Jump to content

Cornaal gat 8 juni


Guest Revontulet

Recommended Posts

Guest Revontulet

er is al een nieuw coronaal gat te zien op de zon. Het ziet er behoorlijk groot uit.

Tis wel jammer da die gele zonnefoto's plat liggen :'(. Daar zie je de gaten beter.

Opnieuw iets om naar uit te kijken in dit nakende min ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Revontulet

op spaceweather geven ze toch aan dat de aarde zal raken en dat het "large" is. mss toch een mooie show. ;)

Link to comment
Share on other sites

de positie van het gat is inderdaad verbeterd, nu ze centraal ligt weten we al pak meer hoe het zal worden en het kan een actieve worden, geschat ruw KP 5-6, hoger durf ik niet te gaan. We houden de andere voorspellingen goed in het oog ;)

UPDATE:

Het coronale gat is aangekomen, hoge densiteit voorafgegaan, bz duikelt nu zuidwaarts samen met een iets krachtigere bt. De snelheid moet nog omhoog maar zoals he ter nu voor staat kan er een kp van 6 zeker inzitten, we houden het in het oog ;)

UPDATE:

density bereikt hoge waarden, bt schommelt en kan nog hoger komen, ik heb er goed oog in ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Zie ik dat nou goed? Een density van 60 protonen, behoorlijk, hoop zeker dan op kp 6, ik denk zelf een zeer kleine kans op 7. Maar ik zal niet te ver van Sander gaan afwijken ;), het is een leuke verrassing dit conorale gat na de thuiskomst van mijn Pinksteren. Hopen op leuke dingetjes...

Link to comment
Share on other sites

Het coronaal gat kwam aan met hoge dichtheid en nu is de grote hoop aangekomen en je kan spreken van een klein schokfront, de zonnewindsnelheid steeg in 5 minuten 100km/seconde van 456 naar 547km/seconde; de bz reageerde meteen en sloeg pal zuidwaarts met een goede zuidelijke -10. KP zal weer stijgen naar 5 of hoger als het zich zo doorzet!

UPDATE: Epam stijgt vanaf nu ook mooi, al en hele tijd traagjes en nu eerste grote hobbel teken dat er iets komt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

De snelheid schommelt nu ook al tussen de 640-690 km/s. Nadat die epamhobbel geweest is, dan zou het moeten zijn dat we weer een bt+bz stijging krijgen, we hebben ook al een voorproefje gehad van de kp(5). En nu slingert de kp op 4. Dit ziet er zeer positief uit ten opzichte van de zonnevlekken. Nog maar eens effe geduldig afwachten...

update: Er komt een tweede epamhobbel aan en die is al hoger dan de vorige...

update 2: Het tweede deel van conoraal gat is aangekomen weer een kp van 5

Nog iets: Spaceweather zegt dat het conorale gat vannacht nog doorgaat en dat de zonnewind hoog gaat blijven, dus Sander gisteren wat je zei op msn van er komt niks meer zal niet waar zijn volgens Spaceweather en de data nu te zien

Link to comment
Share on other sites

hehe rens er komt ook niks meer, wat is er nu weer typisch aan een coronaal gat, ken je het nog? hogere bz en lage bt bij aankomst en daarna moet je er niet veel meer van evrwachten, een extra langdurigere stijging in de bt zie ik totaal niet. De zonnewind mag dan al hoog zijn wat bij een coronaal gat dus zeker kan, maar als de rest niet mee zal zitten moet je dan ook op niet erg veel speciaals verwachten, dus zoals et al hele tijd is KP4-5 niet meer want de rest zit niet mee en zal ook niet meezitten. Weet je nu toch ondertussen al van coronale gaten :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ja hoor en haal die lachende maantjes eens weg joh ;) Wat ook niet klopte wat je zei is: Grote epamhobbels komt iets aan, nee dus zoals we al zagen, dus we weten wel ja dat grote epamhobbels niet altijd zeggen er komt iets aan maar ik snapte wel dat er niks aan kwam maar toch trekt Spaceweather dat een beetje in twijfel... ???

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ah, je zegt dus dat er nog wat aankomt Sander??!! Das mooi. Zeker op zijn positiefst 7 en op zijn normaalst 5-6 en op zijn slechtst 4? Maar het is allang leuk dat er nu nog wat aankomt...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Korte wippen?! Gisteren waren het redelijk lange flippen echter, maar wat zeg je erover dan precies er komt dus nog iets aan als ik je woorden goed lees?

Link to comment
Share on other sites

nee ik heb daar niks over gezegd, ik heb enkel wat over de epam grafiek verteld.

Ik zeg dat er niks meer aankomt, dat zonnewind hoog is lijkt mij de normaalste zaak, zolang de rest niet meezit kan het gewoon niet en bij coronale gaten is dit meestal het geval (hoeveel maal nog... rens toch ik blijf alle zinnen herhalen :D)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Oh dat laatste stuk mag je wel weglaten hoor Sander ;) Ik weet heus wel dat de zonnewind de laatste is die stijgt en ook de laatste is die weer daalt, ik weet heus wel dat dat in dit geval ook zo is...maar ik dacht die opmerking van jouw in verband met de epamgrafiek even anders opgevat te hebben, maar ik weet best dat de data nu normaal is...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dan ga ik er tussen in zitten. Vanaf morgen is het weg en op 11 juni zijn we weer uit de zonnewind, dat lijkt mij nu het meeste waar van het eind van het conorale gat, het is doodzonde vind ik density van 60.4 maar geen leuke dingen, das zeer jammer...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.