Jump to content

Poollichtkans 30 november - 3 december 2023


Recommended Posts

Afgelopen uur is er een bijna X-klasse zonnevlam geweest (M9.82), waarschijnlijk door zonnevlek AR3500 die vrijwel recht op de aarde gericht staat ! Samen met andere CME's door filamenten kan dit de komende dagen goede noorderlicht kansen geven. Maar grote spelbreker kan natuurlijk de bewolking zijn, dus 'fingers crossed'.....

Link to comment
Share on other sites

Toch even vermelden dat de filament uitbarsting niet echt noemenswaardig is. Bulk van de CME ging ten zuiden van de zon-aarde lijn, zelfs als er iets aankomt verwacht ik niet dat dit iets wordt voor de lage landen (al weet je maar nooit natuurlijk)

voor de CME geassocieerd met de M9,8 ziet het er wel zeer hoopvol uit. De uitbarsting was van voldoende lange duur (en een dubbele flare) met een sterke coronale dimming waarvan op het eerste zicht een halo CME uit zal resulteren. Blijft wachten op de LASCO beelden om een goede analyse te kunnen doen van de CME distributie. Pas dan kunnen we kijken naar mogelijke kansen voor de lage landen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, Edsard zei:

Is dit de CME waar we op wachten of zal er nog iets komen? Op het Engelse forum las ik reacties van mensen die niet zeker weten dat dit hem is.

Heeft iemand van jullie een idee?

Wat we nu zien lijkt mij de CME van de M9 te zijn; dit mede omdat EPAM terug aan het zakken is. 

Link to comment
Share on other sites

16 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

Wat we nu zien lijkt mij de CME van de M9 te zijn; dit mede omdat EPAM terug aan het zakken is. 

Ik zie het nu ook. Helaas, ik had nog hoop op een tweede impact!

 

Bedankt voor je reactie

Link to comment
Share on other sites

28 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

Het is best wel jammer dat de sterkte vanher IMF al snel wat in elkaar gezakt is naar 10-15nT, dat geeft me weinig hoop voor deze avond 😢

Dat was ook mijn reden om te vragen of er nog meer kwam. Met deze waardes ben ik weinig hoopvol.

Link to comment
Share on other sites

Ben benieuwd, behalve dan de bz en hemispherisch vermogen ziet het er nog wel goed uit toch?😅

Ik hoorde iets over een flux rope die nog verwacht wordt vanavond.

Ik heb nooit echt begrepen wat dat inhoudt.

Ik dacht namelijk dat de cme nu gewoon weer is afgenomen, en dat het dan klaar is met deze CME.

Is het vergelijkbaar met als we in een sheath/wake komen van de CME?

Link to comment
Share on other sites

Zolang Bz noord blijft dan zal de hemisferische kracht niet toenemen. 

de flux rope valt nog af te wachten of dit zich wel gaat voordoen… 

IMG_4308.webp

de bovenstaande illustratie toont een wolk van geladen deeltjes dat bij een CME vrijkwam. Bij sommige CMEs bevat de structuur als het ware opgerold magnetisch touw met geladen deeltjes die na de shock pas aankomt en de sheath zone gepasseerd is.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minuut geleden, Vancanneyt Sander zei:

Ondanks die data was er geen hol meer te zien helaas... 

Intussen terug thuis en hierbij de foto van 19:21 toen het zwak en kortstondig fotografisch te zien was in België:

IMG_7267-Verbeterd-NR.jpg

Oooh dat is jammer! Die gegevens zagen er wel zo uit. Je woont uiteraard wel wat zuidelijker dan ik, maar ik zou verwachten kijkende naar de grafieken dat je het het afgelopen uur nog wel kon vastleggen of misschien zelfs eventjes zien, al dan niet als grijze gloed.

Zo leer ik weer bij.😁

Link to comment
Share on other sites

4 minuten geleden, Malisha Reuvekamp zei:

Oooh dat is jammer! Die gegevens zagen er wel zo uit. Je woont uiteraard wel wat zuidelijker dan ik, maar ik zou verwachten kijkende naar de grafieken dat je het het afgelopen uur nog wel kon vastleggen of misschien zelfs eventjes zien, al dan niet als grijze gloed.

Ja precies, maar ook Nederland had dan ook niets op beeld, althans toch geen meer zien passeren die periode. Mss wat apart maar met een Bz die niet echt dieper ging dan -10nT niet verwonderlijk. Ook de Bt was langzaamaan rustig aan het verzwakken. Genoeg tekenen aan de wand dat het net niet zou gaan worden. Maar goed ,we hebben toch geprobeerd, nu op naar de volgende kans!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.