Jump to content

Poollichtkans 3/4 november 2021?


Recommended Posts

Net zoals de X1 uitbarsting vorige week, met daarbij waargenomen noorderlicht zaterdag. Is er van dezelfde vlekkengroep (2871) weer een M1.5 flare geweest vannacht (maandag op dinsdag 1-2 november 2021). Deze is echter al wegdraaiend dus niet aarde gericht.

Maar onverwacht kwam daar een M1.72 flare (02:50 UTC). Deze hield ook nog eens extreem lang aan EN aarde gericht vanaf vlekkengroep 2891. Dus hierop handenwrijvend wachten.

Tevens zie ik op beelden van COR1, aan de achterkant ook het een en ander gebeuren. Met een dag of drie schuift deze groep ook in beeld. Gezien de activiteit op de zon, kan dit ook nog wat gaan worden, lijkt mij.

Gespannen wachten we af.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuten geleden, Vancanneyt Sander zei:

De laatste CME van de M1.72 is alvast erg interessant. Benieuwd wat dit zal geven ☺️. We worden toch wel wat verwend laatste week, hopelijk nu wel een deftige impact van de twee CME’s en wie weet kan daar een kansje uitvloeien voor noord Nederland. 

Wellicht ook nog voor jullie in Belgie. Het viel me op dat hij langzamer afvlakte dan de meeste flares. Het lijkt wel een herhaling van 2003.

current_c2small.gif

current_c3small.gif

Link to comment
Share on other sites

Mooi dat er na, een toch wel lange, periode van relatieve stilte nu weer vanalles gebeurt. De “misser” van de laatste CME,  maakt het toch ook weer interessant. Want zo goed als iedereen was het er over eens dat er een behoorlijk storm zat aan te komen. In dat licht kan deze CME, mogelijk in combinatie met de rand van de eerdere, ons misschien juist positief gaan verrassen. 
We gaan het zien! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Onverwachts kunnen genieten van een prachtige show op het strand van Egmond aan Zee. Bij aankomst op het strand was direct al een wittige gloed aan de horizon te zien. Na wat gewenning aan het donker waren ook de beamers duidelijk herkenbaar 🙂

Ik heb even snel wat plaatjes van mijn geheugenkaartje getrokken: large.Poollicht03-11(1).jpg.ad563ee0e55aac6d44c572febb8e23b4.jpglarge.Poollicht03-11(2).jpg.dbf62c6e5321b0c86bc37f8eeee59b86.jpglarge.Poollicht03-11(3).jpg.1a91f8d7822ae200e5b68d3b21060853.jpglarge.Poollicht03-11(4).jpg.0e58fa351efa5b1b965db3aeafbabbe2.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, Ferdie zei:

Mensen aan de westkust, veel plezier! Kp7 nu s2 storm. Precies zoals ik dacht. Maar dikke laag mist hier, zo jammer.

 

Correctie G3 storm inmiddels

Hier ook mist, dus maar gaan slapen.

 

Edited by ignitro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heb in de windy app (gebruik ik voor wind voorspelling, windsurfen) ingesteld op bewolking. Helaas geeft ie mist niet aan. Om een uur of 3 vannacht gaf het weer dat zuidelijk van ons, opklaarde. Dus toch maar camera en statief gepakt en gaan rijden. Helaas, zelfs recht naar boven geen ster te zien. Dus een ongelooflijk dikke pak mist.

Was wel jammer want het was er echt, een unieke kans. Als je de allsky beelden bekijkt uit canada / Alaska.

Even cursor terug zetten op een derde van het begin. Ik weet niet of hetzelfde beeld nog weergegeven wordt na 24 uur.

 

http://data.phys.ucalgary.ca/sort_by_project/AuroraMAX/rt-movies/mp4/2021/11/03/auroramaxHD_20211103_720p.mp4

Edited by Ferdie
Link to comment
Share on other sites

31 minuten geleden, ignitro zei:

Loopt nu langzaam wat terug,  dat in combinatie dat ook het  BZ Noordelijk beweegt, geeft mij de indruk dat de kansen snel kleiner gaan worden.

Wel, het was sowieso een complexe CME met meerdere kleinere CME's die werden gelanceerd. Misschien zit er nog wel ergens een negatieve Bz-component verstopt die later volgt. Ik blijf sowieso nog hopen voor vannacht.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik bedoelde met over enkele dagen komt er weer wat, dat zit nu in beeld en heeft nu nr. 2894. gekregen.

Is ogenschijnlijk actief. Over samenstelling heb ik geen verstand, ik kijk gewoon naar wat ik zie. Dus gamma Beta, utm2c3 ed. zegt me niets.

Als activiteit nog groeit hebben we over 4 a 5 tot 6 a7 dagen kans op aardegerichte zonnevlammen. Hopelijk weer M klasse of X.

https://sdo.gsfc.nasa.gov/assets/img/latest/mpeg/latest_1024_0094.mp4

Link to comment
Share on other sites

Zonnevlekken groep 2894, draait nu naar de achterkant, heeft nog wel het een en ander laten zien, maar toch minder dan ik had gedacht. Echter hij draait naar achteren met nog een flare van M2.02! Als dat nu een dag of 5 eerder was gebeurd....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Wow, kijk eens wat er nu allemaal aankomt. 17-12-2021. Verschillende groepen zonnevlekken met hoge c flares en nu ook m1.3 veel achter elkaar en het draait richting aarde. Vanaf zaterdag nacht?

Edited by Ferdie
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.