Ferdie Posted August 14 Share Posted August 14 Zojuist is er vanaf zonnevlekkengroep 3784 een X1.1 flare geweest en daarvoor nog twee keer een M4.2-M4.4. En misschien nog wel belangrijker! Aardegericht. Ik verwacht dat dit wel weer spektakel zal opleveren. Afhankelijk van de snelheid zou het zomaar donderdag avond/nacht al voor ons zichtbaar kunnen zijn. Afhankelijk wat er nog meer aan flares komt, zal dit ook in de nacht van vrijdag op zaterdag wat kunnen opleveren. Als het weer ook nog meewerkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 14 Author Share Posted August 14 (edited) Diverse fora worden al zenuwachtiger, zal me niet verbazen dat het vergelijkbaar gaat worden met 10 mei. Mede door de "super" aardegerichtheid. De voorspelling wanneer is nog even afhankelijk van de snelheid van de CME. Edited August 14 by Ferdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert Wester Posted August 14 Share Posted August 14 Datum van impact is al verschoven naar 18 augustus dus de CME is langzaam. Ik zou me er nog niet al te veel van voorstellen... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 16 Author Share Posted August 16 Buiten dat het bij ons bijna de hele nacht bewolkt en regenachtig was, zijn de meters nog niet opgelopen. Op diverse fora staat ook dat de snelheid laag is, dat het nog wel 2 dagen kan duren (nacht zaterdag op zondag, vrij ongebruikelijk, tenminste ik ben gewend meestal 1,5 a 2 dagen na een flare. Daarom betwijfel ik ook of het zichtbaar zal worden (kp4 a kp5). We zullen zien, enthousiasme is wel iets ingedamt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 16 Author Share Posted August 16 Citaat 16-08-2024 12:00 uur bron: https://www.poollicht.be/nl/rapporten/vooruitzicht-komende-3-dagen.html Vooruitzicht komende 3 dagen Datum verslag: 2024 Aug 16 0030 UTC Dit rapport werd door opgemaakt door het Space Weather Prediction Center - NOAA en verwerkt door Poollicht.be Waargenomen geomagnetische activiteit en voorspelling De grootst waargenomen Kp index de afgelopen 24h was 3 (onder de NOAA Scale). De grootst voorspelde Kp index voor 16 Aug-18 Aug 2024 is 4 (.67NOAA schaal G1). KP index overzicht Aug 16 Aug 17 Aug 18 00-03UT 2.33 3.00 4.67 (G1) 03-06UT 2.67 2.67 4.67 (G1) 06-09UT 2.67 2.67 4.00 09-12UT 2.00 2.00 4.00 12-15UT 1.67 2.67 4.00 15-18UT 2.00 3.33 4.00 18-21UT 3.00 4.33 4.00 21-00UT 2.67 4.33 4.00 Motivering G1 (Minor) geomagnetic storms likely on 18 Aug during the anticipated passage of a CME that left the Sun on 14 Aug. Waargenomen zonneactiviteit en voorspelling De zonnestraling in de afgelopen 24h was, zoals waargenomen door GOES-18, onder het stormniveau (S-klasse) Protonenstorm voorspelling voor 16 Aug-18 Aug 2024 Aug 16 Aug 17 Aug 18 S1 of groter 15% 15% 15% Motivering A slight chance for S1 (Minor) conditions exist through 18 Aug from the flare potential of multiple complex regions on the visible disk. Radio blackouts en voorspelling Radio blackouts reaching the R1 levels were observed over the past 24 hours. The largest was at Aug 15 2024 0348 UTC. Radio blackouts voorspelling voor 16 Aug-18 Aug 2024 Aug 16 Aug 17 Aug 18 R1-R2 75% 75% 75% R3 of groter 25% 25% 25% Motivering R1-R2 (Minor-Moderate) radio blackouts are expected through 18 Aug due to the flare potential from multiple regions on the visible disk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert Wester Posted August 17 Share Posted August 17 (edited) Volgens Helioforecast is de impact vanochtend geweest: https://helioforecast.space/static/sync/elevo/elevo_arrival_times.html De X1.1 solar flare van zonnevlekkengroep 3784 van 14-08-2024 lijkt ons vanochtend (17-03-2024) om 8:23 uur UTC geruisloos gepasseerd te zijn! 🫣 Edited August 17 by Albert Wester Link to comment Share on other sites More sharing options...
53Noord Posted August 17 Share Posted August 17 Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Albert omdat de omstandigheden op de korte golf na de "impact" een opleving te zien geven. Op het moment van een CME uitbarsting op de zon, treden regelmatig radio black-outs op. Dit komt door een zeer sterke emissie van radiostraling en treedt eigenlijk meteen op vanwege de lichtsnelheid. Maar deze opleving van de ionosfeer heeft te maken met de impact van de deeltjes die op Aarde arriveren en het is me door de jaren heen opgevallen dat bij een aanzienlijke uitbarsting , welke ook fraai Aurora geeft, de ionosfeer a.h.w. totaal overhoopt gehaald wordt en de omstandigheden op de korte golf dramatisch zijn. Echter bij een "impact" zoals jij die omschrijft als 'geruisloos' , de ionosfeer a.h.w. 'opgeladen' wordt en de omstandigheden (condities) wezenlijk verbeteren. Radiozendamateurs hebben een systeem waarbij ze 'meldingen' kunnen doen over ; " wie is waar te ontvangen " en hieronder een fragment daaruit. G0OFE 21027.0 N5J first copy here on any band at last 13:29 17-Aug-24 MD0CCE 21027.0 N5J S8 on meter, au distortion, quiet band 13:24 17-Aug-24 W2ZF 18095.0 N5J First time seen/decoded 12:48 17-Aug-24 N5J is een radiostation wat tijdelijk ( 7 - 19 Aug) in de lucht is vanaf Jarvis Island , midden in de Pacific. Een Engelsman G0OFE maakt melding dat hij dit station vandaag voor het eerst hoort op 21 Mhz ! Een station vanaf het eiland Man (MD0CCE) meld dat N5J sterk door komt en er duidelijk Aurora vervorming op het signaal te horen is. Als laatste een Amerikaan van de oostkust, die meld dat hij N5J ook voor de aller eerste keer ontvangt op 18 Mhz. Dus een zwakke impact heeft ook gunstige gevolgen 😀 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 17 Author Share Posted August 17 Ik denk dat dit van de twee m uitbarstingen zijn geweest voorafgaand aan de x1.1, ik denk dat hij nu aankomt ivm de lage snelheid. G1 storm momenteel en kp3. Als kp oploopt naar 6 7 of 8 dan is het bingo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 17 Author Share Posted August 17 Awel👍, zaterdag 17-8-2024, 20:45: kp7, aub laat het helder blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vancanneyt Sander Posted August 17 Share Posted August 17 6 minuten geleden, Ferdie zei: Awel👍, zaterdag 17-8-2024, 20:45: kp7, aub laat het helder blijven. Helaas zit de data zelf niet mee dus ‘t zal niks worden 😉 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 17 Author Share Posted August 17 (edited) En toch eigenwijs als ik ben, wat geschoten, jazeker, als t lukt zal ik morgen nog ff plaatje plaatsen. Proef was goed, dus spullen gepakt en naar donkere plek gereden. Helaas niet helder gebleven. Door de wolken wel helder paars licht gezien, dus het was er wel degelijk. Ik zal ze ff bewerken, na de nacht en er eentje plaatsen. Edited August 17 by Ferdie Tekst toegevoegd 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 18 Author Share Posted August 18 Oke, dan nu enkele plaatjes van vannacht, hoogtepunt was toch wel zo rond 22:30, toen het net donker genoeg was. Nog wel thuis, met veel lichtvervuiling. De plaatjes daarna, na een eindje rijden en helaas meer bewolking. Maar toch nog door de bewolking heen wel vrij veel activiteit. Zo dat waren de hoogtepunten van de nacht op 17-18 augustus 2024. Bij kp7 - kp5. Zuid drenthe, Reestdal. Dit maal met 1.8 standaart 50mm lens van Nikon op D850. gemm belichting 15 sec, diaframa 1.8, ISO 200. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent van Leijen Posted August 20 Share Posted August 20 Mooie vangst @Ferdie! PS: ik ken de specs van de Nikon niet zo goed, maar met die lens zou ik wat hogere iso kiezen zodat je met lagere sluitertijd meer details kan vastleggen in de beamers? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert Wester Posted August 20 Share Posted August 20 9 uren geleden, Vincent van Leijen zei: Mooie vangst @Ferdie PS: ik ken de specs van de Nikon niet zo goed, maar met die lens zou ik wat hogere iso kiezen zodat je met lagere sluitertijd meer details kan vastleggen in de beamers? Zeker kan de Nikon D850 beter! Je kunt rustig naar iso 1600 en nog redelijk ruisvrij foto's nemen. Sluitertijd wordt dan rond de 2 of 3 seconden bij een diafragma van 1.8. Nog een tip: Zet de witbalans op handmatig en dan op 3750 of 3800 K. Dan worden de kleuren iets minder rood. Ikzelf gebruik een Nikon D750 met een Sigma 20mm F1.4 lens voor poollicht. F1.4 - iso 1000 - 3 sec. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferdie Posted August 22 Author Share Posted August 22 Bedankt voor jullie meedenken. Inderdaad witbalans heb ik ALTIjD handmatig staan, dan heb je er zelf alle controle over. Ik heb vaak opdrachten waarbij de kleurechtheid belangrijk is. De d850 verschilt wat specs betreft niet veel van de d750 (heb ik ook als reservecamera), grootste verschil is bijna dubbel zo veel pixels. Het XQD kaartslot, naast de SDHC, vind ik ook heel prettig, schrijft vele malen sneller weg (voor Raw bestanden, jpg schrijft ie weg naar sdhc). Bij 800, 1600 ISO vind ik dat ik teveel ruis krijg, daarom heb ik nu de 1.8 50mm gebruikt (heule oude lens, van kb neg. spiegelreflex). Anders gebruik ik altijd de Nikon 24-140 4.0. Dan ga ik wel naar 800 a 1600 iso. PS, ik denk dat de sigma 20mm 1.4 van @Albert Wester, ook een mooie lens is, vooral voor deze doeleinden. Nog een mooie lens hiervoor die ik heb is de 1.4 85mm. T* planar van Zeiss, maar dan is de beeldhoek eigenlijk te klein. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts