina betreft: alles wat op de normale site rechts in een kolom staat, al die modules, staan bij mij allemaal onder de grafiekjes. Dan heb ik het over de Poollichtbarometer, het forum, maar ook de speciale alert balkjes, wat het 1e is waar normaal mijn ogen heen gaan op de site, dit soort berichten dus:

Quote
Er zijn nu, op basis van de huidige parameters, geen poollichtkansen voor de gemiddelde breedtegraad

Mischien dat het er anders uit ziet voor andere mensen en dat het te maken heeft met de lage resolutie van mijn telefoon dat alle modules onder de grafiekjes komt te staan en niet rechts ervan? Het is nu wel heel ver scrollen voor je alleen al bij de poollichtbarometer bent. Heb dat er liever weer rechts zoals op de site, of de poollichtbarometer boven de grafiekjes samen met de alerts.

Er is eigenlijk maar 1 ''bug'' die me op het moment opvalt op de normale site en dat heeft te maken met het forum. De tekst in sommige balkjes word aan de onderkant afgekapt, zie bijlages. Zit op Windows 7, Google Chrome Versie 22.0.1229.94 m.

Heb het stiekem al gedaan zie ik over de mobiele website maar staat dit topic ook open voor gebruiks om suggesties aan te leveren? De nieuwe site is absoluut een goede vooruitgang maar er zijn toch wat dingetjes die ik zou willen aanstippen.

Link to comment
Share on other sites

Dank Marby voor je feedback ;-)

Het is idd zo dat we niet alles kunnen testen voor we live gaan omdat we zo de werking van de site konden beïnvloeden en er wekenlang foute weergaven waren op de site. We zijn dus volop bezig om de bugs er uit te halen. Alle feedback is dan ook meer dan welkom.

Op de mobiele site wordt de site mee aangepast aan het apparaat waarmee de gebruiker surft. Zo verdwijnen de rechtermoduleblokken naar onder zodat de content altijd bovenaan staat en er ook zn volle breedte kan benutten. Onder de content komen dan de moduleblokken te staan. Dit werd bewust zo gedaan zodat je niet bij elke pagina eerst door alle blokken moet scrollen voor je de content ziet.

Het forumbugje met de titels is zopas opgelost. Zie je het niet meteen, ctrl+F5 doet wonderen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Dank Marby voor je feedback ;-)

Het is idd zo dat we niet alles kunnen testen voor we live gaan omdat we zo de werking van de site konden beïnvloeden en er wekenlang foute weergaven waren op de site. We zijn dus volop bezig om de bugs er uit te halen. Alle feedback is dan ook meer dan welkom.

Op de mobiele site wordt de site mee aangepast aan het apparaat waarmee de gebruiker surft. Zo verdwijnen de rechtermoduleblokken naar onder zodat de content altijd bovenaan staat en er ook zn volle breedte kan benutten. Onder de content komen dan de moduleblokken te staan. Dit werd bewust zo gedaan zodat je niet bij elke pagina eerst door alle blokken moet scrollen voor je de content ziet.

Dat begrijp ik, logisch ook, maar er zijn twee modules die eigenlijk nog iets belangrijker zijn dan de grafieken naar mijn mening en dat is de poollichtbarometer en waarschuwingsblokken die erboven staan. De andere modules, zoals plalert, etc. die zijn niet zo belangrijk natuurlijk maar de poollichtbarometer en de waarschuwingsblokken zijn eigenlijk de 1e dingen waar ik altijd op kijk op de normale site en ook het eerste waar je oog op valt. Ik mis die echt waneer ik de mobiele site open. Als je alleen die 2 modules bovenaan kan zetten dan denk ik dat het een grote verbetering is. Desnoods alleen de waarschuwingsblokken.

Niet echt een bug dit, meer een spellingscheck. Bronpagina: http://www.poollicht.be/nl/help/hoe-weten-we-wanneer-een-cme-onderweg-is-naar-de-aarde-en-wanneer-deze-aankomt

Naast de video van de CME wordt er ook getond of het een volledige, partiële of volledige halo CME betreft en berekent men ook de vertreksnelheid van de CME, dit is belangrijk voor de mogelijke aankomsttijd te bekomen..

Getond moet getoond zijn en er staan twee punten aan het einde van deze zin. Het laatste deel van de zin met het woordje 'bekomen'... mischien dat het goed nederlands is en je het in Belgie vaak hoort, maar het woordje ''berekenen'' in deze zin verwerken in plaats van ''bekomen'' klinkt iets logischer voor mij. Excuses als het in Belgie zo geschreven word, dan is het prima natuurlijk maar heb zelf nog nooit van bekomen gehoord in een zin als deze. Maar goed, ik ben geen leraar Nederlands. :D

Mooi uitgebreid deze pagina trouwens, helemaal goed. Mischien zou je er zelf een stukje kunnen bijzetten over het ENLIL model, daar kijk ik dan weer naar. Lekker makkelijk. :laugh:

Het forumbugje met de titels is zopas opgelost. Zie je het niet meteen, ctrl+F5 doet wonderen ;-)

Uitstekend! :)

Ik ben echt heel tevreden over de site, het ziet er strak uit en de extra info die te vinden is zijn absoluut van toegevoegde waarde maar een ding moet ik toch even iets over zeggen: het is wel heel erg wit, zeker op grote resoluties. Op kleine resoluties valt het nog wel mee maar op grote resoluties (bezoek de site het meeste op 1680x1050) krijg ik toch het gevoel alsof ik constant onder een zonnebank lig of naar een gloeilamp loop te staren... en de helderheid van mijn scherm staat echt niet op standje straalkachel. Zoals het vroeger was met een plaatje op de achtergrond was het iets donkerder en prettiger voor de ogen. De skin is echt prachtig hoor daar niet van, er is prima werkt geleverd maar al dat wit links en rechts, en zelfs tussen de grafiekjes zit heel wat wit, dat overdondert me toch een beetje. Kan een kwestie van wennen zijn, wie weet, maar het had toch wel wat die plaatjes op de achtergrond iedere maand een andere als ik het goed heb. Trok dat plaatje op de achtergrond van de oude site mischien ook een beetje te hard aan de serverload, vandaar dat het nu wit is?

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp volledig wat je bedoelt Marby ;-)

De startpagina van de mobiele site gaf idd een overzicht van de waarschuwingen zonder veel meer dan dat. Ik heb het dan nu ook zo aangepast zodat de startpagina dit ook meteen toont, dus enkel wat er in de rechterblokken staat. Via het menu kan men dan naar de detailpagina's.

Spellingsfoutjes zijn er uit gehaald. Gebeurt vaak als ik in de code werk dat ik zulke zaken niet meteen zie. De pagina werd idd gevoelig uitgebreid met informatie die ik verteld heb tijdens de presentatie en de lang verwachtte tabel staat er nu ook bij ;-). Enlil uitleggen kan ik doen, zal daar later nog eens voor kijken (moet dit meteen in 4 talen doen :D).

full screen is idd veel wit links en rechts, het full screen gebruiken is ook niet zo handig op veel websites; als ik alles verdeel over de volle breedte dan zit er tussen alles teveel wit en is het ook niet goed. We werken dus nog steeds met een vaste container van een vast aantal pixels groot zodat het geheel samenhangt; uiteraard op grote schermen waar je het full screen op kijkt is idd links en rechts veel wit (behalve op het forum). De volle achtergrondfoto is inderdaad verdwenen om de site ook veel lichter en sneller te maken (bespaart 250kb). We hebben keuzes gemaakt ;-) maar wil niet zeggen dat we geen tweaks kunnen doen natuurlijk; het is nu ook allemaal nieuw voor iedereen en echt groot getest door iedereen.

Wat je zegt van veel plaats tussen grafieken, we bekijken nog om ze groter te maken, Joeri had dit in de testfase al gevraagd maar dit deden we nog niet om geen problemen te creëren toen de oude lay-out nog actief was.

Link to comment
Share on other sites

Een mooie en zeer overzichtelijke site Sander! Hopelijk zien vanavond meer mensen de site, omdat er toch wel condities zijn om in de gaten te houden.

Persoonlijk zou ik er meer handleidingen opzetten. Ik mis nog een paar cruciale onderwerpen. Het is nu een uitstekende verzamelsite van bronnen, maar om de hobby echt goed te leren heb je wat meer informatie nodig die hier nog niet aanwezig is. Ik heb tot nu toe de helft van je presentatie op Youtube gezien, en ik moet zeggen dat je het daar duidelijk uitlegt. Misschien is er een mogelijkheid om je presentatie te gaan opschrijven, met wat gebruikte en nieuwe plaatjes en het hier onder help-pagina plaatst. Het hoeft natuurlijk niet letterlijk, maar een uitgebreide samenvatting zou voor nieuwe mensen die enthousiast over de zon en poollicht zijn, prachtig zijn.

Het vergt natuurlijk wel veel werk, het is dan ook maar een idee. Op ten duur zou ik daar ook wel aan willen meehelpen ;)

Link to comment
Share on other sites

@Sietse: kan je iets specifieker zijn wat je graag van content had toegevoegd gezien. Kwestie dat we ons kunnen richten naar wat de gebruikers het meest willen ;-). Voor technische/theoretische achtergrondartikelen staan deze allemaal op Spacepage (zoals dynamische magnetosfeer, opeenvolging bij uitbarstingen, ...), er is geen link op onze pagina omdat de engelse, duitse en franse er niet veel aan hebben ;-).

De huidige artikelen in het help gedeelte zijn ook maar de helft beschikbaar in de overige talen van de site, is ook nog een todo; wie wil helpen graag!

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Ughhh....bootstrap... wat een slechte keuze..alles lijkt veel te groot, of te ruim opgezet.. nee, ik vond de vorige layout beter dan, dit is gewoon te veel twatter twitter style.....

Link to comment
Share on other sites

Ughhh....bootstrap... wat een slechte keuze..alles lijkt veel te groot, of te ruim opgezet.. nee, ik vond de vorige layout beter dan, dit is gewoon te veel twatter twitter style.....

Maar het is gewoon even groot als vroeger, dus je moet gewoon wennen aan de nieuwe indeling en niet meteen zo'n reactie plaatsen. Alleen als je echt verbeterpunten kunt aangeven...

Link to comment
Share on other sites

ik vind persoonlijk dat het harde werk van de mensen die dit gemaakt hebben niet zomaar afgebroken mag en kan worden.

ik kan me heel goed voorstellen dat het veel werk en inspanning vraagt om de site draaiende te houden laat staan nog eens te vernieuwen.

laten we niet vergeten dat de mensen dit doen in hun vrije tijd.

ik vind de update heel leuk en mooi gedaan, zoals ik al zei, alleen een beetje wit.

maar het gaat toch niet meteen om de layout?

voor mij gaat het erom dat we heel veel info van deze site krijgen, en als we vragen hebben dat die altijd snel en heel duidelijk beantwoord worden!

Tim

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

Maar het is gewoon even groot als vroeger, dus je moet gewoon wennen aan de nieuwe indeling en niet meteen zo'n reactie plaatsen. Alleen als je echt verbeterpunten kunt aangeven...

Nee ik hoef niet aan de nieuwe indeling te wennen. Bootstrap is gewoon niet mijn favoriete framework.

Vannacht is er trouwens poollicht gezien in Nederland..

Link to comment
Share on other sites

das zoals met CMS-en, de ene heeft WP liever dan Drupal of Joomla en dergelijke.  Wij hebben dus Bootstrap gekozen als framework. De keuze is er ook voor gegaan omdat ik ook werk met het Joomla platform en er ook extensieontwikkeling van doe en daar Joomla besloten heeft dat ze ook dat framework hebben gekozen voor hun core.

Elk platform heeft z'n voor en nadelen ;-) de ene werkt liever met Ghantry, de andere met Boilerplate en een andere liever op zichzelf zonder framework. Elke ontwikkelaar heeft z'n eigen voorkeuren; zowel naar programming interface als van extensions, frameworks en utilities. Niks mis mee dus ;-).

Fotografisch poollicht in nederland kon mss bij het mini opstootje tussen 20 en 21h en iets na 22h ook kort opstootje op de magnetometers. Maar ik verwacht er niet veel van :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude

@WimOude

Zijn er foto's van dit poollicht?

Lol ja, en het leek authentiek, stond in Groningen in de regionale krant. Ik vond het op zich ook wel heel sterk, gzien de data. Na wat research blijkt het absoluut geen poollicht, en goed te verklaren.

Booreiland groen verlicht ivm vogeltrek  ;D

Wel toeval dat het alleen te zien was tussen 22:00 en 22:30..

Link to comment
Share on other sites

Hier staan de foto's http://www.facebook.com/media/set/?set=a.478817238807644.104038.170525696303468&type=1%20%E2%80%A6

Ik zelf betwijfel of het poollicht is, heb de data gevolgd maar naar mijn idee was het niet voldoende voor fotografisch poollicht in NL.

En nu over de site  :), op de mobiel ziet het er een stuk beter uit, mijn complimenten.

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp volledig wat je bedoelt Marby ;-)

De startpagina van de mobiele site gaf idd een overzicht van de waarschuwingen zonder veel meer dan dat. Ik heb het dan nu ook zo aangepast zodat de startpagina dit ook meteen toont, dus enkel wat er in de rechterblokken staat. Via het menu kan men dan naar de detailpagina's.

Het is zo al stukken beter. Top! Dank!

Spellingsfoutjes zijn er uit gehaald. Gebeurt vaak als ik in de code werk dat ik zulke zaken niet meteen zie. De pagina werd idd gevoelig uitgebreid met informatie die ik verteld heb tijdens de presentatie en de lang verwachtte tabel staat er nu ook bij ;-). Enlil uitleggen kan ik doen, zal daar later nog eens voor kijken (moet dit meteen in 4 talen doen :D).

Haha, dat was me even ontschoten, 4 talen inderdaad. :laugh:

full screen is idd veel wit links en rechts, het full screen gebruiken is ook niet zo handig op veel websites; als ik alles verdeel over de volle breedte dan zit er tussen alles teveel wit en is het ook niet goed. We werken dus nog steeds met een vaste container van een vast aantal pixels groot zodat het geheel samenhangt; uiteraard op grote schermen waar je het full screen op kijkt is idd links en rechts veel wit (behalve op het forum). De volle achtergrondfoto is inderdaad verdwenen om de site ook veel lichter en sneller te maken (bespaart 250kb). We hebben keuzes gemaakt ;-) maar wil niet zeggen dat we geen tweaks kunnen doen natuurlijk; het is nu ook allemaal nieuw voor iedereen en echt groot getest door iedereen.

Wat je zegt van veel plaats tussen grafieken, we bekijken nog om ze groter te maken, Joeri had dit in de testfase al gevraagd maar dit deden we nog niet om geen problemen te creëren toen de oude lay-out nog actief was.

De vaste container is prima uiteraard maar het wit dat door de absentie van het achtergrond plaatje nu naar voren komt is zeker bij de hogere resoluties echt een beetje extreem. Ik snap natuurlijk je redenering, het is toch 250kb minder en dat tikt aan, de site is lekker vlot zo en met een lichtere site blijft deze langer overeind als half de benelux zich erop stort bij poollicht kansen.

Een idee is als het kan om een donkere skin te maken en dat mensen kunnen kiezen tussen de lichte en een donkere variant. Beste van twee werelden. Met een cookie (als dat zo werkt, ben geen computerexpert) word dat onthouden welke skin men gebruikt. Natuurlijk wel wat extra werk maar het is een idee die zowel de liefhebbers van al dat wit, als de niet zo liefhebbers kunnen bekoren.

Het groter maken van de grafiekjes is ook een optie natuurlijk maar dat zou ik dan amper, of mischien wel niet in verticale richting doen. Er is al heel wat scrollwerk nu, zeker op de kleinere schermpjes. Mischien kan je zelfs de data van de laatste 3 uur laten zien als je horizontaal groter maakt, al heeft dat niet bijzonder veel toegevoegde waarde uiteraard.

Over iets anders gesproken: is de 0 lijn van de bZ niet dik zwart te maken trouwens, het is altijd z'n gekijk om de 0 lijn te zien. Geld ook een beetje voor het lijntje zelf: als de huidige bZ negatief is, is het hele lijntje rood al is de bZ constant noord geweest daarvoor, dat is wel is lastig aflezen als je niet goed oplet.

Misschien is er een mogelijkheid om je presentatie te gaan opschrijven, met wat gebruikte en nieuwe plaatjes en het hier onder help-pagina plaatst. Het hoeft natuurlijk niet letterlijk, maar een uitgebreide samenvatting zou voor nieuwe mensen die enthousiast over de zon en poollicht zijn, prachtig zijn.

Het vergt natuurlijk wel veel werk, het is dan ook maar een idee. Op ten duur zou ik daar ook wel aan willen meehelpen ;)

Mensen moeten gewoon de presentatie kijken, het kijkt makkelijker weg dan dat je zoiets moet lezen. Als mensen zich er echt in willen verdiepen, dan kijk je zoiets gewoon, al duurt het nog zo lang. Het is zo leerzaam.

Hier staan de foto's http://www.facebook.com/media/set/?set=a.478817238807644.104038.170525696303468&type=1%20%E2%80%A6

Ik zelf twijfel of het poollicht is, heb de data tot laat gevolgd maar naar mijn idee was het niet voldoende voor fotografisch poollicht in NL.

En nu over de site  :), op de mobiel ziet het er een stuk beter uit, mijn complimenten.

Dat is geen poollicht, ik denk dat iedereen hier dat wel weet. Lijkt in de verste verte niet op foto's die we hier al vaker voorbij hebben zien komen van waar we zeker zijn dat het poollicht was. Ziet er ook uit als bewolking, dus gewoon licht dat tegen bewolking aan schijnt. De verklaring van het booreiland klinkt wel logisch.

Link to comment
Share on other sites

Guest WimOude
Quote

Dat is geen poollicht, ik denk dat iedereen hier dat wel weet. Lijkt in de verste verte niet op foto's die we hier al vaker voorbij hebben zien komen van waar we zeker zijn dat het poollicht was. Ziet er ook uit als bewolking, dus gewoon licht dat tegen bewolking aan schijnt. De verklaring van het booreiland klinkt wel logisch.

 

Link to comment
Share on other sites

Nog een opmerking met betrekking tot deze pagina: http://www.poollicht.be/nl/help/de-lage-gemiddelde-en-hoge-breedtegraad

Het plaatje komt niet overeen met wat er in de tekst staat.

Quote
Er is geen precieze definitie waar nu die grens ligt maar algemeen genomen ligt de hoge breedtegraad rond de 60ste breedtegraad en hoger; de gemiddelde breedtegraad tussen de 50ste en 60ste breedtegraad en de lage breedtegraad alles onder de 50ste breedtegraad.

Op het plaatje daaronder begint de lage breedtegraad pas bij 30 graden, en niet bij de 50e zoals wij hier altijd hanteren. Ook is hier noord en zuid amerika te zien terwijl het meerdendeel van de bezoekers uit Europa komt. Als ik echt gemeen ben kan ik zelfs stellen dat zoals wij de breedtegraden voor Europa hanteren fout is voor amerika, we moeten eigenlijk de geomagnetische breedtegraad hanteren. :police: ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Noodweer Benelux

Wat een bom van een website is dit ! Sander, dit rockt enorm !

PS: daar kan mijn website wel nog wat van leren, halleluja :D

Proficiat !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.