Jump to content

Poollichtkans zaterdag 11 mei 2024


Recommended Posts

Maar liefst 4 coronale massa uitstoten zijn onderweg naar de Aarde dankzij diverse uitbarstingen van het zeer actieve zonnevlekkengebied 3664. Met de meest recente X-flare van zopas is er mogelijks ook nog een CME geassocieerd. 

De eerste aankomst wordt morgen verwacht maar dat is wellicht onvoldoende voor poollichtkans bij ons. Het geomagnetisch veld zal door de eerste impacts reeds verstoord zijn, de latere impacts die op 11 mei aankomen kunnen bijdragen bij de intensiteit en mogelijks is er een Kp8 (G4) in het verschiet (maar dan zal alles wel moeten meezitten).

 

bij deze dan ook een draadje gestart voor poollichtkans 11 mei. 
zoals steeds hangt alles af van de zonnewind en IMF condities na aankomst van de fronten alsook het aankomst uur moet gunstig zijn voor ons, pas dan kunnen we de werkelijke kansen inschatten. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

G4 voor NL, 

 

Mogelijk wordt het zelfs G5 aangezien het 5! cme's zijn die er aan komen en dichtheid en snelheid zijn zeer ongewoon en best verontrustend.

 

Maar iedereen zegt " ah valt wel mee nothing to worry " we zullen zien hoeveel uitval er waarschijnlijk komt.

 

 

Screenshot_20240510_012941_Gallery.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 uren geleden, Vancanneyt Sander zei:

Maar liefst 4 coronale massa uitstoten zijn onderweg naar de Aarde dankzij diverse uitbarstingen van het zeer actieve zonnevlekkengebied 3664. Met de meest recente X-flare van zopas is er mogelijks ook nog een CME geassocieerd. 

De eerste aankomst wordt morgen verwacht maar dat is wellicht onvoldoende voor poollichtkans bij ons. Het geomagnetisch veld zal door de eerste impacts reeds verstoord zijn, de latere impacts die op 11 mei aankomen kunnen bijdragen bij de intensiteit en mogelijks is er een Kp8 (G4) in het verschiet (maar dan zal alles wel moeten meezitten).

 

bij deze dan ook een draadje gestart voor poollichtkans 11 mei. 
zoals steeds hangt alles af van de zonnewind en IMF condities na aankomst van de fronten alsook het aankomst uur moet gunstig zijn voor ons, pas dan kunnen we de werkelijke kansen inschatten. 

7 cme's zijn onderweg! 

Screenshot_20240510_182227_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vanaf welke tijd (qua zonsondergang) is het zinvol om vanavond te gaan kijken? We hebben vannacht van 1:00 tot 2:15 op een vrij donkere plek bij Ede naar de noordelijke lucht staan turen maar niets gezien. Vanavond wil ik al eerder gaan kijken om mijn kansen te vergroten. 

Link to comment
Share on other sites

4 minuten geleden, Taco zei:

Ede

Ede nabij Aardenburg/Maldegem? Want in dat geval was er genoeg te zien van 22u tot 4u30 🤷‍♂️

Hoe het vanavond zal zijn is nog moeilijk te voorspellen, data kwakkelt dat laatste uren en vraag zal zijn hoe de data de komende 7u zal doen. Dus kort voor zonsondergang evaluatie van de data alvorens er op uit te trekken.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, Ede in Gelderland, Nederland.  Als beginneling vind ik het nog lastig de data te interpreteren maar ik zal deze thread goed in de gaten houden.

Link to comment
Share on other sites

13 minuten geleden, Taco zei:

Sorry, Ede in Gelderland, Nederland.

Dat is noordelijker dus dan was er daar zeker ook genoeg te zien 😉 

De data kan idd wat overweldigend zijn want er zijn tal van metertjes om in het oog te houden. Neem gerust ons help gedeelte onder de loep daar vind je veel informatie over hoe het ruimteweer allemaal werkt. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
55 minuten geleden, Taco zei:

Sorry, Ede in Gelderland, Nederland.  Als beginneling vind ik het nog lastig de data te interpreteren maar ik zal deze thread goed in de gaten houden.

Hoi @Taco

Gisteren ben ik op de Ginkelse Heide geweest om het noorderlicht te zien. Vanaf 22:30 was het al makkelijk met het blote oog te zien, maar soms zat er moment met mindere zichtbaarheid tussen dus wat geduld is nog altijd nodig. Ik kan een seintje geven mocht ik het vanavond weer waarnemen :D. Groetjes Lisa

Edited by Tuscani
Upgrade woordkeuze
Link to comment
Share on other sites

Ik weet dat de breedtegraad uiteraard invloed heeft op de kans op (zichtbaar) Noorderlicht. Maar hoeveel? Oftewel heel concreet: is het de moeite om vanuit Limburg (BE) naar Zeeland te trekken? Puur qua breedtegraad bedoel ik dan want waar we naartoe willen is bijvoorbeeld de lichtvervuiling veel minder dan waar we nu zitten en er is open lucht richting Noorden, wat we hier niet zomaar hebben. 

Link to comment
Share on other sites

Brussel heeft in theorie Kp7o nodig, Amsterdam Kp6+. Beperkt verschil dus. Grootste verschil is vooral in hoe donker de locatie is en hoe donkerder hoe meer kans je lichtzwakke zaken kunt vastleggen zonder dat je teveel lichtvervuiling vangt

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Vancanneyt Sander said:

Brussel heeft in theorie Kp7o nodig, Amsterdam Kp6+. Beperkt verschil dus. Grootste verschil is vooral in hoe donker de locatie is en hoe donkerder hoe meer kans je lichtzwakke zaken kunt vastleggen zonder dat je teveel lichtvervuiling vangt

Bedankt. De KP klassen werken met "cutoff" waarden maar in werkelijkheid is het natuurlijk een gelijkelijk gebeuren. Daarom wist ik het niet zeker of een dergelijk klein verschil in breedtegraad merkbaar verschil zou kunnen maken in waarneming. Met ik denk dat het puur voor de betere omgevings-omstandigheden de moeite kan zijn. We hadden twee locaties op het oog: in de hoge Venen of Zeeland. Dan lijkt mij Zeeland omwille van de noordelijke ligging net iets beter? (Is wel dubbel zo lang rijden) 

Link to comment
Share on other sites

37 minuten geleden, Gnocchi zei:

@Tuscani Wil vanavond ook bij de Ginkelse Heide gaan kijken. Ik houd het forum in de gaten :)

@Gnocchi yes 👍 

Veel succes en plezier allemaal, hopen op een goede 2e nacht! 

Link to comment
Share on other sites

7 minuten geleden, Stefan zei:

Aan degene die gisteren niks zagen: het Noorderlicht is niet alleen in het noorden te zien. Kijk ook naar andere richtingen. Godspeed! 🖖🏻

Klopt idd, bij intenser poollicht komt de ovaal hoger aan de hemel en kan het van oost naar west goed te zien zijn en zelfs zuidelijk. 

Link to comment
Share on other sites

6 uren geleden, Taco zei:

Vanaf welke tijd (qua zonsondergang) is het zinvol om vanavond te gaan kijken? We hebben vannacht van 1:00 tot 2:15 op een vrij donkere plek bij Ede naar de noordelijke lucht staan turen maar niets gezien. Vanavond wil ik al eerder gaan kijken om mijn kansen te vergroten. 

Vanaf ongeveer 22:30, met blote oog, mits sterk genoeg echt wel na  23:00 uur zou ik zeggen.

Link to comment
Share on other sites

Gisterenavond jammer genoeg de kans gemist om eens in het echt poollicht te zien in België. Ik volg het ook niet zo maar vanaf vandaag wel :)
ik ben landschapsfotograaf en ik vraag me af wanneer je fotografisch het poollicht kunt zien? En hoe zit het voor deze nacht? Ik woon in Eeklo, België en misschien is het krekengebied in Sint-Laureins wel donker genoeg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.