Jump to content

Featured Replies

Posted

Jaja, dinsdagavond, 1-10-2024 22:15 (UTC) een X7.15 uitbarsting... Aardegericht!

Vanuit zonnevlekken groep 3842. Dat moet toch wel weer het een en ander teweegbrengen. Afhankelijk van de snelheid en dichtheid EN weersomstandigheden.

Ik probeer in ieder geval standby te staan. Spannend hoor!

• Author

Wow en zojuist een nog heftiger flare en weer aardegericht. Nu gaat het er om weg. Zou dan zaterdag nacht kunnen zijn.

de vorige flare zou volgens wsa enlil morgenvroeg aan moeten komen (betreft dit topic)

Wordt op tijd het nest in en de wekker vroeg zetten vannacht. Is er al meer data over de impact & timing van de CME van de X9.0? 

De X9 uitbarsting is niet 1 CME maar 2 CME’s vlak na elkaar. Zie hiervoor; 

Dit biedt natuurlijk hoop op spektakel!

Edited by Edsard

• Author

Ha enlil is eindelijk bijgewerkt zie ik.

of ik wil het te graag , of het is zo, maar mijn vermoeden wordt steeds groter dat dit wel eens vergelijkbaar kan gaan woede met de “helloween” stormen van , ik dacht, 2003.

16 uren geleden, Ferdie zei:

Ha enlil is eindelijk bijgewerkt zie ik.

of ik wil het te graag , of het is zo, maar mijn vermoeden wordt steeds groter dat dit wel eens vergelijkbaar kan gaan woede met de “helloween” stormen van , ik dacht, 2003.

Eerst maar eens kijken wat het gaat worden. De tijden van impact zijn erg beroerd dus reken jezelf niet rijk.

https://research.reading.ac.uk/met-spate/huxt-forecast/

17 uren geleden, Ferdie zei:

wordt steeds groter dat dit wel eens vergelijkbaar kan gaan woede met de “helloween” stormen van , ik dacht, 2003.

Betwijfel ik toch 😉 dat was toen een X17 (met correctiefactor) en had een veel langere duur en een veel intensere CME en zware protonenstorm. Dus veel minder dan het met de Halloween storm was 😉.

wat niet wegneemt dat er wel een kansje is voor poollicht in de Lage landen 😎

• Author

Ik dacht dit omdat het meer aarde gericht was ( in mijn beleving).

voor zover ik het nu zelf kan beoordelen (status vrijdag 4-10-24, 17:45 uur), zal aankomst cme van de x9 zijn zaterdag avond 5-10-2024 21:00 uur tot ongeveer zondag ochtend 3:00 uur).

let op, op basis van eigen intuïtie.

Edited by Ferdie
Toevoeging voorspelling

• Author
43 minuten geleden, Rens de Waard zei:

Is er vanavond nog kans op noorderlicht? Nog niks gemerkt van de x7 impact en zit nog te overwegen naar de kust te gaan.

Als het niks wordt vannacht, zou ik dat niet op mijn geweten willen hebben. Ik denk dat morgen nacht de kans groter is.

1 uur terug, Vancanneyt Sander zei:

Aan EPAM te zien is het nog niet dicht, dus wordt nog goed nachtje slapen 😉

Hm en toch blijft EPAMp in een stijgende lijn omhoog gaan, is de Kp waarde van 2 naar 3+ gestegen en zaten er ook wat pieken in de andere parameters (snelheid, dichtheid ect.). Bz helaas al wel enige tijd noordelijk. 

Dus de hoop en de spanning om vannacht nog iets te zien gebeuren heeft de overhand en zullen voor mij eerder wat power naps zijn tot de schemer inzet. 😅

Edited by Robin De Jong