Jump to content

Poollichtkans 5 augustus 2011


Recommended Posts

Guest Arjan

Ace bevindt zich op 1,5 miljoen kilometer van af de aarde tussen ons en de zon. Dat is op 1% van de totale afstand.

De zonnewind snelheid is nu zo'n 600km/s dus de data van ACE loopt zo'n 40 minuten voor op wat hier kunnen verwachten. 1,5M km/600km/s/60s~40min.

Helaas trekt het hier in utrecht helemaal dicht.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply
Guest PietBerger

Momenteel zwaar bewolkt, maar toch wat gaten gehad hier.

Op deze foto toch een paarse gloed boven de wolken uit.

nkeku.jpg

Naja volgende keer beter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Mocht de M9 nog onderweg zijn, dan mag deze nu komen. Zoniet dan is er geen kans meer ;-) Bz wordt stilaan te zwak van richting

Een CME heeft zijn eigen magnetische polariteit. Dat staat los van het imf.  Als de  M9 nog moet komen dan draait hij het veld wel in zijn richting. Hopelijk weer negatief.

Eerst maar eens zien of er een derde impact komt :)

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@piet,

Paarse gloed? mischien te diep in het glaasje gekeken? op mijn full HD samsung LED tv is er totaal niets van te zien en die heeft toch een beeldcontrast van 1:5000000????  gewoon lucht veruiling denk ik zo..

XTRA:  Er is een hoge luchtvochtigheid dus ik verwacht dat er een hoop ijskristallen op grote hoogte aanwezig zijn.. daar lijkt dit meer op

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Mooie foto piet, maar zeer de vraag of daar echt poollicht is te zien. Heb je het zelf beter kunnen waarnemen? Ik heb zelf ook al een rits van foto's gemaakt waar soms iets op lijkt te staan maar ik vind ze te vaag om te posten

Link to comment
Share on other sites

Een CME heeft zijn eigen magnetische polariteit. Dat staat los van het imf.  Als de  M9 nog moet komen dan draait hij het veld wel in zijn richting. Hopelijk weer negatief.

Eerst maar eens zien of er een derde impact komt :)

De M9 zat in het gebied dat zuidelijk gericht zou zijn. Zie bericht van Australis in het zonnevlekengebiedtopic.

khad m'n update mss iets teveel aan elkaar geplakt ;) bedoelde dat de huidige data niks meer bieden, tenzij M9 komt aankloppen.

Link to comment
Share on other sites

Guest PietBerger

Naja toch echt paars op mijn monitor ok het LCD van de camera (en die is gecalibreerd)

Kwaliteit van de upload is het ook minder, maar los van dat was het met het blote oog ook niet echt zichtbaar.

Er waren meldingen vannuit Frankfurt/main dus lijkt het me dat hier ook iets gezien kan zijn.

Deze hebben een duidelijke goed tegenover de andere foto's

Jammer genoeg gooide de bewolking roet in het eten.

Zoals Arjan zegt, foto's zijn te vaag voor eenduidig iets te zeggen echter enkel als vraag melding hier.

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

Mannen.... ik verwacht er niet veel meer van vanavond, hoewel de snelheid langzaam omhoog krabbelt zakt de Kp verwachting in...

Aangezien kiruna niet meer uitslaat omdat hij blijkbaar "Down" is kun je ook niet echt meer zien of er iets aan komt.

+hier in spijk is het nog bewolkt. dus zeg ik fijne avond en hopen dat er morgen nog iets komt aankloppen op deze aardkloot.

Slaaplekker allemaal,

Green Aurora dreamzzzzzzzzzzz

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

bedoelde dat de huidige data niks meer bieden, tenzij M9 komt aankloppen.

Helemaal mee eens. hopelijk nog een volgend front.

Ik vond dit front wel erg heftig voor een M6, meer iets voor de M9 maar wie weet :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Dat is een mooie foto! Wow!

Op de foto van Piet zie ik als ik goed kijk wel iets maar inderdaad het is te zwak om er net zoals de witte gloed bij mij die ik zag om uitgebreid te gaan roepen van ik heb poollicht gezien! :D

En op zich is dat vreemd dat we in Nederland op de 50ste en de 51ste breedtegraad slechts iets zwaks konden zien en het in Duitsland wel gelukt is. Het is mooi dat we nu ook een heldere waarneming uit Den Helder hebben waardoor het wel zeker is dat er fotografisch poollicht tot aan de 53ste breedtegraad heeft gezeten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hendrik

EXIF info van de eerste foto op http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=8673&postdays=0&postorder=asc&start=40

Kun je opvragen in http://www.irfanview.com/ (ook de Plug-ins installeren).

Filename - 7ee7mobl56u.jpg

Make - Canon

Model - Canon EOS 400D DIGITAL

Orientation - Top left

DateTime - 2011:08:05 23:58:41

YCbCrPositioning - Co-Sited

ExifOffset - 2208

ExposureTime - 25 seconds

FNumber - 3.50

ExposureProgram - Manual control

ISOSpeedRatings - 1600

ExifVersion - 0221

DateTimeOriginal - 2011:08:05 23:58:41

DateTimeDigitized - 2011:08:05 23:58:41

ComponentsConfiguration - YCbCr

ShutterSpeedValue - 25 seconds

ApertureValue - F 3.50

ExposureBiasValue - 0.00

MeteringMode - Average

Flash - Flash not fired, compulsory flash mode

FocalLength - 18 mm

UserComment -

SubsecTimeOriginal - 00

SubsecTimeDigitized - 00

FlashPixVersion - 0100

ColorSpace - sRGB

ExifImageWidth - 3888

ExifImageHeight - 2592

FocalPlaneXResolution - 4433.30

FocalPlaneYResolution - 4453.61

FocalPlaneResolutionUnit - Inch

CustomRendered - Normal process

ExposureMode - Manual

White Balance - Auto

SceneCaptureType - Standard

Maker Note (Vendor): -

Link to comment
Share on other sites

Guest RedArrow

Hi there

Long time lurker, first time poster :)

Vannacht naar aanleiding van de alerts ook twee uur buiten staan kijken, met de camera gereed op statief. Resultaat: veel bewolking dus geen waarnemingen

Nu lees ik ook dat een fellow stadsgenoot (uit Spijkenisse) en een meteoman uit Rozenburg hier ook aanwezig zijn.

Mijn vraag: waar in Voorne Putten kan je nog plekjes vinden waar je relatief ongestoord (door strooilicht) het hemelse spektakel kan bekijken. Zelf rij ik naar de Maasvlakte, parkeerplaats Maasmond, waarbij je dus richting noorden over de Noordzee uitkijkt. Ik kan me echter voorstellen dat misschien elders een goed plekje te vinden is.

Ik hoor het wel!

Be Excellent!

Chrisje

Link to comment
Share on other sites

Guest nielsbuikstra

@chris,  stadsgenoot? hahah waar woon je ergens in spijkenisse? is wel makkelijk kunnen we mischien eens samen spotten 8)

ja gister was het bagger hier in spijkenisse een dikke pot met bewolking!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hier in Rozenburg werd het gelukkig af en toe wel vrij helder. Echter in het noorden werd het observeren wel bemoeilijkt omdat er aan de lage horizon regelmatig troep zat.

Ten zuiden/zuidwesten van Rotterdam op Goeree Overflakkee lijkt mij wel een goede plek om te kunnen observeren. In het noorden moet je echt aan de kust zitten ten noorden van Den Haag. Eronder is teveel lichtvervuiling van steden en kassen.

Link to comment
Share on other sites

Guest SpaceKris

Een artikel over poollicht dat gezien werd in de UK:

http://www.universetoday.com/87988/recent-active-sun-prompts-stunning-auroras-over-england/

Link to comment
Share on other sites

vannacht een mooie foto gemaakt van Emden (denk ik) met 20 min. sluitertijd.....

Vraagje... wat voor sluitertijd moet ik aanhouden voor poollicht? En nog een domme vraag: Waarom naar het noorden kijken? Je zult het toch rondom je moeten zien? Of maak ik nou een redenatiefout?

Hierbij de foto.

Noorderlicht_4925-bewerkt-8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Even terug in dit topic staat een link hoe je best foto's neemt van poollicht.

Waarom naar het noorden kijken, omdat we het vandaaruit zien opdoemen ;-) mocht je onder de van allen gordel staan dan zou je het inderdaad overal zien, pas bij echt zware stormen zullen we het poollicht vanuit het noorden hoger zien oprukken

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

De geo-magnetische activiteit op 5 Augustus werd met grote waarschijnlijk veroorzaakt door de (proton) M 1.5 CME van 2 Augustus. Zowel de M6 als de M9 CME, hadden een te lage snelheid om de aarde in zo'n korte tijd te bereiken. De zonnewind snelheid tijdens de impact was dan minimaal 1300km/sec geweest. Waar zijn de M6 en 9 CME gebleven? Ze hebben de aarde voor het grootste deel gemist. Op 7 Augustus rond 09:00z kreeg de aarde nog een kleine aai van een CME. (M9)

In mijn vorige postings, heb ik wat geschreven over de richting van het interplanitaire magnetischeveld.

Zoals de meesten hier wel weten, is het een voorwaarde dat het magnetischeveld naar het zuiden moet draaien om e.v.t. noorderlicht te kunnen zien. Dit is echter veel te kort door de bocht; uren voordat de CME de aarde aan doet, begint het magnetischeveld te oscilleren. Het veld zal dan ook naar het zuiden draaien terwijl de CME heeft de aarde dan nog niet bereikt heeft. In de volgende fase van de impact, ziet men het veld stabiliseren,noord of zuidwaarts gevolgd door een fase waarin het veld de tegengestelde richting aanneemt.

De fase waarin het magnetisch veld zich gestabiliseerd heeft, is een belangrijk moment om te bepalen of er noorderlicht kansen zijn. Is het veld nu noordelijk gedraaid? dan zal het veld uren later (als de CME de aarde al gepasseerd heeft) zuidelijk gedraaid zijn. Wederom geen kans op Aurora!

Is het magnetische veld in de eerste stabiele fase zuidelijk gedraaid, (uren later dus noordelijk) dan is het van belang om de zonnewindsnelheid in de gaten te houden. Is deze maar 500km/sec, dan duurt het nog wel uren voordat de elektrojet voldoende energie heeft (200GW) om noorderlicht op onze breedtegraad te veroorzaken.

Ik ben de afgelopen week in Sauerland geweest en heb ik niet alle data ontvangen waarmee ik herleiden kan ,wat de parameters zijn op 5 Augustus zijn geweest. Op de internetsite van Kiruna zag ik wel dat de eerste stabiele fase, het magnetische veld noordelijk gedraaid was.

De kans op noorderlicht was dan ook nihil.

Link to comment
Share on other sites

Guest Arjan

Poolicht kansen waren nihil?

Poollicht is waar genomen in nederland, duitsland en engeland.

Er is prachtige foto op het net vanaf terschelling, groen tot paarsrood.

Kp 8

Poes 187GW

G3

Kiruna -1500

Crooktree in schotland diep in het rood terwijl die normaal niet in beweging is te krijgen.

M1.5 was naar mijn iedee traag met duidelijk veel protonen. M6 was ook niet al te snel. In stereo HI1 zie je dat de M9 hem al inhaalt, nog niet halver wege volgens mij?

De vertrek snelheid van de m9 zou rond de 2000km/s zijn. Dat is ook wel te extrapoleren uit de verschillende beelden ,lasco, Cor.

Uiteindelijk kwam ik op 1000-1300km/s als de M9 de veroorzaker was van geomagnetische storm, gezien het tijdstip van aankomst.

Dat zou te verklaren zijn doordat dat de M1.5 met een hoge protonen dichtheid, lage snelheid en een grote voorsprong, de inmiddels gecombineerde cme van 6 en 9 sterk heeft vertraagt.

De protonen bleven maar aanhouden lang na de aankomst van de m1.5. De massa van protonen is vele malen groter dan electronen en kan de andere CME's sterk vertragen.

Dus ik denk de de m9 op zoiets als 1/2 tot2/3 van de afstand zon tot aarde geleidelijk is vertraagt tot 600km/s door de grote hoeveelheid trage protonen.

Verder was de magnetische polariteit van de drie cme's perfect voor een grote negatiefe impact en dat was ook duidelijk te zien in de data. Hoe dat precies werkt met botsende cme's weet ik ook niet. Dat na het front nog een impact komt met tegenovergestelde polariteit weet ik en is logisch. Wat ik niet heb gezien is een grote magnetische impact van de protonen van m1.5.

Slechts mijn visie. Schiet er maar op los :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.