Jump to content

Featured Replies

• Author
2 minuten geleden, Nikki zei:

Weet iemand een goede donkere plek in regio Utrecht waar ik het poollicht vannacht zou kunnen zien? V

Zoek op https://www.lightpollutionmap.info

is het eenvoudigst gezien daar alle lichtvervuiling plekken duidelijk op zijn en je dus zo makkelijk plekje kunt kiezen die donker genoeg is

Vanochtend opgestaan met het nieuws dat het poollicht in België te zien was afgelopen nacht. Helaas op onze reis naar Lapland een paar jaar terug niet het geluk gehad om het te zien. 

We plannen om dus straks er op uit trekken naar een wat donkerder gebied (wonen in Antwerpen) en hopelijk hebben we geluk. 

17 minuten geleden, Cesar zei:

Gisterenavond jammer genoeg de kans gemist om eens in het echt poollicht te zien in België. Ik volg het ook niet zo maar vanaf vandaag wel :)
ik ben landschapsfotograaf en ik vraag me af wanneer je fotografisch het poollicht kunt zien? En hoe zit het voor deze nacht? Ik woon in Eeklo, België en misschien is het krekengebied in Sint-Laureins wel donker genoeg.

Gisteren was het in kaprijke goed fotografisch te zien, met een professioneel fototoestel miet het perfect zijn denk ik.

En is er toevallig ook al meer duidelijk over de meest gunstige tijd vannacht (ik snap al die statistiekjes niet zo goed 🙈). Heel erg bedankt voor het delen van informatie. 

• Author
2 minuten geleden, pol zei:

Gisteren was het in kaprijke goed fotografisch te zien, met een professioneel fototoestel miet het perfect zijn denk ik.

Zelfs visueel heel goed te zien. Zelfs met kleur! Spiegelreflex is idd voor beste resultaat, maar zelfs met huidige generatie smartphones ook al aardige resultaten gezien.

14 minutes ago, Vancanneyt Sander said:

Dag buurman 😜 SWL/PL wordt gemaakt in Maldegem 😎

Ja heb het gezien dat deze site made in het Meetjesland is. Leuk. 👍

• Author
Zojuist, Nikki zei:

En is er toevallig ook al meer duidelijk over de meest gunstige tijd vannacht (ik snap al die statistiekjes niet zo goed 🙈). Heel erg bedankt voor het delen van informatie. 

Zonder de metertjes zal je vaak onnodig op pad gaan ;) makkelijkste zijn eigenlijk gwn de magnetometers volgen voor substormen 

snelcursus ruimteweer voor dummies: 

Welk uur zou ik het noorderlicht vannacht in Astene-Deinze kunnen zien?

10 minutes ago, Nikki said:

Ik ben ook nog maar nieuw in het poollicht jagen maar volgens mij kun je dit weten op deze pagina:

https://www.poollicht.be/nl/poollichtactiviteit/magnetometers.html#Kiruna dan naar de Kiruna (Zweden) grafiek gaan en kiezen voor de 24 uur. 

• Author
3 minuten geleden, Iebe zei:

Welk uur zou ik het noorderlicht vannacht in Astene-Deinze kunnen zien?

Poollicht staat nooit op uur en is uiterst moeilijk te voorspellen voor de lage landen. Pas als de metertjes juist zitten kan je gaan jagen. Vaak is het meer wachten dan dat je het ziet, dus je moet er wat voor over hebben 😉

Ik probeer het allemaal een beetje te begrijpen maar zoals het nu is, is de waarde van de magnetometer in Zweden niet goed genoeg voor de zichtbaarheid? Want ik lees momenteel dat er G3 storm is met een geobserveerd Op van 7, wat potentieel wel genoeg is als al de rest ook goed zit?

Terschelling was vannacht onbewolkt dus hoopvol naar mijn fotolocatie gegaan, wetende dat de G3 storm al flink aan het afnemen was. Poollicht was voor het eerst zichtbaar rond 23:15 uur en daarna zwakte alles af...

Poollicht__AWT3983-NEF.jpg

Poollicht__AWT3991-NEF.jpg