Jump to content

Heb jij al eens poollicht gezien?


Marcel de Bont

Heb jij al eens poollicht gezien?  

30 members have voted

  1. 1. Heb jij al eens poollicht gezien?

    • JA - op de HOGE breedtegraad (op camera)
      6
    • JA - op de HOGE breedtegraad (met eigen ogen)
      8
    • JA - op de GEMIDDELDE breedtegraad (op camera)
      5
    • JA - op de GEMIDDELDE breedtegraad (met eigen ogen)
      6
    • JA - op de LAGE breedtegraad (op camera)
      0
    • JA - op de LAGE breedtegraad (met eigen ogen)
      0
    • NEE
      5
    • Weet niet
      0


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoeveel mensen op deze site daadwerkelijk het poollicht al hebben mogen aanschouwen en hoeveel van jullie er nog naar op zoek zijn. Daarom heb ik een poll gemaakt waar jullie hopelijk op willen aangeven of, en waar je het poollicht gezien heb.

Ik heb besloten voor 8 opties zodat er voor ieder wat wils is. Aangezien er ook een hoop mensen onder ons fanatiek met een fototoestel en een statief erop uittrekken om het zwakke poollicht dat niet of zeer moeilijk met het oog te zien is vast te leggen, zijn er ook opties voor de mensen onder ons die het poollicht alleen hebben gezien door middel van hun fototoestel. De optie ''Weet niet'' is voor mensen die denken dat ze ooit iets gezien hebben maar het niet helemaal zeker weten. De andere opties spreken voor zich. Om het geheugen op te frissen wat betreft de hoge/gemiddelde en lage breedtegraad: de Benelux bevind zich op de gemiddelde breedtegraad. Meer hierover vind je op deze pagina.

Je kan je stem wijzigen dus als je in de toekomst ooit poollicht ziet op een andere plek/manier kan je dit aanpassen!

Zelf heb ik het alleen nog maar op de hoge breedtegraad gezien. Nog nooit in de Benelux helaas!

Link to comment
Share on other sites

De fameuze aktoberstorm van 2003, niet in ideale omstandigheden en toen nog niet zo bezig met poollicht maar ik heb het gezien tot boven onze hoofden in Luxemburg België. Speciaal met de auto dan nog naar een donkere plek gegaan (na veel zagen tegen m''n ouders). Knalrode lucht manman zalig :D helaas veel wolken en slechts kleine opklaringen maar het was fel genoeg om het te zien.

De andere keer herinner ik me niet meer wanneer het was maar ook dan was het te bewolkt

Fotografisch erg zwak ook al kunnen vastleggen op foto vorig jaar.

Link to comment
Share on other sites

Speciaal om het poollicht te zien ben ik in 2011 naar IJsland geweest. We hadden geluk en wat ik daar heb gezien heeft diepe indruk op me gemaakt. Sindsdien ben ik verslingerd.

De afgelopen twee jaar heb ik het in Nederland zeven keer waargenomen: twee keer echt met eigen ogen een groene gloed boven de horizon en vijf keer fotografisch. Het lijkt me fantastisch om het echte spektakel met bewegende "gordijnen" hoog in de lucht ook thuis eens te zien!

Link to comment
Share on other sites

In 1989 heb ik het Noorderlicht gezien.

Hoewel gezien, mn vader schudde me wakker en ik stond nog half slapend uit mn slaapkameraampje te staren. Kan het  me niet echt meer bewust herinneren.

Vanaf 2000 ben ik me wat verder gaan verdiepen in het spaceweather maar het heeft tot 2003 geduurt voordat mijn geduld beloond werd.

Een roodroze "wolk", die voortdurend van vorm en intensiteit veranderde, hing in het Noorden aan de horizon.

Ik kan me herinneren dat het stervenskoud was, maar daar heb ik op die avond geen last van gehad. ;D

Na een kwartiertje leek de wolk naar voren te komen en trok hij over waarna hij langzaam verdween.

Sinds die koude winteravond ben ik helemaal verkocht.....

Link to comment
Share on other sites

Guest jorien59

Nog nooit poollicht gezien.. ik ben ook een volstrekte leek op dit gebied! Maar ik ben sinds een tijdje geinteresseerd omdat ik deze winter naar Noorwegen ga. En dan hoop ik het natuurlijk te zien! We gaan tot aan de Noordkaap, dus daar zal het niet aan liggen ;-) :)

Bedankt voor al jullie uitleg!

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Na het sensatiebericht in meerdere nieuwsbladen ook hier uit gekomen.. Ik ben de gelukkige die noorderlicht al 2x heb mogen meemaken, in februari 2011 op IJsland en afgelopen maart in Fins Lapland.

Ik heb me nu pas aangemeld maar ik heb al onbewust eerder 'reclame' gemaakt voor de website door mijn foto op te sturen naar RTL weer.

zie bijgevoegde foto :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

@Jorien

wanneer ga je heen? Hoelang ga je heen? ik ben reuze benieuwd naar je verhalen :)

en nog even 2 fototjes omdat ik zo ongelofelijk blij en trots ben dat ik het zo heb mogen zien  :smitten:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.