Jump to content

Poollicht langs de Noord-Noorse kust


Guest John Van Marcke

Recommended Posts

Guest John Van Marcke

Ik ben net een paar dagen terug van een rondreis met een lijnboot van Hurtigruten (de MS Midnatsol) langsheen de Noorse kust. Het traject liep van Tromso naar Kirkenes tegen de Russische grens, om dan terug zuidwaards te varen tot aan Svolvaer op de Lofoten. Daar het hele traject zich tussen 250 en 750 km boven de poolcircel bevindt, is de locatie ideaal om poollicht te observeren. Ik moet eerlijk toegen dat we enorm geluk hebben gehad met het weer. 3 van de 5 nachten (1-3-5 april) hebben we het schitterende noorderlicht mogen aanschouwen. Hierbij een link naar het foto-album. https://picasaweb.google.com/109032279438200011844/NoorderlichtHurtigrutenReis2011?feat=directlink

Als je de link kopieert naar je browser zou het moeten lukken. Beste groeten en veel kijkgenot, John.

[verwijderd door de beheerder]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Paulsky

Kijk, dat is nou leuk. Zomaar lezen dat iemand anders ook de Hurtigrutenreis gemaakt heeft. En dan zelfs op hetzelfde schip (Midnatsol is altijd pret met Olav achter de bar). Zelf zat ik in februari 2011 en in december 2011/januari 2012 aan boord. En op 3 december 2012 gewoon weer.

Alleen jammer dat de linkjes in dit bericht niet meer werken. Ik weet het, het is alweer wat ouder, maar toch.

Mijn foto's van de laatste reis ? Wel, hier : http://www.flickr.com/photos/decadans/sets/72157629217689647/

Link to comment
Share on other sites

Guest Paulsky

Van de 2 weken dat ik er reisde was het zo'n 10 nachten raak. Soms maar een uurtje, maar er zaten ook tracks van ruim 4 uur activiteit bij. Natuurlijk ligt dat voor een deeltje ook aan de eigen planning. Zo vertrek ik dit jaar op 3 december en kom dan op de 18e terug. Nieuwe maan valt op 13-12. Een groot deel van de reis zul je dan voor de foto's heel weinig vervuiling hebben door maanlicht, en is er sluierbewolking - hoe miniem ook - dan scheelt dat toch gigantisch. Overigens zijn de verwachtingen voor de komende winter toch al heel hoog gespannen, dus ik ben heel benieuwd naar de "nieuwe oogst".

Trouwens, de foto die ik hier als avatar gebruik is eerder dit jaar als maandwinnaar gekozen door de Hurtigruten. Kijk maar eens onder "winners 2011/2012" op http://imagebank.mrm.no/hrphoto/en/gallery.jsp#.UDahwJG9anA

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Paulsky

Voor een ieder met wie ik ook nog contacten buiten het forum heb : ik ben (eindelijk) weg tot 18 december.

Hoop op 10-12 Vardø in de Finnmark te bereiken om weer eens wat fatsoenlijke foto's te maken. Is er daar tussentijds een mogelijkheid op internet te geraken, dan worden er zeker resultaten gecommuniceerd.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Ik denk niet dat deze zonnevlekkengroepen nog wat leuks gaan doen, ze worden steeds minder duidelijk op de zonnebeelden en de zonneactiviteit wordt ook weer steeds lager.

Het lijkt nog altijd niet echt op een zonnemaximum.

Ondanks dit, veel plezier in het hoge noorden! :)

Link to comment
Share on other sites

We zitten nu weer op de over het algemeen inactievere kant van de zon, maar tijdens je reis weer op de actievere (al weet je het niet zeker). Ik hoop dat je wat moois kunt zien  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Roan123

een paar coronale gaten kunnen ook mooie plaatjes opleveren.. En wie weet hebben we over een aantal dagen een knoeperd van een zonnevlek, want in deze cyclus kan het snel gaan van niets naar iets

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.