Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo, ik ben hier nieuw. Ik hoop veel bij te leren met name over het poollicht. Maar ik heb ook een vraag. Op 6/10 werd er poollicht in België voorspeld. Ik ben enkele keren opgestaan om te kijken en een foto te maken. Om 6.15 u was er toch iets te zien op de foto's. Ik heb ze genomen met een GSM. Het was nog pikkedonker, heldere hemel en heel veel sterren. Locatie Enneile 50°19'12.7"N 5°22'22.6"E. Je kan duidelijk de sterren zien. Ik heb een filter gebruikt. Kan dit fotografisch poollicht geweest zijn? Danku. 

IMG_3335.jpeg

IMG_3336.jpeg

Zou mogelijk kunnen, het had er kunnen zijn, maar naar mijn idee komt dit niet uit deze foto. Ik denk dat het meer door de "filters" komt. Als je dezelfde foto maakt in vergelijkbare omstandigheden, maar zonder noorderlicht (dus geen vooraankondiging) en je ziet die kleuren niet, dan heb je kans dat je met deze foto's noorderlicht hebt vastgelegd. Je moet toch eigenlijk wel 2 a 3 seconden (liefst nog langer) beiichten. Dat kan maar op enkele smartphones.

• Author

Dag Ferdie. Bedankt voor je reactie. Ik kan de originele foto's er niet opzetten, ze zijn te groot. Maar hier zie je meer lange doorschijnende lichtgele lijnen op. Ik heb de foto idd met een langere belichting genomen met een smartphone. Ik blijf hopen om het toch eens te zien. 😋

In principe klopt het wel, als het gisteravond rond 21:00 uur was. Toen was het in het noorden, later wat meer in het westen, nog later in het oosten (globaal). Aangezien de grote beer er op staat (in de buurt van de kleine beer), is het noordelijk. onderin was het op dat moment "cyaan" kleurig (blauwgroen),meer naar boven rood-achtig en zo zie je het ook min of meer op de foto bij jou. De wolken lijken roodachtig, maar dat zie je ook bij andere "betere" foto's. Vaak kun je in lightroom photoshop of andere bewerkingsprogramma's, als je weet wat je doet, beter resultaat uit de foto's krijgen. Veel meer tips heb ik momenteel niet meer voor je.