Jump to content

Featured Replies

Posted

Gaan we weer, pffft. De zon is wel bezig zeg. Twee flinke X1 uitbarstingen (bijna X2) en weer aarde gericht iets boven het midden van de zon, maar ook langdurend (beide). Vanuit vlekken gebied 3848. De tweede geeft ook veel "ruis" op de SOHO beelden. Naar mijn idee geeft dit nog meer kans dan die vanuit het vorige topic Aangezien die ook al wat teweeg hebben gebracht. Inmiddels is hiervan reeds een S3 protonenstorm uitgegaan. Sorry, geen wetenschappelijke onderbouwingen, maar vanuit ervaring en "hoop" gebasseerd.

• Replies 55
  • Views 23.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vanochtend onderweg naar werk toch even gestopt en de telefoon gepakt. Ca 6:40 vanochtend. 

• Vincent van Leijen
    Vincent van Leijen

Toch nog maar naar Havelte gegaan voor een herkansing van het mooie licht bij de hunebedden. De bewolking liet niet al te lang op zich wachten.

• Albert Wester
    Albert Wester

Het was een bizarre avond op Terschelling met eigenlijk alles wat te wensen viel. Van fel groen met diep paars en rood tot en met de aurora tot boven het eiland met prachtige pilaren en gordijnen

Posted Images

iiiiiiiiiiiiiii.jpg

Prachtige X1.8 klasse zonnevlam afgelopen nacht van zonnevlekkengroep 3848 centraal op de zonneschijf. De coronale massa uitstoot is relatief snel en zal waarschijnlijk morgenavond aankomen. De prachtige halo coronale massa uitstoot zal ons vol raken en er is een goede kans op zware G4 geomagnetische storm condities wat poollicht mogelijks zichtbaar zal maken voor grote delen van de Benelux. Het is zelfs niet uitgesloten dat we net als in Mei opnieuw extreme G5 geomagnetische storm condities bereiken. Zeer spannend en absoluut een rematch voor de mensen die de storm in mei gemist hebben.

561-epam.png

ENLIL zonnewind model run.

561-lasco.gif

De coronale massa uitstoot zoals waargenomen door SOHO/LASCO.

• Marcel de Bont changed the title to Noorderlicht kans 10/11-10-2024

Tsja, in mei stonden we op de wadden mooi tegen de zware bewolking aan te gluren... Dat was echt gruwelijk balen!
Hopelijk zit het nu iets meer mee! Weerplaza verwacht een beetje regen maar wel flinke gaten tussen de bewolking.

De batterijen zijn geladen en de SD cards zijn leeg dus ik ben er klaar voor!

Hmm... Het gaat echt spannend worden. ENLIL ziet de impact nog op 10-10 rond 16:00 uur UT maar Reading HUXt ziet de impact op 11-10 05:25 uur, beide natuurlijk met de nodige plussen en minnen...
ENLIL zou erg gunstig zijn voor ons, als HUXt uitkomt wat het de laatste tijd toch erg vaak bij het rechte eind heeft, is dat totaal ongunstig voor ons...

https://research.reading.ac.uk/met-spate/huxt-forecast/

Zijn er wat plekken in nederland die vannacht helder zijn? Zit zelf in dordrecht en het ziet er niet heel erg goed uit.

16 minuten geleden, Rens de Waard zei:

Zijn er wat plekken in nederland die vannacht helder zijn? Zit zelf in dordrecht en het ziet er niet heel erg goed uit.

Aurora Forecast - Aurora Labs Norway

Onderaan deze website is een clouds forecast, naar mijn ervaring is deze wel aardig betrouwbaar. Beste is natuurlijk meerdere websites vergelijken en dan even kijken waar het helder is de buurt

1 uur terug, Rens de Waard zei:

Kijk eens op Windy. https://www.windy.com/nl/-Bewolking-clouds?clouds,51.207,2.329,4

Even de app downloaden en een (gratis) account aan maken en je hebt toegang tot de uitgebreide weerdienst!

• Author

Inderdaad Windy geeft actueel beeld. Niet in de toekomst, maar de actuele status goede kwaliteit. Met buienradar kan ik niet veel.

6 minuten geleden, Ferdie zei:

Inderdaad Windy geeft actueel beeld. Niet in de toekomst, maar de actuele status goede kwaliteit. Met buienradar kan ik niet veel.

Buienradar is na de diverse updates er niet beter op geworden. Weerplaza is dan een stuk beter.

In Windy kun je verschillende weermodellen selecteren waardoor je uitstekend in de (nabije) toekomst kunt kijken. Maar hoe dan ook, er is niks veranderlijker… 🤣

Er schijnt een langzamere uitbarsting vooraf te zijn gegaan, zo rond de 6e vertrokken vanaf de zon. Deze zou ervoor kunnen zorgen dat de CME van die X1.8 flare wat later aan gaat komen, omdat deze afgeremd zou worden. Het zal dus weer een kwestie worden van regelmatig de wekker zetten komende nacht om te kijken of de CME al aan is gekomen en verder heel hard met z'n allen naar buiten blazen om die wolken weg te krijgen 😅

Hoi allemaal, het is nu bijna 19:00 en alle metertjes slaan uit. Is dit 'm? Wachten tot het donker is en dan naar buiten? Hier in Weert zie ik wat gaten in het wolkendek. Ook een vraag: ik zie dat de Kiruna Zweden grafiek nu naar +900 nT gaat. Ik ben de website sinds mei aan het volgen, maar dit is de eerste keer dat hij heftig in de plus gaat. Wat houdt de plus tegenover de min in, in deze grafiek? Groetjes en veel succes met foto's maken!

Vanaf middernacht zou het wat opklaren volgens windy

23 minuten geleden, Marcel de Bont zei:

Zo zonde van het slechte weer in de Benelux dit had een prachtige kans geweest voor iedereen.

Op Terschelling is het prima te doen tussen een enkel buitje door. Het is hier enorm heftig met het paars en groen met het blote oog zichtbaar! Timelapse volgt later.

Ik zit nu wat fotos te trekken  nabij gent en als de wolken wat zouden weggan zou hst echt wel orijs zijn denk ik, rode en groene tinten in de fotos

Vanuit Zeeuws-Vlaanderen een beetje zichtbaar, mooi paars maar foto’s zijn te groot om toe te voegen😕

Hier helemaal bewolkt, niks kunnen zien… maar de avond is nog jong dus ik hou hoop 🫡

In Oostende is er (nog) niets zichtbaar. Zou dat nog kunnen gebeuren ?