Jump to content

Featured Replies

Posted

Een X4.5 zonnevlam gisteren van zonnevlekkengebied 3825 heeft een coronale massa uitstoot de ruimte in geslingerd en er is een kans dat een deel van de plasmawolk ergens in de middag of avond (Nederlandse tijd) op maandag 16 september 2024 zal aankomen. Het lijkt erop dat het meer een schampschot zal worden dan een head-on impact maar de coronale massa uitstoot was vrij snel en een zonnewindsnelheid van 700km/s of zelfs iets meer is niet uitgesloten. Er is een sterke G3 geomagnetische storm waarschuwing uitgeven voor maandag, 16 september 2024 wat zou kunnen betekenen dat poollicht te zien is aan de noordelijke horizon vanuit de Benelux. Zoals altijd zal het nowcasten worden en kan de CME impact zwakker zijn dan verwacht maar toch een kans om naar uit te kijken!

Volgens de University of Reading HUXt Forecast gaat het inderdaad over een schampschot maar het lijkt wel een aardige impact te hebben, zie roze lijn en roze ring in afbeelding rechtsboven.

Volgens Reading zal de snelheid rond de 1250 km/s liggen, ver buiten hun schaal! 😊

We lijken morgenavond met 70% bewolking te maken te krijgen en een NNW 5 Bft dus het zit niet helemaal mee...

Edited by Albert Wester
Afbeeldingen worden vergroot SWL en dus afbeeldinglimiet.

10 uren geleden, Albert Wester zei:

We lijken morgenavond met 70% bewolking te maken te krijgen en een NNW 5 Bft dus het zit niet helemaal mee...

Mocht het idd begin van de avond wat opleveren, hebben we zoals het er nu uitziet alleen nog te kampen met wat hoge bewolking. Zal morgen nog eens de nieuwe data checken voor het weerbeeld.

Maar een beetje wind moet iemand van Terschelling niet weerhouden om naar buiten te gaan toch? 😅

Idd veelbelovend, iets te veel uit het midden, maar zo krachtig… waarschijnlijk wel resultaat.

11 uren geleden, Robin De Jong zei:

Mocht het idd begin van de avond wat opleveren, hebben we zoals het er nu uitziet alleen nog te kampen met wat hoge bewolking. Zal morgen nog eens de nieuwe data checken voor het weerbeeld.

Maar een beetje wind moet iemand van Terschelling niet weerhouden om naar buiten te gaan toch? 😅

Het weerbeeld lijkt iets veranderd te zijn gelukkig. 
En @Robin De Jong, voor mij bestaat slecht weer niet. Slechte kleding wel maar dat heb ik niet! 🤣

• Author

We zullen nog even geduld moeten hebben en rustig afwachten tot wanneer de CME aankomt. Kan nog een uur duren, of 12 uur. Op dit moment lijkt het er niet op dat de CME binnenkort aankomt. Ook is het afwachten of de CME echt zo sterk is als verwacht word. Een schampschot als dit kan vaak of sterker of juist veel zwakker zijn dan verwacht. Zoals altijd er is geen garantie maar mocht de aankomst zo sterk zijn als verwacht word kan vanavond en vannacht zeker een mooie avond worden. We zullen zien!

Helaas pindakaas.
Gister is er in de diverse media weer aandacht aan besteed dat er weer poollicht te zien zou zijn waardoor er weer heel veel mensen teleurgesteld huiswaarts zijn gekeerd.

Blijkbaar is die teleurstelling een wereldwijd fenomeen. Ik kwam gister deze post op X tegen van Vincent Ledvina en die geeft precies aan waarom velen zo teleurgesteld zijn en waarom de media misschien het poollicht verschijnsel iets meer zou moeten duiden.

https://x.com/Vincent_Ledvina/status/1835761689612202288

Edited by Albert Wester

Daarom dat ik dankbaar ben voor dit forum! Ik weet intussen dat als het hier rustig is, het weer een storm in een glas is. 😅

Op naar de volgende kans! 

Verwachtingen.......  Altijd een onzekerheid.

Maar de reden dat zovelen telkens worden teleurgesteld, zijn de magnifieke foto's welke overal worden weergegeven.

Kortgeleden nog;  Op 12/13 Augustus zijn we naar buiten gegaan en konden we heeeel vaag de vertikale beams  waarnemen , waarbij opgemerkt kan worden dat

we niet geheel ontevreden mogen zijn met onze locatie qua lichtvervuiling.  Van kleur was zeker nog geen sprake

Maar de foto's op die desbetreffende avond/nacht, tonen de Aurora zeer duidelijk zichtbaar zoals in onderstaande link is te zien

Onderstaande link geeft echter informatie en duidelijke 'verschil' foto's tussen het fotografische en werkelijke beeld wat te zien was.

https://petapixel.com/2016/01/22/the-truth-and-lies-of-those-aurora-photos-you-see/

Het beeld wat op ons netvlies verschijnt is zeer kortdurend.  Onze hersenen zijn niet in staat om het 'licht te verzamelen', zoals fototoestellen dat wel kunnen

met een instelbare sluitertijd.    Daarom zie je veel meer detail en kleuren op een foto.

Aan de hand van de achtergrond sterren valt meestal goed te bepalen of er een lange of korte sluitertijd is gebruikt.

Foto's met een lange sluitertijd laten veel meer sterren zien, tot misschien wel magnitude 8 of 9, zoals de bovenstaande foto.

Een menselijk oog kan hooguit magnitude 6 waarnemen en dat is dan ook nog een jong iemand, of een  goed geoefende sterren enthousiast

Het zou mooi zijn als er ook foto's worden geplaatst met  een korte sluitertijd, welke de werkelijkheid van het blote oog benaderen.

Inderdaad. Ik ga zelf vaak op intuïtie af en de meters. Vannacht rond 4 a 5 uur in de ochtend was het KP7 en zelfs KP8.

Met het blote oog zou dat nauwelijks zichtbaar zijn, alleen een geoefend oog en afhankelijk van omgevingslicht/weer.

Iets "niet zien" is dan vaak al de kater.

@Albert Westertoevallig vannacht nog wat kunnen vastleggen?

Ik ben compleet door de wekker geslapen, om 6:45 uur was het al te licht :(

3 uren geleden, Ferdie zei:

Inderdaad. Ik ga zelf vaak op intuïtie af en de meters. Vannacht rond 4 a 5 uur in de ochtend was het KP7 en zelfs KP8.

Met het blote oog zou dat nauwelijks zichtbaar zijn, alleen een geoefend oog en afhankelijk van omgevingslicht/weer.

Iets "niet zien" is dan vaak al de kater.

@Albert Westertoevallig vannacht nog wat kunnen vastleggen?

Ik ben compleet door de wekker geslapen, om 6:45 uur was het al te licht :(

Ik heb me er niet meer druk om gemaakt. Het was volstrekt onduidelijk wanneer en hoe laat de impact te verwachten was en zelfs nu is het nog onduidelijk of de schokgolf al geweest is of niet. As we speak schieten de protonen omhoog dus ja, wat gaat er nog komen?

Bovendien, het is nu licht en vannacht betrok de lucht al flink...

Hoe dan ook, ik heb heerlijk geslapen en ik heb volgens mij niks gemist! 😊 

Edited by Albert Wester
Typo

1 uur geleden, 53Noord zei:

Verwachtingen.......  Altijd een onzekerheid.

Maar de reden dat zovelen telkens worden teleurgesteld, zijn de magnifieke foto's welke overal worden weergegeven.

Kortgeleden nog;  Op 12/13 Augustus zijn we naar buiten gegaan en konden we heeeel vaag de vertikale beams  waarnemen , waarbij opgemerkt kan worden dat

we niet geheel ontevreden mogen zijn met onze locatie qua lichtvervuiling.  Van kleur was zeker nog geen sprake

Maar de foto's op die desbetreffende avond/nacht, tonen de Aurora zeer duidelijk zichtbaar zoals in onderstaande link is te zien

Onderstaande link geeft echter informatie en duidelijke 'verschil' foto's tussen het fotografische en werkelijke beeld wat te zien was.

https://petapixel.com/2016/01/22/the-truth-and-lies-of-those-aurora-photos-you-see/

Het beeld wat op ons netvlies verschijnt is zeer kortdurend.  Onze hersenen zijn niet in staat om het 'licht te verzamelen', zoals fototoestellen dat wel kunnen

met een instelbare sluitertijd.    Daarom zie je veel meer detail en kleuren op een foto.

Aan de hand van de achtergrond sterren valt meestal goed te bepalen of er een lange of korte sluitertijd is gebruikt.

Foto's met een lange sluitertijd laten veel meer sterren zien, tot misschien wel magnitude 8 of 9, zoals de bovenstaande foto.

Een menselijk oog kan hooguit magnitude 6 waarnemen en dat is dan ook nog een jong iemand, of een  goed geoefende sterren enthousiast

Het zou mooi zijn als er ook foto's worden geplaatst met  een korte sluitertijd, welke de werkelijkheid van het blote oog benaderen.

Als je "weet" waar je moet kijken en hoe, kan het toch nog iets meer zichtbaar worden dan in eerste instantie gedacht. Er zitten plekken in je oog die "gevoeliger" zijn, doordat zet onder andere minder "gebruikt" worden. Het medische verhaal erachter zal ik jullie besparen (kan ik zelf ook niet uitleggen overigens), als je bij hetgeen wat je wilt zien, "langs" kijkt en je toch focust op dat gebied, zijn je waarnemingen ook "lichtgevoeliger". Als je de volgende keer kijkt en dat niet wist, dan wel gaat toepassen zul je vast vaak hieraan terug denken ;). Met een telefoon een foto maken is vaak ook nog niet een oplossing, tenzij je meer dan 2 seconden kunt belichten (wat maar op een enkele telefoon kan). Mijn dochter met een iphone 14 bijv. kan maximaal 2 seconden sluitertijd instellen. Toen had zij ook een "wow" moment.

Oh en mijn andere vraag.... laat maar, ik heb je bericht even beter gelezen, jij hebt t ook gelaten voor wat het was. Verschillende sky cams laten wel het eea zien.

Edited by Ferdie
Onnodige vraag trachten te herstellen

13 minuten geleden, Marcel de Bont zei:

Ik heb een donkerbruin vermoeden met de hulp van STEREO en ACE EPAM data dat de X4 CME nog aanmoet komen. Ja, deze CME van vannacht was iets anders. Als dit klopt zal er vanavond een nieuwe kans op poollicht komen.

ace-epam-24-hour.gif

Mag ik vragen waarom je dit vermoeden hebt? Ik volg veel vanuit de luwte (Engels forum) maar jouw stelling vind ik interessant ( en hoopgevend haha)

• Author

Zoals je ziet op EPAM zien we nog steeds een oplopende trend in het aantal protonen zoals gemeten door ACE EPAM. Dit is een klassiek voorteken dat er een schokgolf aankomt. Lees er meer over in onze help artikelen. Ook STEREO Ahead (een ruimtezonde die iets dichterbij de Zon staat) zag een impact vannacht rond 3 UTC wat later is dan de impact op Aarde wat raar is als het dezelfde CME is. Dit kan betekenen dat de Aarde ook in afzienbare tijd getroffen zal worden door nog een schokgolf. 

Daar ben ik bekend mee inderdaad en die oplopende trend zag ik ook. Die vlakt alleen nu af helaas. Waarom je verhaal mij interesseerde is omdat ik dacht dat de storm van vannacht de X flare was

Ik zag je bijdrage in het Engelse forum net ook en de overige therorieën. Die zijn logisch en te volgen. Ben heel benieuwd wat er komen gaat! Bedankt voor je reactie