Jump to content

Filmpje van realtime poollicht - 4 september 2012


Marcel de Bont

Recommended Posts

Hopelijk is dit het juiste forum voor mijn post, ook al is het voor mij geen ''poollichtreis'' want ik woon hier nou eenmaal in het hoge noorden.  :laugh:

Ik had al wat foto's geplaatst van het poollicht in dit topic maar ik heb ook een testje gedaan met het maken van een interval opname. Deze foto's heb ik dan achter elkaar gezet en met een ''cross'' tussen elke foto krijg je een vloeiende beweging. Het resultaat is een filmpje waarin je te zien krijgt hoe het poollicht beweegt, in realtime. Echt snel bewegen deed het niet die nacht, maar goed, het is een leuke impressie denk ik. :)

Tips en commentaar (voor hopelijk een volgende video) zijn altijd welkom!

Details: 1 seconde belicht op ISO 3200. Interval modus: 1 foto per 2 seconden.

Link to comment
Share on other sites

Dank je wel voor je reactie Joeri. Ik heb het juist express real-time gedaan, de is de kunst. Dan moet je met korte exposures werken. Er zijn al zoveel versnelde filmpjes maar die geven niet echt weer hoe het daadwerkelijk is. Dit is zoals je het met je eigen ogen zou zien, dat is juist het leuke eraan. Er zijn vast mensen die nog nooit poollicht gezien hebben en nieuwsgierig zijn hoe de aurora er op normale snelheid uit ziet.

Vanaf 1:30 zie je trouwens een satelliet langskomen. Ben wel nieuwsgierig wat dat geweest kan zijn. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Heel fraai en realistisch herkenbaar gedaan. Het is volkomen terecht, dat je je niet hebt laten verleiden tot het "opleuken" van de opnames door er meer snelheid in te knallen. Daar gaan de meesten mee onderuit; die maken er een complete lichtshow van die de werkelijkheid geweld aandoet. Dit is noorderlicht in een snelheid zoals je het meestal in het noorden zult zien. Nogmaals, hats of to Marby.

Link to comment
Share on other sites

Prachtig werk Marby, ik moet zeggen dat ik al een tijdje op zoek ben naar de echte snelheid. Was de visuele helderheid ook vergelijkbaar met het filmpje?

Vanaf 1:30 zie je trouwens een satelliet langskomen. Ben wel nieuwsgierig wat dat geweest kan zijn. :laugh:

Als je de tijd nog weet, kun je het opzoeken in Stellarium, of op verschillende internetsites.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de leuke reacties! Motiveert me zeker om als ik de kans krijg nog een keer z'n filmpje te maken!

Heel fraai en realistisch herkenbaar gedaan. Het is volkomen terecht, dat je je niet hebt laten verleiden tot het "opleuken" van de opnames door er meer snelheid in te knallen. Daar gaan de meesten mee onderuit; die maken er een complete lichtshow van die de werkelijkheid geweld aandoet. Dit is noorderlicht in een snelheid zoals je het meestal in het noorden zult zien. Nogmaals, hats of to Marby.

Precies! Dat time-lapsen kennen we nu wel, op normale snelheid is zeker voor mensen die niet weten hoe het eruit ziet mischien wel interessanter! Dank je wel!

Prachtig werk Marby, ik moet zeggen dat ik al een tijdje op zoek ben naar de echte snelheid. Was de visuele helderheid ook vergelijkbaar met het filmpje?

Ja de visuele helderheid is zeer vergelijkbaar, het was niet bijzonder fel maar toch kon je het goed zien, zelfs met de stadslichten om me heen. Zoals je op de foto's ziet, straatlampen zat. Ook de maan was meer dan aanwezig. De rood/paarse gloed die je in de scene vanaf 1:30 ziet was alleen niet met het blote oog te zien. Met het blote oog zag je eigenlijk alleen het groen.

Als je de tijd nog weet, kun je het opzoeken in Stellarium, of op verschillende internetsites.

Heb Stellarium even aangeslingerd en teruggezet naar 1:01 gisternacht, de tijd van de foto. OrbView-2 gaat dan precies in het noorden dezelfde weg als eigenlijk het streepje op mijn foto. Zou die wel geweest zijn dan, heb hem niet met het blote oog gezien hoor moet ik toegeven. Zijn niet zo helder die satellieten denk ik of ik heb niet opgelet, dat kan ook. Grappig. Thanks. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Roan123

Een beetje late reactie, maar ik wil hier toch nog even op reageren..

Je hebt een prachtig filmpje in elkaar gezet! echter ben ik het absoluut niet met je eens dat dit de snelheid is van het noorderlicht. Ik heb het zelf nu 6x mee mogen maken (1 dag ijsland en 5 dagen lapland) en met name het stuk vanaf 1:11, gaat in werkelijkheid echt wel een fractie sneller hoor, het is echt iets te sloom.. Bij ons was het echt aan het dansen..

Hieronder een foto met een sluitertijd van 2,5 seconde en kun je al zien hoe vaag ie al is (omdat het zo snel bewoog), nu is dit zeker wel ander (echt explosievere) noorderlicht, maar ook even om aan te geven dat het ook echt een heel erg spectaculair lichtshow kan zijn met snelle bewegende lichten.

Voor de rest, ik weet hoe ongelofelijk lastig het is om een 'filmpje' te maken, ik had zelf een aantal keer 15 foto's achter elkaar geschoten, maar ja dan heb je een filmpje van 3 seconden :(

Dus ik heb respect voor het in elkaar zetten van het filmpje :)

1znsk6r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Roan123: Dank je wel voor je reactie. Ik ben het eigenlijk eens met je kritiek en ik durf ook te zeggen waarom het niet zo snel lijkt te bewegen allemaal op het filmpje, het kan inderdaad een stuk bewegelijker zijn, maar in dit geval was het poollicht zelf redelijk statisch. Deze foto's en het filmpje zijn eigenlijk afkomstig van de naweeen van een CME. De 3 uurlijkste KP index was nog maar 3 toen ik buitenstond. Maar goed, het bewoog wel maar echt snel was het niet. Dat is ook poollicht, het flamt niet altijd de pan uit, ook niet hier in Zweden. Ik moest het hiermee doen, en het was alsnog prachtig, mooiste dat ik tot nu toe gezien heb.

Reden 2: ik heb een beetje moeten vals spelen om het te kunnen laten bewegen. Je zit te kijken naar foto's die gecrossed worden en niet echte video. Oftwel, je zit eigenlijk te kijken naar 1 beeldje iedere 2 seconde, in tegenstelling tot video die 50 beeldjes per 2 seconde heeft en soms wel 60. Door het crossen krijg je dus beweging tussen 2 foto's waardoor het een filmpje word maar dan raak je wel details kwijt die je met echte film wel zou hebben, zoals snelle streamers of plotse bewegingen. Jou foto die je als voorbeeld gebruikt (mooie foto!) is een perfect voorbeeld van waarom je de details kwijt raakt als je er een filmpje van maakt. Stel maar voor, een hele hoop van dat soort foto's achter elkaar zetten en dan crossen. Het zal anders zijn dan je met eigen ogen gezien hebt maar het geeft wel een redelijke impressie. De echte beweging ben je kwijt, de hint dat het snel bewoog is dat het poollicht wazig word!

Je kritiek is absoluut legitiem maar ik kan er op het moment niks anders van maken. Dit krijg je nou eenmaal als je van foto's film maakt maar voor een 1e keer ben ik tevreden. En ja, je hebt gelijk, het kan inderdaad spectaculair zijn en redelijk snel gaan (sneller dan in het filmpje ja) maar ik heb het vaker langzaam zien gaan dan echt snel.

Als er ooit weer is een mooie uitbarsting komt en er geen wolken hangen hier (dat is nog al eens een probleem) dan wil ik heb nog wel is proberen. Beetje expirimenteren hé.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt super jaloers op je ben omdat je in Zweden woont (en dan ook nog op een redelijke hoogte), want ik ben echt addicted.

Ik ben het ook zeker weten met je eens dat over het algemeen poollicht vrij statisch is, het licht wel wat op soms (wordt wat intenser) maar de echte bewegingen moet je toch meer aan kirunamagnetometers van lager dan -750 denken. Wij hadden, toen de foto is genomen, een piek naar 961.. wat zeker meer dan redelijk te noemen is ;)

ik ben reuze benieuwd naar een volgend filmpje!

P.S. Ik zie dat je dichtbij Lycksele woont, dus jij hebt altijd de beste parameters om naar buiten te rennen ;) *edit relatief dichtbij, ik zie dat het nog ongeveer de afstand Groningen-Bremen is

Link to comment
Share on other sites

Allereerst wil ik even zeggen dat ik echt super jaloers op je ben omdat je in Zweden woont (en dan ook nog op een redelijke hoogte), want ik ben echt addicted.

Haha, plek zat hier. Je bent meer dan welkom.

Ik ben het ook zeker weten met je eens dat over het algemeen poollicht vrij statisch is, het licht wel wat op soms (wordt wat intenser) maar de echte bewegingen moet je toch meer aan kirunamagnetometers van lager dan -750 denken. Wij hadden, toen de foto is genomen, een piek naar 961.. wat zeker meer dan redelijk te noemen is ;)

Oke, dat klinkt wel goed inderdaad. Dit was op -300 ongeveer als ik het goed had. Heb wel snelle bewegingen gezien, vooral streamers die komen en gaan maar die bewegingen verlies je helaas met het crossen.

ik ben reuze benieuwd naar een volgend filmpje!

Dank je, ik ook! Tot nu toe alleen maar wolken iedere keer als er kansen waren. :)

P.S. Ik zie dat je dichtbij Lycksele woont, dus jij hebt altijd de beste parameters om naar buiten te rennen ;) *edit relatief dichtbij, ik zie dat het nog ongeveer de afstand Groningen-Bremen is

Klopt, dat is (relatief ja) dichtbij. Helemaal goed. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, goed dat je het zegt. Hebt net een foto genomen uit de hand door het raam. 2 sec belicht. Kan het makkelijk met het blote oog zien. Mischien dat ik er zo is op uittrek, eerst eten. Dank voor de tip. :D

Zal wel dezelfde band zijn als je daar op de webcam ziet. Kiruna ziet er lekker geirriteerd uit, hopelijk blijft het de komende uren zo... lekker helder weer hier namelijk. Dit is een coronaal gat die aankomt volgens mij.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

hahahaha.. Ik ben zo f*cking jaloers man.. Ook lekker droogjes "goed dat je het zegt" en dan met best wat lichtvervuiling het gewoon met het blote oog goed kunnen zien :)

de magnetometer sloeg behoorlijk uit, dus ik ga er vanuit dat je mooie foto's voor ons in petto hebt

29f8n0y.png

Link to comment
Share on other sites


hahahaha.. Ik ben zo f*cking jaloers man.. Ook lekker droogjes "goed dat je het zegt" en dan met best wat lichtvervuiling het gewoon met het blote oog goed kunnen zien :)

Haha, tsja, ik sta niet echt 24 uur per dag op scherp voor poollicht kansen als ik eerlijk ben, ik bedoel, het is niet dat ik hier maar een paar dagen ben en het dus moet zien, voor mij is er altijd weer morgen. Het was dat ik een email notificatie kreeg dat er gereageerd was hier anders had ik zeer waarschijnlijk pas later geweten dat er wat te zien was en was ik helemaal te laat geweest.

Het vervelendste is dat het hier wel is bewolkt is waneer je weet dat er een CME aankomt, dat heb ik veel gehad de laatste paar kansen. Jammer maar helaas.

Nadat ik klaar was met eten heb ik nog even gekeken maar het was niet zo bijzonder, er was eigenlijk alleen maar een groene band in het noorden zoals je op de foto ziet en die had zich al een stuk noordelijker terug getrokken dan zoals die op de foto te zien was. De foto die ik uit de hand gemaakt had. Heb de data wel gevolgd de rest van de avond maar Kiruna hield zich rustig en er was niet echt wat meer te zien dus lekker me bedje in gedoken.

Sorry!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.