Jump to content

Poollicht 5/6 November 2023


Recommended Posts

2 uren geleden, jarno zei:

20231105_222443(1).jpg.2636151f305cfaa5c8af9666c7cc9e27.jpg niet de beste kwaliteit. Zonder statief met smartphone (samsung galaxy s23 ultra) gemaakt. Ondanks dat toch leuk!

In RAW nog beter als je oefent 🥳

Prachtige foto's mensen! Hier eerst zeiknat geregend en het beste gemist!! Geduldig gebleven en het laaide toch nog even weer op tegelijk met dat de bewolking en regen eindelijk minder werd! 

Lucky us.

 

20231106_015605.jpg

Edited by Malisha Reuvekamp
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

In het noorden bij Metslawier ook prima te zien en helemaal mbv de Iphone en 3 seconden belichtingstijd.

Even over de foto's van KeesZ :  Het lijkt erop dat jij STEVE hebt vastgelegd https://spaceweathergallery2.com/indiv_upload.php?upload_id=201375

Als ik zo de foto's  19:37 en 19:39  bekijk , doet het me daar wel aan denken 🤩

Laten we de komende jaren maar nog meer van dit moois te zien krijgen !

De intensiteit kan nog vele malen sterker !   Met het blote oog is het dan mogelijk om de kleuren die we nu

vooral op foto's zien met het blote oog zo te zien 🥰

Ik heb Maart '89 meegemaakt en destijds was dit mijn allereerste keer.   Attent gemaakt door de sterke AU CW signalen op

de 2 meterband deden mij uit het raam kijken en vervolgens ben ik pas weer naar binnen gegaan toen de hele show echt

helemaal voorbij was .    Dit gebeuren komt zeker weer !!!  Ik beloof het 😘

 

 

AU 5 nov 2023 2200UTC.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 uren geleden, Malisha Reuvekamp zei:

In RAW nog beter als je oefent 🥳

Prachtige foto's mensen! Hier eerst zeiknat geregend en het beste gemist!! Geduldig gebleven en het laaide toch nog even weer op tegelijk met dat de bewolking en regen eindelijk minder werd! 

Lucky us.

 

20231106_015605.jpg

Helaas ook erg veel last van de wind gehad. Volgende keer heb ik wat andere instellingen om het nog eens mee te proberen

Link to comment
Share on other sites

9 uren geleden, 53Noord zei:

In het noorden bij Metslawier ook prima te zien en helemaal mbv de Iphone en 3 seconden belichtingstijd.

Even over de foto's van KeesZ :  Het lijkt erop dat jij STEVE hebt vastgelegd https://spaceweathergallery2.com/indiv_upload.php?upload_id=201375

Als ik zo de foto's  19:37 en 19:39  bekijk , doet het me daar wel aan denken 🤩

Laten we de komende jaren maar nog meer van dit moois te zien krijgen !

De intensiteit kan nog vele malen sterker !   Met het blote oog is het dan mogelijk om de kleuren die we nu

vooral op foto's zien met het blote oog zo te zien 🥰

Ik heb Maart '89 meegemaakt en destijds was dit mijn allereerste keer.   Attent gemaakt door de sterke AU CW signalen op

de 2 meterband deden mij uit het raam kijken en vervolgens ben ik pas weer naar binnen gegaan toen de hele show echt

helemaal voorbij was .    Dit gebeuren komt zeker weer !!!  Ik beloof het 😘

 

 

 

Toch heb ik mijn twijfels of het een STEVE was. Op de foto was de "wolk" zich aan het ontwikkelen. Het leek echt een witte wolk met uitwaaiers tegen de wind in dus echt geen strakke streep zoals je op de foto's van een echte STEVE ziet. Dit beeld doet mij echt denken aan de gordijnen zoals ik ze in Fins Lapland wel heb gezien.

_AWT6364.jpg

Link to comment
Share on other sites

De locatie van het fenomeen is in mijn geval overigens West Terschelling. Het was een bijzonder indrukwekkende gebeurtenis en volgens mij ook zeer zeldzaam dat er een gordijn op onze breedtegraad hangt!

Voor de technici onder ons: Foto's gemaakt met een Nikon D750 met een Sigma 20 mm f1.4 art lens. Exif: iso 1250, f1.4, 3 sec. sluitertijd.

Poollicht_6424.jpg

Poollicht_6440.jpg

Poollicht_6448.jpg

Poollicht_6449.jpg

Edited by Albert Wester
  • Like 2
  • Cool 1
Link to comment
Share on other sites

Je hebt gelijk Albert.  Jouw foto's bewijzen dat het geen STEVE was omdat op de laatste foto's de

witte beam strak tegen de rode aan ligt.

Mooie foto;s en geen lichtvervuiling daar 🙂

Ik heb het dansende gordijn hier in Nederland slechts 1 maal mogen aanschouwen van de 7 X dat ik

het in NL heb mogen zien.  Dat was in de Maart 89 uitbarsting, op het moment dat de grote show

aan het afnemen was en zich naar het noorden terugtrok. Daar was het paarse dansende gordijn toen

nog te aanschouwen.    Dat het hier in NL/BE bijna niet te zien is, komt  doordat de Aurora belt dan

heel zuidelijk behoort te liggen, zo'n beetje boven de Noordzee ter hoogte van Noord Denemarken.

Als de onderkant van het gordijn 10 graden boven de horizon te zien zou zijn, met diezelfde onderkant

zich op 80 km hoogte boven de Aarde bevindend is de Aurora belt dichtbij;zo'n 450 km.

In '89 was het zenit pal boven ons hoofd als een prachtige heldere stralenkrans en pikzwart in het midden.

en bij terugtrekken richting noorden kon het dus een tijdje gezien worden.

Afwachten dus op de volgende, die zeer zuidelijk komt te liggen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spaceweather.com meldt vandaag iets over SAR's en Steve's. Waard om te lezen, lijkt aardig op je foto's de beschrijving van SAR tot STEVE?

 

Ik heb 24/25 september dit jaar snachts een dansend gordijntje gezien, eentje schoot duidelijk boven de rest uit en was zelfs even rood. Het 'gewone ' gordijn begon ook te dansen, was meestal grijs, maar op het moment van dat extra gordijntje kreeg dat ook dansend wat kleur. Dit viel gelijktijdig met dat de kleur rood ontplofte en superfel werd op de camera!

Nooit gedacht dat mee te maken hier.

Edited by Malisha Reuvekamp
Link to comment
Share on other sites

 

9 uren geleden, Malisha Reuvekamp zei:

Spaceweather.com meldt vandaag iets over SAR's en Steve's. Waard om te lezen, lijkt aardig op je foto's de beschrijving van SAR tot STEVE?

 

Ik heb 24/25 september dit jaar snachts een dansend gordijntje gezien, eentje schoot duidelijk boven de rest uit en was zelfs even rood. Het 'gewone ' gordijn begon ook te dansen, was meestal grijs, maar op het moment van dat extra gordijntje kreeg dat ook dansend wat kleur. Dit viel gelijktijdig met dat de kleur rood ontplofte en superfel werd op de camera!

Nooit gedacht dat mee te maken hier.

Hier is het artikel waar Malisha op doelt: https://www.spaceweather.com

Dit gaat over een SAR Arc en (de transitie naar) STEVE. Dat was hier niet aan de hand maar het is wel interessant.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

We hadden het in dit draadje over een STEVE. 

Nu zat ik mijn foto's van afgelopen februari nog even na te kijken in verband met de inzamelingsactie Kiekje voor Sytse (Sytse Schoustra) voor de Stichting ALS, en kwam dit verschijnsel tegen op een van de foto's. 

Deze scherpe lichtbundel was slechts een seconde of 6 te zien. Hebben we hier te maken met een STEVE?

Poollicht_9750.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nee ik denk niet dat die verticale lichtbundel in het Noorden een STEVE is. Want het wordt veroorzaakt door een stroming in de atmosfeer en verschijnt dan als een band van oost naar west. En volgens mij is STEVE tot nu toe altijd waargenomen samen met een proton arc.

@Albert Wester fantastische foto's trouwens! Waarom zou die witte band daar geen STEVE kunnen zijn? Jij hij waaiert uit en heeft een bredere structuur dan dat je meestal op foto's uit Canada ziet en dan langdurig aanwezig is. Hier leek die witte structuur maar heel kort op te bouwen. Ik vind het idee van een transitie van sar naar STEVE wel plausibel eigenlijk?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op spaceweather.com las ik dat er vanaf de Britse Eilanden wel degelijk een STEVE is gezien. Op de foto's daar genomen lijkt de witte 'beam' daar wel iets strakker te zijn geweest dan in Nederland zodat ik twijfel of het wel dezelfde is geweest als op de foto's hierboven. Kan natuurlijk ook dat het toch dezelfde 'beam' is geweest, maar boven Nederland wat meer uitgewaaierd dan boven de Britse Eilanden......

Zie ook: https://spaceweather.com/archive.php?view=1&day=06&month=11&year=2023

 

Zelf was ik in Noordwijk aan de kust en zag een mooie show, al was het voor mij vooral fotografisch poollicht omdat ik mijn ogen niet of nauwelijks de tijd gaf om aan het donker te wennen (mobieltje kijken en ook LCD-scherm van spiegelreflex zorgt voor 'verblinding'). Hierdoor kon ik het slechts vaag met eigen ogen waarnemen. Ook jammer dat ik geen supergroothoek had om het STEVE verschijnsel vast te leggen. Er valt nog veel te leren, maar volgende keer beter zullen we maar zeggen.

Toch kon ik tevreden zijn met het resultaat:

image.jpeg.2183b10591d9a64cfdd8d3dfa53474d1.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Vincent van Leijen Het probleem is dat het fenomeen STEVE nog niet zo bekend is. Men begint net te begrijpen wat er aan de hand is maar dat maakt het juist zo mooi en spannend! 😊 Dus ja, dan ga je je foto's nog eens doorlopen om te kijken wat voor verrassingen daar op staan en zo kwam ik dit tegen. Foto's die ik van STEVE heb gezien betrof het een hele scherpe lijn met een paars/magenta kleur. Er werd ook niet per definitie een oriëntatie genoemd.

En die foto's van 4 november jl... Toen ik dit zag lag mijn kin op m'm tenen. Wat een fantastisch schouwspel zo recht boven je!

Hier is de oriëntatie wel oost - west en was behoorlijk bewegelijk alsof het een aurora gordijn betrof zoals je ze wel eens boven de poolcirkel ziet. En daar zie je ze soms hele erg snel bewegen net zoals deze. Vandaar dat ik niet zo snel aan een STEVE denk.

 

@Menno van der Haven Juist wat jij aangeeft dat het een strakke witte lijn is komt niet overeen met wat ik heb vastgelegd. Ik heb ook benamingen gehoord als sub-aurora arc vanwege de dubbele impact van cme's. Die verklaring vind ik ook wel plausibel.

Bij de link die je geeft zit ook een link naar een foto upload voor zulke verschijnselen ( https://spaceweathergallery2.com/submissions/index.php ) en daar ga ik eens wat foto's uploaden en kijken wat men er daar van zegt.

 

Hoe dan ook; het was een fantastische avond met een bijzonder fenomeen! En die hebben we in the pocket!

 

Edit: deze link vond ik ook nog en is misschien ook waardevol in deze discussie.

https://www.washingtonpost.com/climate-environment/2023/04/01/steve-aurora-northern-lights-space-find/

Edited by Albert Wester
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mooi vastgelegd @Menno van der Haven!

Eens met @Albert Wester om op basis van een avond niet te grote woorden te gebruiken. 😀

Maar toch, Dan Monk heeft die avond een onmiskenbare STEVE gefilmd boven Northumberland. Dat ligt in de noord-oostelijke punt van Engeland. Ik vermoed dat onze foto's van het zelfde moment zijn, maar dat wij er dan richting het westen en opzij tegenaan kijken. Dat verklaart ook waarom het er bij ons van opzij breder uit ziet dan bij hem van onderen gezien.

https://www.instagram.com/p/CzTEm90IGnM/

Je ziet hier vooral time lapses (de wolken bewegen nogal snel) en later denk ik een filmopname recht omhoog.

Edited by Vincent van Leijen
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.