Jump to content

Zonnevlammen ontregelden in december de GPS satellieten


Vancanneyt Sander

Recommended Posts

Guest Australis

Wel een mooi artikel!

En denk je wat er met geo-stationere satellieten gebeurt als er een grote flare aankomt?

Het zal niet de eerste keer zijn dat er een satelliet door het terug trekken van de  magnetopause, begint te driften en zelfs de omloopbaan verlaat. 

Of erger nog; polaire satelieten die door de uitzetting van de atmosfeer teveel weerstand ondervinden en soms zelfs neerstorten. 

Link to comment
Share on other sites

jip, ben ik me zeker van bewust, ruimteweer is iets dat constant in het oog moiet gehouden worden maar vele mensen hebben er geen weet van.

Kheb nog zo eens een artikel geschreven over wat voor gevolgen poollicht op aarde heeft (zie Het zonnestelsel => De Aarde => Poollicht => De gevaren van poollicht) en dat zijn er aardig wat. Tis mss ook goed dat ze het eens onder de aandacht brengen.

Link to comment
Share on other sites

Eehh ja..

Inderdaad, aangezien het s getal nog hoger kan?

Mag iedereen weer met de kaart gaan  8)

Maar we wachten geduldig af, op wat er dan gebeurt!

Vind t ook wel goed dat ze het in de aandacht brengen; mijn ervaring is: zonnevlammen?..uitbarstingen op de zon?.. waar heb je t over..

Maarja wist t zelf voorheen ook niet.,

Link to comment
Share on other sites

De S staat voor een protonenstorm, de R voor radiouitbarsting. Bij een zonnevlam kunen beide dus uitgestoten worden, die krijgen een klasse mee afhankelijk van de gemeten warde die rijkt van S1 tot S5 en R1 tot R5. In het geval van protonenstormen (S) van december was het hoogst bereikte S3, bijna S4 met een kleine kans op gevaar voor astronauten (op dat ogenblik stond de shuttle klaar voor lancering). Mocht er nog een uitbarsting zijn geweest zou het nog higer geklommen hebben.

Het is al ee ntijd gekend geweest dat GPS navigatietoestellen bij een geomagnetische storm, poollichtstormen dus, een fout kunnen tonen van meer dan 1 meter. Door de radiouitbarsting worden nog een pak meer signalen geblokkeerd.

Om een voorbeeld te geven, tijdens de aanslagen op het WTC gebouw was er activiteit op de zon en een aanzienlijke zonnevlam welke een radiouitbarsting veroorzaakte en zo het communicatieverkeer van de hulpdiensten verstoord kon hebben (ik zeg kon aangezien ik niet weet of dit bewezen is).

In het artikel zie je nog wat voorbeelden dacht ik.

Ik dacht wel als er uitbarstingen zijn van een aanzienlijke graad dat bepaalde satellieten in een lagere baan gebracht worden voor de veiligheid.

Er gaat in de ruimte soms erg zwaar aan toe, zelfs boven onze hoofden, enkel weten slechts weinige mensen dit. Misschien maar best ook.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Nou volgens mij was 11-9-2001 qua zonneactiviteit meevallend, het hoogste in de C, zoek maar terug in het poollichtarchief ;)

Link to comment
Share on other sites

just rens, twas met de orkaan katrina, dju zeg wat een misser :D

hier het artikel:

The Sun unleashed a torrent of X-rays on Wednesday, blacking-out high-frequency radio communications in North and South America, including states around the Gulf of Mexico still recovering from Hurricane Katrina. And forecasters say more major solar flares may be on the way.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Effe terugkijken naar juli t/m september 2005:

Klopt in juli begonnen we met een aantal X1's, daarna in augustus tot M6, een paar M's en in september de serie van meer dan 10 X-flares door 0808 waaronder de X17 van 17:30 7-9-2005.

Toen lagen ze meteen plat en dan niks te zeggen van oktober 2003! ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Noord-Canada bijvoorbeeld ;) Tijdens die storm was het noorderlicht ook in alle windrichtingen te zien en dat komt ook niet vaak voor ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rens v.d. Pols

Even nog er wat aan toevoegen: het heeft natuurlijk gevolgen, bijvoorbeeld dat je TomTom zegt dat je linksaf moet waar je rechtsaf moet, mocht de storm nog ernstiger zijn dan kan er natuurlijk stroom uitvallen, dat gebeurt toch het meeste op de hoge breedtegraden.

In ieder geval zijn en kunnen de satellieten nog even uitrusten :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@ Sander,

Het is inderdaad zo dat radiofrequenties door de aurora gereflekteerd wordt.

Doordat het IMF zuidelijk gedraaid is, kan de hoge snelheid electronen stroom de ionosfeer tot op 110km hoogte bereiken. (op de polen)

De electronen afkomstig van de zon, botsen tegen de zuur/stik stof atomen in onze atmosfeer die vervolgens geionoseerd worden.

Dit geioniseerde scherm, kan radio signalen reflekteren tot wel 450 MHz.

Als de boel weer recombineerd (of als de electronen weer in hun oorspronkelijke baan terug komen), komen er fotonen vrij dat wij als het noordenlicht zien.   

Maar dit is een gevolg van de aankomst van een CME, en is dus een ander verhaal dan de radioburst die bij een grote flare vrijkomt.

Tijdens de equinox komt het geregeld voor dat de inmarsat/intelsat communicatie wegvalt door de achtergrond ruis van de zon.

(Ook als het volkomen rustig op de zon is)

Link to comment
Share on other sites

Guest Australis

@ Sander,

De protonen die de 10MeV met 10 pfu overschrijden, ioniseren de D-laag op 90 km hoogte.

Als dat gebeurt dan is er sprake van poolkap absorptie. (PCA)

Kortegolf radioverbindingen die normaal over de polen verlopen, ondervinden dan veel te veel absorptie.

Bij mijn weten is de ionisatie te klein en de recombinatie te snel om hoge frequenties te laten reflecteren.

Bovendien ontstaan er bij protonen stromen vooral ge-ioniseerde vlakken, i.p.v "schermen".

Protonen die de lading van 100MeV overschrijden, bereikt een hoogte van 30 km t.o.v het aardoppervlakte, en een overschrijding van 500MeV zorgt voor een GLE.  (Ground Level Event) 

Maar de radio aurora ontstaat voornamelijk omdat de elektronen van de kern weggeslagen wordt waardoor er X-ray ontstaat.

Deze X-ray straling zorgt ook weer voor ionisatie, dus het is een lawine effect geworden.

Dit alles vind zich op grote hoogte af  (400/1000km ^), omdat de zuurstof/stikstof dichtheid daar niet groot is.

Omdat het hoogte verschil een kleine 600km bedraagt, onstaan er verticale ge-ioniseerde schermen waartegen de radiogolven kunnen reflecteren.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.