Jump to content

Poollichtkans 14 mei 2019


Recommended Posts

Vandaag overdag (Canada dus) kp7, volgens mij te maken met de cme van zondag. Er waren er daarna meer en lang durende, dus vanavond/vannacht iets te zien? Volgens mij wordt het helder en halve maan. 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ferdie. Even je post verplaatst en een nieuw topic aangemaakt. Inderdaad onverwachts een Kp van 7 maar helaas overdag voor de Benelux. Helaas zijn de condities al lang niet meer goed genoeg voor de Benelux dus de kans vanavond zal zo goed als nul zijn. Er is echter nog steeds een, mogelijks twee CMEs die nog steeds kunnen aankomen waarschijnlijk morgen of overmorgen. Dit zijn geen sterke CMEs maar met de juiste waardes... wie weet. Zal niet al te veel hopen maar we weten het nooit...

Link to comment
Share on other sites

Oh, dank, nieuw topic is beter.

Ze zijn wel volledig aarde gericht, hadden extreem groot vlak en duurden lang (12 en 13 mei) vooral die van zondag. Ik vermoed dat die van zondag sneller is gearriveerd dan verwacht en de g3 heeft veroorzaakt. Zijn er al foto's van, bijv. Uit Canada? 

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is het zo dat bij een CME uitbarsting (dus niet de normale CME, bijv bij een coronaal gat), de snelheid bij het verlaten van de zon veel hoger is dan het moment waarop het bij de aarde aankomt. Bij het voorspellen van de aankomst, heb ik het idee dat men de snelheid van de storm juist meet, maar dit gebruikt voor het hele traject van de storm. Denk ik juist dat de snelheid tijdens de reis afneemt? Dan zou de G3 van dinsdag voor de middag logisch zijn en dergelijke berekeningen aangepast moeten worden. Ik merk vaak dat hoge Kp waardes en G stormen onverwachts (vroeg) aankomen. Eigenlijk zouden gisteravond (woensdag 15 mei 2019) de bewuste cme bij aarde komen, volgens voorspellingen, maar in de metingen is niets bijzonders te zien. Dit zijn puur speculaties op eigen bevindingen, maar was wel nieuwsgierig of er wetenschappelijke waarde aan hangt.

Edited by Ferdie
Taalfout en aanvulling
Link to comment
Share on other sites

Op 14/5/2019 om 16:10, Ferdie zei:

Oh, dank, nieuw topic is beter.

Ze zijn wel volledig aarde gericht, hadden extreem groot vlak en duurden lang (12 en 13 mei) vooral die van zondag. Ik vermoed dat die van zondag sneller is gearriveerd dan verwacht en de g3 heeft veroorzaakt. Zijn er al foto's van, bijv. Uit Canada? 

Het is erg lastig te zeggen welke erupties wanneer aangekomen zijn en welke ons gemist hebben. Alles lijkt in een grote soep veranderd te zijn bij wijze van spreken. Heb wat foto's gezien uit Noord Amerika en een hele mooie uit Nieuw Zeeland zoals in het nieuws gebruikt is. https://www.spaceweatherlive.com/en/news/view/387/20190514-strong-g3-geomagnetic-storm

4 uren geleden, Ferdie zei:

Volgens mij is het zo dat bij een CME uitbarsting (dus niet de normale CME, bijv bij een coronaal gat), de snelheid bij het verlaten van de zon veel hoger is dan het moment waarop het bij de aarde aankomt. Bij het voorspellen van de aankomst, heb ik het idee dat men de snelheid van de storm juist meet, maar dit gebruikt voor het hele traject van de storm. Denk ik juist dat de snelheid tijdens de reis afneemt? Dan zou de G3 van dinsdag voor de middag logisch zijn en dergelijke berekeningen aangepast moeten worden. Ik merk vaak dat hoge Kp waardes en G stormen onverwachts (vroeg) aankomen. Eigenlijk zouden gisteravond (woensdag 15 mei 2019) de bewuste cme bij aarde komen, volgens voorspellingen, maar in de metingen is niets bijzonders te zien. Dit zijn puur speculaties op eigen bevindingen, maar was wel nieuwsgierig of er wetenschappelijke waarde aan hangt.

Het klopt dat CMEs afremmen onderweg naar de Aarde en hoe snel zulke plasma wolken afremmen is de kunst om dat te voorspellen en nog steeds erg lastig. Er word wel degelijk rekening mee gehouden in ieder geval maar om het accuraat te voorspellen is zeer lastig zeker bij zulke langzame CMEs. In ieder geval ik denk dat de CME die voor de G3 storm zorgde de CME was die afgelopen zaterdag gelanceerd was.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you also agree to our Terms of Use and our Privacy Policy.