Jump to content

Poollichtkans 17-18 februari 2011


Recommended Posts

Middle Latitude Auroral Activity Watch

Poollichtkansen gemiddelde breedtegraad

Laatste update: 17 februari 2011 23h10

Synopsis

Dankzij zonnevlekkengroep 1158 zijn er schokfronten onderweg naar de Aarde afkomstig van de M6.6 flare en X2.2 flare van de afgelopen dagen. Hiertussen zal ook de effecten van een coronaal gat voor activiteit zorgen.

Opmerking

Het gaat om een activity watch, er is dus slechts geringe kans op poollicht geldig voor de komende 24-48h

K-index

K-index maximum 5 - is dus te weinig voor poollicht bij ons maar een kortstondige opflakkering kan wel

Aankomsten fronten volgens NOAA

17 februari 12h->15h UTC K-4 (front 1 M6)

18 februari 00h->03h UTC K-5 (front 2 X2)

Frontsterkte bij aankomst 500-600km/sec

Globale Middle Latitude poollichtkans

15% kans op kleine stormcondities op 17 februari

20% kans op kleine stormcondities op 18 februari

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply
Guest Rens v.d. Pols

We zullen het gewoon maar afwachten. Echt superpositief klinkt het nog allemaal niet en overdrijft de media weer zoals gewoonlijk bij de meeste dingen.

Link to comment
Share on other sites

dag ,

stel ik woon in belgie ,

ik zit aan het straat van 00:00 tot 01:00 (deze avond)

geen straatverlichting en geen lichthinder

wat zijn de kansen dat ik poollicht zie ?

al is het maar een beetje?

10 procent? 20 procent? 50 procent? .... =)

Link to comment
Share on other sites

dag ,

stel ik woon in belgie ,

ik zit aan het straat van 00:00 tot 01:00 (deze avond)

geen straatverlichting en geen lichthinder

wat zijn de kansen dat ik poollicht zie ?

al is het maar een beetje?

10 procent? 20 procent? 50 procent? .... =)

0% omdat het puur van de data afhangt ;-)

Het is niet nodig om deze nacht buiten te zitten tot je iets zou zien. Pas als alle data meezit dan pas raden we aan om naar buiten te spurten.

Onze alertservice verstuurt meteen een mail bij een grote kans, welke dan ook wil zeggen dat het schokfront dan zou aangekomen zijn, ons magnetisch veld hierop reageert en de magnetometers tilt slaan.

Voor deze nacht denk ik dat het beter is nu een goede nachtrust te hebben en morgenavond/nacht alert blijft. Kijk geregeld ook op www.poollicht.be die met kleuren en alerts ook aangeeft als er iets noemenswaardigs gebeurt.

Samengevat: grootste kans volgende nacht, als alle data meezit en in afwachting van de aankomst van het front

Link to comment
Share on other sites

bedankt!

dan heb ik toch nog wat nachtrust

kwil echt eens dat poollicht zien ! =)

ik ga het zeker blijven opvolgen en paraat staan =)

nog eens bedankt !

Link to comment
Share on other sites

0% omdat het puur van de data afhangt ;-)

Het is niet nodig om deze nacht buiten te zitten tot je iets zou zien. Pas als alle data meezit dan pas raden we aan om naar buiten te spurten.

Onze alertservice verstuurt meteen een mail bij een grote kans, welke dan ook wil zeggen dat het schokfront dan zou aangekomen zijn, ons magnetisch veld hierop reageert en de magnetometers tilt slaan.

Voor deze nacht denk ik dat het beter is nu een goede nachtrust te hebben en morgenavond/nacht alert blijft. Kijk geregeld ook op www.poollicht.be die met kleuren en alerts ook aangeeft als er iets noemenswaardigs gebeurt.

Samengevat: grootste kans volgende nacht, als alle data meezit en in afwachting van de aankomst van het front

het wil dus zeker niet zeggen omdat er nu 4 procent kans is dat ik meteen moet gaan denken dat ik het zou kunnen zien?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Toch heel goed dat wij er beter bij zaten. Afgelopen nacht heerlijk geslapen en het is nog steeds hartstikke rustig in het magnetisch veld.

Ik ben benieuwd wanneer het nou allemaal precies gaat aankomen!

Link to comment
Share on other sites

De dichtheid blijft fluctueren, en er is toch vanaf 11 uur een geleidelijke stijging gaande. Die stijging duurde echter 4 uur om van 0.1 naar 0.6 protonen/cm3 te gaan. Over de snelheid kunnen we kort zijn: daar is niets aan te zien.

De schommelingen in de Bz blijven ook aanhouden.

Link to comment
Share on other sites

eerste front is de eerste voorspellingstijd al nagenoeg voorbij, ik denk dat het niet lang meer wachten zal zijn op het schokfront.

@Dreabe: zonnewinddichtheid zou nog meer moeten stijgen, is nu nog erg verwaarloosbaar maar idd erg lichte stijging te zien. Ideaal zou zijn richting 100 maar de dichtheid van de CME was niet erg groot. Tzal afhangen wat het is bij impact. Spannend

Link to comment
Share on other sites

tot 10h geen probleem, er is nog niks aangekomen dus tzal nog wel even duren. Piek wordt verwacht na middernacht (als de voorspelling klopt :D)

@Dreabe: de lichte stijging van de zonenwinddichtheid lijkt me eerder de aankomst van een coronaal gat dan een CME, sommige coronale gaten hebben een wat grotere dichtheid die je eerst ziet stijgen alvorens de wind aanwakkert.

Update: data begint vreemd te doen, aankomst?

Update2: EPAM en ACE MAG tonen aan dat het schokfront in aantocht is, nog een uurtje wachten ;-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Hier is het onbewolkt op wat sluierbewolking na.

Het valt me ook op dat de dichtheid van de zonnewind nu ook langzaam begint op te lopen.

Link to comment
Share on other sites

@dj pipo, voor poollicht zou het wel gunstig zijn als die flink zuidelijk gaat richten ja (Bz < 0).

off topic: Waarom moet dit nu net gebeuren als Wie is de Mol zometeen begint?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

@dj pipo, voor poollicht zou het wel gunstig zijn als die flink zuidelijk gaat richten ja (Bz < 0).

off topic: Waarom moet dit nu net gebeuren als Wie is de Mol zometeen begint?

Mijn ouders bekijken een ander programma op het moment dat dat programma uitgezonden wordt dus ik kijk het later terug via uitzending gemist.

Het front is voorlopig nog niet aangekomen dus je kunt heus wel dat programma gaan kijken. De activiteit van het magnetisch veld begint nu een beetje op te warmen. De dichtheid van de zonnewind neemt langzaam iets toe dus dat zegt wle dat de aankomst van het front niet meer heel erg lang zal gaan duren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.