Jump to content

Featured Replies

Posted

Maar even nieuw topic toegevoegd.

als aanvulling op vorige topic (3/4-10-24). Naar eigen intuïtie, zal de x9 flare van 3-10-24 effectief worden in de nacht van zaterdag 5-10-24 op zondag 6-10-2024. Vermoedelijk vanaf 21:00. De x7 flare van 1 oktober had lage snelheid, die zou ook nog enig effect kunnen hebben (overdag, maar mogelijk nog zichtbaar als het donker is).

• Author

Helaas liep het anders, bij mij telkens Kp2, voorspelling over een uur kp7/8. Maar dat ging de hele nacht zo door. Jammer want het was helder. Weet niet of de impact inmiddels geweest is. Webcam beelden uit bijv. Kiruna, Fairbanks laten wel mooie plaatjes zien. Die waren er waarschijnlijk zonder de x9 flare ook wel geweest.

ook geen foto’s gemaakt ivm ongeval van mijn dochter (gelukkig redelijk goed afgelopen).

Ja, wat er precies ´mis´ is gegaan weet ik niet. Mogelijk heeft de X9 de aarde gewoon gemist of was om een andere reden de impact erg laag. De verwachtingen waren dan ook wel erg hoog gespannen.....

Space Weather is eigenlijk een betrekkelijk jonge wetenschap. Eigenlijk niet te vergelijken met de weermodellen en het waarnemingsnetwerk van de aardatmosfeer. Tussen de aarde en de zon bevinden zich ook maar nauwelijks ¨waarnemingspunten¨. Wel is er tussen de laatste zonnecyclus en de huidige cyclus grote progressie geboekt in het verwachten van spaceweather en de impact op aarde. Deze progressie zal de komende decennia alleen maar toenemen, en dat is nodig ook gezien de kwetsbaarheid van onze technologie. Werk genoeg in deze branche.....

18:30 Brussels time en de meters beginnen te stijgen…. Is dit ‘em? We willen zien. 

1 uur terug, Stefan zei:

18:30 Brussels time en de meters beginnen te stijgen…. Is dit ‘em? We willen zien. 

Met Bz vrij dominant noord en Bt vrij zwak zal dit em zeker niet worden 😉

2 uren geleden, Menno van der Haven zei:

Mogelijk heeft de X9 de aarde gewoon gemist of was om een andere reden de impact erg laag.

Oorzaak is idd niet echt gekend, door het gebrek ook aan meetpunten onderweg is het koffiedik kijken wat er precies gebeurd is onderweg. De kannibaal CME’s van mei waren er die elkaar versterkten toen ze elkaar tegenkwamen onderweg, maar je kunt dus ook geheel het omgekeerde hebben dat ze elkaar verzwakten en dus beetje opleveren wat we nu gezien hebben.

20 uren geleden, Ferdie zei:

Helaas liep het anders, bij mij telkens Kp2, voorspelling over een uur kp7/8. Maar dat ging de hele nacht zo door. Jammer want het was helder. Weet niet of de impact inmiddels geweest is. Webcam beelden uit bijv. Kiruna, Fairbanks laten wel mooie plaatjes zien. Die waren er waarschijnlijk zonder de x9 flare ook wel geweest.

ook geen foto’s gemaakt ivm ongeval van mijn dochter (gelukkig redelijk goed afgelopen).

Mag ik vragen waarom jij je zo focust op de KP-waardes? Ik kreeg de indruk dat je aan de hand daarvan bepaalt of je naar buiten gaat, klopt dat? 😊

Kan goed zijn dat ik het verkeerd interpreteer hoor!😉

Maar het is namelijk niet de bedoeling om die te gebruiken tíjdens de jacht. Meestal ben je dan te laat, aan de late kant, of heb je een deel gemist.

De andere grafieken zijn goed om in de gaten te houden tijdens de jacht. KP niet. 👍 

(Sterkte met je dochter!!)

• Author
8 uren geleden, Malisha Reuvekamp zei:

Mag ik vragen waarom jij je zo focust op de KP-waardes? Ik kreeg de indruk dat je aan de hand daarvan bepaalt of je naar buiten gaat, klopt dat? 😊

Kan goed zijn dat ik het verkeerd interpreteer hoor!😉

Maar het is namelijk niet de bedoeling om die te gebruiken tíjdens de jacht. Meestal ben je dan te laat, aan de late kant, of heb je een deel gemist.

De andere grafieken zijn goed om in de gaten te houden tijdens de jacht. KP niet. 👍 

(Sterkte met je dochter!!)

Dankjewel!

de kp waarde komt van de discovr satelliet. Deze zweeft tussen de aarde en de zon. (1,5 miljoen km van de aarde). Deze meet de waarden, zodoende kan aan de hand van deze gegevens redelijk nauwkeurig voorspelt hoe effectief de Cme in onze atmosfeer reageert. Voor mij geldt meestal kp6 kp7 fotografisch (bij ons in Drenthe) noorderlicht vast te leggen. Vanaf Kp8 met blote oog zichtbaar bij helder weer en weinig lichtvervuiling. Er zijn meer manieren om te voorspellen. Kp is voor mij vaak wel leidraad om op pad te gaan. Uiteraard moet ik dat wel vrij gepland hebben, dit ook adv van meerdere factoren. Zonnevlammen probeer ik “ af te lezen”

Edited by Ferdie
Ko veranderd in kp

16 minuten geleden, Ferdie zei:

de kp waarde komt van de discovr satelliet.

Moet ik toch even tegenspreken… de Kp index is gebaseerd op metingen van magnetometers op de grond. Deze van SWPC is gebaseerd op 9 grondstations. Van zodra de deflectie de drempelwaarde voor storm bereikt in een van de stations wordt een Kp threshold alert uitgebracht en na de drieuurlijkse periode kennen we de Kp index (gebaseerd op de 9 magnetometer stations). De actuele Kp index is deze van de afgelopen drie uur periode (tenzij de drempelwaarde in de huidige drie uur periode werd bereikt).

magnetometer stations zijn van belang, elk station heeft zijn lokale K-index. Alle stations samen kan je dan de Kp index van maken (K planetair). Voor Europa wordt heel vaak Kiruna gebruikt en kan je van lokale K6/K7 fotografisch vastleggen en visueel vanaf K8. Lokale K dus van dat magnetometer station 😉

• Author
24 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

Moet ik toch even tegenspreken… de Kp index is gebaseerd op metingen van magnetometers op de grond. Deze van SWPC is gebaseerd op 9 grondstations. Van zodra de deflectie de drempelwaarde voor storm bereikt in een van de stations wordt een Kp threshold alert uitgebracht en na de drieuurlijkse periode kennen we de Kp index (gebaseerd op de 9 magnetometer stations). De actuele Kp index is deze van de afgelopen drie uur periode (tenzij de drempelwaarde in de huidige drie uur periode werd bereikt).

magnetometer stations zijn van belang, elk station heeft zijn lokale K-index. Alle stations samen kan je dan de Kp index van maken (K planetair). Voor Europa wordt heel vaak Kiruna gebruikt en kan je van lokale K6/K7 fotografisch vastleggen en visueel vanaf K8. Lokale K dus van dat magnetometer station 😉

Sorry, je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik twijfel niet aan jouw kennis. Ik heb meestal houvast aan deze waarden en heb adv de vraag opgezocht waar deze info vandaan kwam. Ben ik ook onjuist geïnformeerd. Slordig van mij om dit niet even na te trekken.

verder, er is momenteel het eea gaande. Ik heb t vermoeden dat dit de aankomst van de x9 flare is.

2 uren geleden, Ferdie zei:

verder, er is momenteel het eea gaande. Ik heb t vermoeden dat dit de aankomst van de x9 flare is.

Is al eerder aangekomen hoor maar we bevonden ons in de magnetic flux rope waar het IMF stabieler was en langer zuidelijk georiënteerd waardoor we erg mooie substormen kregen met daarnet een lokale K8 op Kiruna met geweldig noorderlicht in Zweden en waar het helder was ook tot de gemiddelde breedtegraad. Helaas hier potdicht anders was het wel te zien 

20 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

Helaas hier potdicht anders was het wel te zien 

Gelukkig was het op Terschelling redelijk helder dus ik heb de beelden. Hopelijk morgen een timelapse met gedeeltelijke SAR-arc of Steve.

Overigens was het nauwelijks met het blote oog te zien met name toen het een Kp6 werd gek genoeg. Eigenlijk was het vroeg op de avond (Kp4) beter te zichtbaar met het blote oog dan later met die hoge waarde..

Edited by Albert Wester
aanvulling

7 minuten geleden, Albert Wester zei:

Gelukkig was het op Terschelling redelijk helder dus ik heb de beelden. Hopelijk morgen een timelapse met gedeeltelijke SAR-arc of Steve.

Overigens was het nauwelijks met het blote oog te zien met name toen het een Kp6 werd gek genoeg. Eigenlijk was het vroeg op de avond (Kp4) beter te zichtbaar met het blote oog dan later met die hoge waarde..

Zou als het nog redelijk open is en ik jou was snel de camera weer pakken nu ;)

• Author

Helaas niet meer helder geworden, of ik ben er doorheen geslapen. Wel mooie webcam live beelden gezien, schrale troost ;)

Misschien een rare vraag over de situatie van gisteren. Tussen 20:00 en 20:30 de waarde van de magnetometer heel snel. Hoe anticiperen jullie op zulke snelle wijzigingen? Zelf heb ik namelijk (denk ik) de kennis om in te kunnen schatten wanneer er een kans is om Noorderlicht te zien. Mogelijk dat jullie mij hierin kunnen helpen?

21 uren geleden, Robin De Jong zei:

Zou als het nog redelijk open is en ik jou was snel de camera weer pakken nu ;)

Helaas ging het ook op Terschelling dicht trekken dus het had geen zin meer. Ik heb gewoon mazzel gehad dat het hier vroeg op de avond nog redelijk helder was. Het was eerst windstil en erg vochtig dus ik was eerst bang voor nevel al is dat best wel te zien in de lucht...

25 minuten geleden, Edsard zei:

Misschien een rare vraag over de situatie van gisteren. Tussen 20:00 en 20:30 de waarde van de magnetometer heel snel. Hoe anticiperen jullie op zulke snelle wijzigingen? Zelf heb ik namelijk (denk ik) de kennis om in te kunnen schatten wanneer er een kans is om Noorderlicht te zien. Mogelijk dat jullie mij hierin kunnen helpen?

Ik denk dat je doelt op de magnetometer van Kiruna?
Zelf gebruik ik Kiruna als een indicator dat er iets staat te gebeuren. Voor de rest trek ik mij daar weinig van aan.
Maar als Kiruna uit gaat slaan dan schakel ik over naar AuroraWatch UK (https://aurorawatch.lancs.ac.uk) want als die een amber- of red alert geven dan is het hier in 95% van de gevallen ook direct bingo! 

53 minuten geleden, Albert Wester zei:

Ik denk dat je doelt op de magnetometer van Kiruna?
Zelf gebruik ik Kiruna als een indicator dat er iets staat te gebeuren. Voor de rest trek ik mij daar weinig van aan.
Maar als Kiruna uit gaat slaan dan schakel ik over naar AuroraWatch UK (https://aurorawatch.lancs.ac.uk) want als die een amber- of red alert geven dan is het hier in 95% van de gevallen ook direct bingo! 

Ah, super bedankt voor de tip! Daar ga ik ook eens naar kijken hopelijk dit weekend ;)