Jump to content

Featured Replies

Posted

Een sterke coronale massa uitstoot is zojuist aangekomen bij DSCOVR afkomstig van een M1.7 zonnevlam die twee dagen geleden voordeed op de Zon. Mochten de huidige zonnewind waardes zo blijven in de komende uren is er een redelijke kans op fotografisch en/of zwak zichtbaar poollicht (Kp7) in de Benelux. 

Heya! Eerste post hier op het forum, Zit de afgelopen dagen al helemaal in afwachting hiervoor, prachtig weer de afgelopen week. Maar ja zo typisch is het wel weer dat het precies vandaag bewolkt met veel regen is, zelf op Terschelling hier heb ik weinig hoop...

Idd, maar was meer dat ik niet 100% zeker was dat we het over hetzelfde Hochwald hadden. 😄

@Vancanneyt Sander Wat een prachtplaat! En dat in België! Ook visueel zichtbaar? 

@ignitro Dit is vlak in de buurt van het drielandenpunt Duitsland-Polen-Tsjechië. De rode band is inmiddels weer een stuk zuidelijker opgeschoven:

22:30:
spacer.png

Edited by KeesZ

Ongelofelijk geluk gehad met een brede opklaring. Eerste keer visueel poollicht, zonder kleur maar met beweging en soms felle vlekken. Niet veel aan de horizon gezien maar net wel veel nabij het zenit. In de commotie niet aan gedacht om ISO aan te passen, zodat de foto's soms wat dim uitvallen. Maar heel leuke ervaring...

Enkele foto's bij-geupload met correctie helderheid. Benieuwd naar de analyse van het begin van deze storm, hoe en waarom deze 'plukken' aurora te zien waren in plaats van de typische gordijnen, bij ons normaliter aan de noordelijke horizon...

Echt jammer want lijkt een mooie show te zijn geweest op de foto's. Ik zat achter een dicht wolkendek en heb helemaal niks gezien.

Prachtige foto's Karel!!! Geweldig dat het ondanks de bewolking is gelukt!