Jump to content

Featured Replies

• Author

Leuk dat je het toen al meegemaakt heb. Werkte je op een radio telescoop of zo?

2003 kwam ik ‘s avonds om 23:30 uur thuis van een beurs in het westen van het land. Wij hadden die avond de stukadoor aan het werk, die ‘s avonds doorgewerkt had. Hij was net weg. Toen ik aan kwam rijden zag ik een witte straal, ik dacht “ze hebben vergeten de Bouwlamp uit te zette”. Maar ik kon zoeken wat ik wilde, geen Bouwlamp te bekennen.

wat kan dat dan zijn, maar daar kwam ik snel achter. In mijn verbeelding was het heftiger dan afgelopen vrijdagnacht. Ik heb heel veel foto’s gemaakt op fotorolletjes, die ik gelukkig zelf kon ontwikkelen. Magnifiek. Des te mooier is het dat nu weer te beleven met nieuwe technieken en idd via internet dit min of meer vanaf woensdag al kon voorspellen.

Edited by Ferdie
Taalfout Bouwkamp is Bouwlamp

• Replies 69
  • Views 24.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vincent van Leijen
    Vincent van Leijen

Dit was een magische avond. Iemand anders die geel-oranje vlekjes gezien in het westen? Was geen lensflare (de maan was al onder en met blote oog gezien) of bewolking.

• Wat een geweldige beelden hier in het topic 😍 We hebben een visuele kleurrijke show gehad die we niet snel gaan evenaren 😀 Aurora zat overal, zelfs richting het zuiden!  Afgelopen nacht is een dr

• Super gaaf om het poollicht zo hoog te kunnen zien. Hier twee filmpjes.    https://youtu.be/-h0PTY1CUrc     https://youtu.be/LS2dQkIU6g4      

Posted Images

Snelle selectie van onbewerkte foto's.

De meeste komen uit een serie voor een timelapse die tijdens de pieken nogal overbelicht was, maar eigenlijk goed de sfeer weergeeft (poollicht geeft dus echt een omgevingsverlichting).

Dit was ongelofelijk om mee te maken. Een droom die uitkomt en de referentie voor de komende jaren (decennia?) qua poollicht vanaf de thuisbasis...

13 uren geleden, Ferdie zei:

Leuk dat je het toen al meegemaakt heb. Werkte je op een radio telescoop of zo?

2003 kwam ik ‘s avonds om 23:30 uur thuis van een beurs in het westen van het land. Wij hadden die avond de stukadoor aan het werk, die ‘s avonds doorgewerkt had. Hij was net weg. Toen ik aan kwam rijden zag ik een witte straal, ik dacht “ze hebben vergeten de Bouwlamp uit te zette”. Maar ik kon zoeken wat ik wilde, geen Bouwlamp te bekennen.

wat kan dat dan zijn, maar daar kwam ik snel achter. In mijn verbeelding was het heftiger dan afgelopen vrijdagnacht. Ik heb heel veel foto’s gemaakt op fotorolletjes, die ik gelukkig zelf kon ontwikkelen. Magnifiek. Des te mooier is het dat nu weer te beleven met nieuwe technieken en idd via internet dit min of meer vanaf woensdag al kon voorspellen.

Geweldig verhaal Ferdie 🥰     Zoiets vergeet je nooit weer 😄  En mooi dat je het zelf kon ontwikkelen !!!

Nu je het zegt;  Wij hadden ook een DOKA destijds in 1989, maar nooit bij stil gestaan om een foto te maken.

Het was ook zo overweldigend.   Ik denk dat velen het nu zo ervaren hebben zoals ik destijds.

Als ik zo ook de reactie van Karel lees en zijn prachtige foto's en Timelapse YT video 😀  Dan ben ik wel een beetje jaloers dat we het deze keer niet zo uitbundig hebben mogen zien. Maar zoals ik eerder al schreef; nu kon ik genieten van radioverbindingen via Aurora.  

Ik werkte niet bij een radiotelescoop, maar heb het radiozendamateurisme als hobby.   Aurora weerkaatst de radiogolven in het VHF gebied.    VHF,  waaronder ook onze FM omroepband zich bevindt,  heeft in principe een' bereik'  tot aan de horizon.   

Daarom staat er bijv.  in Ijsselstein een radiomast, maar ook weer 1 in Smilde  en Wieringerwerf.  Ijsselstein is doorgaans niet in staat  om ons hele land 'dekking'  te geven.

Tijdens Aurora wordt het bereik veel groter.  Er kunnen dan afstanden gemaakt worden van 500 tot 1500 km.

Het beste kan daarvoor gebruik worden gemaakt van morsecode.   Het radiosignaal wordt echter door de hele snellefluctuaties van het 'gordijn' nogal verstrooid  en klinkt niet als een zuivere pieptoon maar als een sissende toon.

Als de Aurora nog boven Scandinavie aanwezig is en hier nog niet (fotografisch) zichtbaar, is er toch tot een bepaalde breedtegraad hier in NL,  Noord Duitsland en Engeland al 'radio' Aurora aanwezig.   We moeten onze antennes dan naar het noorden richten.

Des te verder de Aurora zuidelijker komt te liggen, des te meer moeten de antennes ook 'bijgedraaid worden' en beginnen ook zuidelijker gelegen stations de radio Aurora te benutten.

Onderhand weet ik, dat als ik de antenne naar 60 graden (Noord Oost Oost)  moet draaien voor de beste ontvangst, dat ik dan ook wel eens een blik naar buiten mag werpen, want dan wordt het spannend.

Dit weekend kon de antenne zelfs bijna puur Oost gedraaid worden voor de beste ontvangst en ontvang daarmee dus steeds zuidelijker gelegen stations.    En dat is dus uiterst zeldzaam dat daar verbinding mee gemaakt kan worden via Aurora.

Wat het tevens zo'n succes maakte is voor een groot gedeelte het mooie heldere weer en het feit dat veel mensen een lang weekend hadden.

Ik las zojuist dat AR3664 al uit beeld nog een X flare heeft afgegeven.   Dus  we blijven duimen dat ie blijft bestaan en hopelijk nog actiever wordt 😉

Hieronder een voorbeeld van een Fins station (OH  op vliegtuigen zie je ook die codes) welke een algemene oproep doet (CQ)  om in verbinding met iemand te komen.

12 uren geleden, Karel Dewaele zei:

Snelle selectie van onbewerkte foto's.

De meeste komen uit een serie voor een timelapse die tijdens de pieken nogal overbelicht was, maar eigenlijk goed de sfeer weergeeft (poollicht geeft dus echt een omgevingsverlichting).

Dit was ongelofelijk om mee te maken. Een droom die uitkomt en de referentie voor de komende jaren (decennia?) qua poollicht vanaf de thuisbasis...

Schitterende foto's Karel !!!!🤩   En die Timelapse video laat ontzettend goed de bewegingen van het ' gordijn' zien.

Echt heel mooi om te zien dat de Aurora zo hoog in de lucht zat ( en dus logischerwijs ook veel zuidelijker nog te zien was zoals op de Canarische eilanden  )

Een droom die uitkomt !!!!!   Prachtig Karel 😍   En als het nog geen hobby was om het poollicht ' na te jagen'  dan wel vanaf nu 😉 

Edited by 53Noord

• Author

@53Noord, daar zit echte passie in, geweldig. Bijzonder dat je op die manier kunt zien dat er bij ons noorderlicht is!

zonnevlekkengroep AR13663 zat rechtsboven 3664 ging eruit met X1 en was opbouwend. Ging enkele dagen voor 3664 naar de “achterkant”. Deze zal rond 20 mei 2024 weer in beeld komen, mocht die gaan werpen rond 25-27 mei dan is er kans op noorderlicht 26-30 vanaf die groep, 28 mei - 2 juni vanaf AR 13664

uiteraard “koffiedik kijken” maar als het gezegde “idd eerst maar eens zien, dan geloven” van toepassing wordt, kunnen we onze borst nat maken.

ahum, iets voor de “tegeltjes galerij”

• 2 weeks later...
  • Author

Ik moet mijn bericht even aanpassen. Ik dacht dat de omlooptijd van de zon 22 dagen is, maar die is in het midden iets meer dan 25 dagen, 45 graden uit het midden iets meer dan 27 dagen.

dat maakt de theorie van boven iets anders. Zou het zo kunnen zijn dat AR13663, nu is terug gekomen als AR13691-3695, en AR13664 er nu in gaat komen met een flare van X2.9?

volgens mij heeft hij nog geen nummer gekregen.

Zou het over (26/2) ongeveer 13 dagen met heftige uitbarstingen, zomaar weer eens raak kunnen zijn (8 a 9 juni) + 2dagen, dus rond 10 juni?

Op 27/5/2024 om 15:03, Ferdie zei:

Ik moet mijn bericht even aanpassen. Ik dacht dat de omlooptijd van de zon 22 dagen is, maar die is in het midden iets meer dan 25 dagen, 45 graden uit het midden iets meer dan 27 dagen.

dat maakt de theorie van boven iets anders. Zou het zo kunnen zijn dat AR13663, nu is terug gekomen als AR13691-3695, en AR13664 er nu in gaat komen met een flare van X2.9?

Zou het over (26/2) ongeveer 13 dagen met heftige uitbarstingen, zomaar weer eens raak kunnen zijn (8 a 9 juni) + 2dagen, dus rond 10 juni?

Ik denk zelfs wel wat eerder Ferdie 😃  Het is uiteraard altijd koffiedik kijken en verwachtingen zijn altijd................

Maar hoe dan ook;    Ik las op Spaceweather.com dat de X2.8 al wel een radio blackout had veroorzaakt en amateur astronoom Michael Karrer schreef hierover;  "I have not seen an explosion like this in my 40 years of observing the sun," says Karrer. "So fast, so far out into space! It was gigantic."

Fingers crossed Ferdie 😉

32 minuten geleden, 53Noord zei:

Maar hoe dan ook;    Ik las op Spaceweather.com dat de X2.8 al wel een radio blackout had veroorzaakt en amateur astronoom Michael Karrer schreef hierover;  "I have not seen an explosion like this in my 40 years of observing the sun," says Karrer. "So fast, so far out into space! It was gigantic."

Die kerel heeft precies toch wat uitbarstingen gemist dan 😂… de X28 op de rand was nog gigantischer in 2003 en is dus geen 40 jaar terug… en zo kan ik er nog opnoemen… . En elke zonnevlam boven M1 is een radio black-out 🙈

• Author

Inderdaad @53Noord

Er is al een pushbericht van gemaakt, vlak na mijn bericht:

https://www.spaceweatherlive.com/en/news/view/545/20240527-x2-9-solar-flare-welcome-back-3664.html

Dus we gaan zachtjes aan onze borst nat maken.

Inderdaad @53Noord

Er is al een pushbericht van gemaakt, vlak na mijn bericht:

https://www.spaceweatherlive.com/en/news/view/545/20240527-x2-9-solar-flare-welcome-back-3664.html

Dus we gaan zachtjes aan onze borst nat maken.

20 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

En elke zonnevlam boven M1 is een radio black-out 🙈

Bedankt Sander; Weer wat geleerd  😀  

Maar deze was nog aan de achterkant en dat is toch knap werk om hier op Aarde al wat te bewerkstelligen 🫢

Zeker weten Ferdie 😃

En het NLC seizoen ook nog in de startblokken, dus een avond beginnend met NLC's en daarna een fantastische Aurora

behoort tot de mogelijkheden..    Maar de nachten worden korter, dus sowieso worden het de hele late uurtjes 🙂

24 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

De X28 was ook net achter de rand 😉 en was zelfs een glancing blow dankzij de Parker spiral 😉

Kijk....  Dat is het betere werk en duimen maar dat dit overtroffen wordt 🫠 ( De Parker spiral was mij onbekend en weer wat opgestoken Sander 🙃)

Toch was deze laatste Mothers Day storm niet zozeer hevig a.g.v. een hoge X klassering, maar temeer door de opeenvolgende CME's.

Het is dus te hopen dat deze AR3664 nog steeds dezelfde frequentie heeft qua uitbarstingen als begin Mei.

Ik denk zelf dat een rij opeenvolgende CME's ons meer kans geven op een spektakel zoals de MothersDay storm.

Want ook 1989 was als gevolg van opeenvolgende CME's. 

Maar een X50 zou ook best mogen 🤣

32 minuten geleden, 53Noord zei:

Toch was deze laatste Mothers Day storm niet zozeer hevig a.g.v. een hoge X klassering, maar temeer door de opeenvolgende CME's.

Je hebt niet altijd een zeer sterke uitbarsting nodig 😉 voornaamste is dat de uitbarsting van lange duur is en er voldoende materiaal de ruimte in geslingerd kan worden. Dus je kan zelfs van een langdurige C7 filamentuitbarsting van 8u ook een poollichtkans krijgen bij wijze van spreken. 
Het klopt wel dat de storm van mei een kannibaal CME was zoals dat mogelijks ook was bij Carrington event, maar omgekeerde kan net ook dat ze elkaar niet versnellen maar uit elkaar vallen en er geen aankomst meer is (ook al gebeurt). Volg het intussen al sinds 2001 en al wat zonnestormen meegemaakt 😉

2 uren geleden, Vancanneyt Sander zei:

Je hebt niet altijd een zeer sterke uitbarsting nodig 😉 voornaamste is dat de uitbarsting van lange duur is en er voldoende materiaal de ruimte in geslingerd kan worden. Dus je kan zelfs van een langdurige C7 filamentuitbarsting van 8u ook een poollichtkans krijgen bij wijze van spreken. 
Het klopt wel dat de storm van mei een kannibaal CME was zoals dat mogelijks ook was bij Carrington event, maar omgekeerde kan net ook dat ze elkaar niet versnellen maar uit elkaar vallen en er geen aankomst meer is (ook al gebeurt). Volg het intussen al sinds 2001 en al wat zonnestormen meegemaakt 😉

Klopt; Het is vaak genoeg voorgekomen dat er een behoorlijke CME onderweg was, maar bij aankomst bleek dat het amper zuidelijk kwam en de verwachtingen meteen getemperd werden door de tegenvallende data die gemeld werd.

Het lijkt me dat jij dan destijds ook in Lattrop was ?  Er was daar begin 2000/2001 bij Sterrenwacht Cosmos een lezing door Lydia Holtman over het Noorderlicht en daar werd toen in mijn herinnering ook poollicht.nl geintroduceerd.  Of het forum op poollicht.nl werd daar geopend.  Iets van die strekking.

Ik herinnerde me van die site nog de foto's gemaakt van Aurora op Terschelling en meende dat het Albert Wester was,die hier ook regelmatig posts.  Maar dat bleek Jan Lameer te zijn. 

Die woonde daar volgens mij niet, maar maakte elke keer de reis naar het eiland als er weer een grote kans was op zichtbare Aurora meen ik te herinneren.

Er valt nog het e.e.a. terug te halen in de Wayback archieven uit die tijd 😉

• Author

Inmiddels is er een push melding gemaakt.

Leuk om te zien dat beide zonnevlek groepen ongeveer op dezelfde manier terug komen (3663 en 3664) waarvan 3664 (AR13664) de gene was met uitbarsting op het juiste moment voor onze noorderlicht beleving 9-10 mei 2024. Deze uitbarsting kwam vlak na een flinke van 3663, maar die was al iets te ver en niet helemaal aarde gericht, maar mogelijk wel dat ze elkaar versterkt hebben, zoals @Sander vanCanneyt ook aangeeft.

Zonnevlekkengroep 3697 (AR13697) lijkt mij het nieuwe nummer wat 3664 heeft gekregen, althans het lijkt me te kloppen kwa positie en omlooptijd van de zon in dat gebied. Er wordt ook al aangegeven 20% kans op X-uitbarsting, wat al vrij hoog is in dit stadium, lijkt mij.

Tellen we een dag of 12 op bij de positie van nu, dan staat de groep aarde gericht, zal er dan een flinke uitbarsting zijn of meerdere kleine met langdurige uitstoot op 9-11 juni, dan kunnen we van 10-14 juni een herhaling krijgen van 9-10 mei 2024. Of zelfs nog heftiger.

Zo denk ik er tenminste over, hopelijk mag @53Noord dan ook weer flink aan zijn antennes draaien.

Op 27/5/2024 om 15:03, Ferdie zei:

Ferdie; Het is inderdaad AR3697, maar het blijkt dat de groep in grootte is afgenomen. 

Desondanks kan het nog vuurwerk leveren, zoals we met die X2.9 hebben gezien een paar dagen geleden.

Maar het zal al over een week zijn, dat AR3697 Aarde gericht zal zijn.  

Immers de omlooptijd zoals jij die noemt is 27 dagen en laten we dit gemakshalve op 28 dagen stellen.   28 dagen = 360 graden.

Dan is hij Aarde gericht over  7 dagen omdat hij dan een kwartslag opgeschoven is.

En verdwijnt weer over minder dan 14 dagen (12 juni weer uit beeld)

Zeker weten dat ik dan weer flink aan de antenne draai🤣

Edited by 53Noord

• Author

Woensdag avond 31 mei 2024, komt de X1.4 aan, van 29 mei, van groep 3697. Deze zal waarschijnlijk weinig opleveren (te weinig aarde gericht. Maar groep 3664 laat zich opnieuw aankondigen. Bijzonder dat hij zo lang actief is.

Hoi allemaal,

Ik was hier nog niet eerder actief, maar wil dit toch even delen. Mijn compilatie van het noorderlicht in de nacht van 10-11 mei jl., in 4K op Youtube: 

Groet,

Victor

7 uren geleden, Ferdie zei:

Bijzonder dat hij zo lang actief is.

Ja, dat vindt ik ook en dat terwijl 3691 nu recht naar Aarde gericht is, maar nog maar weinig tot niets heeft gedaan de afgelopen dagen.   3679 (3664)  is me er eentje 😀

2 uren geleden, Clear Skies zei:

Ik was hier nog niet eerder actief, maar wil dit toch even delen. Mijn compilatie van het noorderlicht in de nacht van 10-11 mei jl., in 4K op Youtube:

Wat een prachtige timelapse heb je gemaakt Victor 🥰   En de gehele nacht opgebleven 🙃  Een echte liefhebber dus !

Wat ik zo mooi vindt aan die timelapse video's, is dat je heel mooi de bewegingen van de sluier kan zien. Dat zie je anders niet zo, of het moet al verder weg aan de horizon staan en een hele donkere nacht.

Smaakt naar meer 😘

• Author

Ondanks eerdere behoorlijke uitbarstingen van zonnevlekkengroep 3697, was er vandaag een wat mindere (M3.24) met twee korte pieken vlak achter elkaar. Omdat deze vrij goed aarde gericht was, kan deze verhoogde kans op noorderlicht geven. Afhankelijk van de snelheid, zal dat naar mijn verwachting dan Woensdag 5 juni 2024 in de middag of begin van de avond zijn. Waarschijnlijk nog te licht om er bij ons wat van te kunnen zien. Als het langzaam is, kan het woensdagnacht mogelijk wat opleveren, als het weer  ook nog een beetje mee werkt.

Mochten de verhalen wat wilder worden, of nog meer uitbarstingen en korte tijd, zal ik wel een nieuw topic maken. Nu nog te onzeker naar mijn idee.