Jump to content

Poollicht 25 november 2023


Recommended Posts

@Vincent van Leijen Dankjewel maar wat mij opvalt is dat het lijkt dat de bewolking bij jou veel dikker was dan bij mij op Terschelling. Hemelsbreed nog geen 30 kilometer!

Natuurlijk is het balen van de bewolking al had ik veel liever gehad dat de maan even dimde. Wat @KeesZ zegt; het is een bak licht van dat ding!

Maar ach, zelfs al zou er geen show te zien geweest zijn, het is en blijft prachtig om bij donker buiten te zijn. Zouden meer mensen moeten doen maar dan zonder licht of telefoon. Gewoon de ogen laten wennen en dan zie je zo ongelooflijk veel moois! Gewoon puur genieten!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/26/2023 at 10:05 AM, KeesZ said:

Hier nog even de plaatjes vanaf het strand van Egmond. 
spacer.png
spacer.png
 

 

 

Prachtige foto's en beelden worden hier gedeeld.

@KeesZ , zou je misschien jouw gebruikte lens en settings willen delen? Ik heb ook foto's gemaakt die avond maar de pilaren kwamen er niet zo mooi uit.

Mijn set was de volgende Nikon D750, 14mm f/2.8, 6" ISO 3200.

Alvast bedankt.

Link to comment
Share on other sites

Op 29/11/2023 om 11:26, NothernPothern zei:

Prachtige foto's en beelden worden hier gedeeld.

@KeesZ , zou je misschien jouw gebruikte lens en settings willen delen? Ik heb ook foto's gemaakt die avond maar de pilaren kwamen er niet zo mooi uit.

Mijn set was de volgende Nikon D750, 14mm f/2.8, 6" ISO 3200.

Alvast bedankt.

@NothernPothern Als je eens enkele foto's hier plaatst hebben we iets meer om over te praten dan enkel de exifdata. Ik gebruik ook een Nikon D750 met een Sigma 20mm f1.4 Art lens maar ik kom nooit boven iso 1600 en mijn sluitertijd is nooit langer dan 5 seconden.

Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, NothernPothern zei:

@NothernPothern Kan het zijn dat je een Samyang 14mm f2.8 lens gebruikt?

Ik heb zelf ook een zo'n Samyang en heb gemerkt dat die pas echt scherp worden bij een diafragma vanaf F5.6.... Bovendien, omdat je zo'n wijd blikveld hebt verdwijnen de details omdat die (bijna) niet meer zichtbaar zijn in het grote geheel. Kijk maar eens naar de verschillen op de foto's hieronder.

Beide foto's zijn afgelopen januari gemaakt in Fins Lapland op de zelfde avond. De eerste foto is genomen met de Samyang en de tweede 10 minuten later met de Sigma. Ik heb de Exifdata even in de foto gezet zodat je de verschillen kunt zien, met name in de details!

Poollicht_7900.jpeg

Poollicht_7935.jpeg

Link to comment
Share on other sites

@NothernPothern Ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Dacht ook een mooi lens te hebben met die Samyang. Maar de verschillen met de Sigma 35mm f1.4 Art bleken reusachtig! Gelukkig had ik hem 2e hands gekocht dus ik ben niet veel geld kwijt geraakt. Wat je zegt; het is een dure grap maar zeker de moeite waard! Ik heb mij 20mm Sigma Art lens ook 2e hand gekocht. Omdat iedereen overgaat naar systeem camera's komen er soms best leuke 2e hand F-Mount lensjes voorbij. Daar zijn de kosten nog een beetje mee te drukken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.